Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 9 år som er hos meg og faren 50/50.

I midten av juli ble det slutt mellom min x og samboeren hans. Da var det en periode hvor sønnen min var mer hos oss, noe han selvsagt misslikte sterkt fordi han savnet pappa.

Nå har 50/50 ordningen fungert greit en stund.

Etter at xn min ble alene har forholdet oss i mellom også vært knirkefritt (har vært veldig mye bråk).

Xn min har vært deprimert etter bruddet. Sønnen vår viser stor omsorg for faren og vil ikke at han skal sitte alene og tenke osv. Dette mener jeg er galt. Man må da ta seg såpass sammen at ikke ungen merker det, mener jeg.. Nå er sønnen vår litt spesiell også på det området og jeg er litt redd for at det ikke er så bra for han at han føler det som han gjør for faren. For det er jo ikke sønnen som er omsorgspersonen.

Nå vet jeg jo fra tidligere at xn min har vært veldig glad i alkohol. Jeg har fulgt nøye med på hva som har skjedd på den fronten der i det siste, og det har sett ut til at det har gått greit......helt til nå.... Lørdag (for 1 1/2 uke siden) sendte han sønnen til farmoren fordi han selv skulle på dansketur. Greit nok det. Så får jeg beskjed om at sønnen vår ikke kan komme til faren nå søndag som var, fordi han skulle på hytta og ordne med salg av den. Mekler og en potensiell kjøper skulle komme mandag. Det også er jo greit nok. I går får jeg ny beskjed om at sønnen ikke kan komme før i dag... Gutten blir jo selvsagt veldig lei seg, men det så ut til å gå greit. I går etter,iddag var jeg ute og da måtte jeg kjøre i nærheten av der xn bor (vi bor 3 min å gå fra hverandre). Da ser jeg at bilen hans er hjemme.. Klokka var ikke mer enn ca 1800 da... Kl. 0725 i dag får jeg beskjed (alle beskjeder fra han kommer på sms) om jeg ikke har lest den forige han hadde sendt. Da så jeg at det var kommet en sms rett etter kl. 6 (da var jeg i dusjen). Der skrev han at sønnen ikke kunne komme før onsdag fordi han hadde havnet på fylla.. "nå er jeg erlig mot deg" skriver han (?????)... Jeg kan jo ikke gjøre annet enn å skrive "det er greit" tilbake... og det skulle han jo ikke glemme svarte han (grrrrr)...

Sønnen knekker sammen og begynner og gråte når han får høre at han ikke skal til pappa i dag heller. Jeg kunne jo ikke si at pappa var på fylla, så jeg fikk ikke sagt annet enn at det kan skje ting som gjør at det blir som nå... Det var med tungt hjerte jeg dro på jobb i dag. Det første jeg gjorde da jeg kom på jobb var å ringe hjem og snakke med sønnen. Han var veldig lei seg ennå, men han var glad han kunne være hos oss. Han vet at hos oss (meg og samboer) er han alltid velkommen, uansett hvilken uke det er...

Nå sitter jeg her og ikke vet helt hva jeg skal gjøre. Vi skal på hytta i helgen, men nå vet jeg ikke om jeg bør reise utenbys uten ungen når han skal være hos faren.

Jeg legger også opp uken min etter når jeg har gutten og ikke. Sånn som i dag, så skal jeg til tannlege etter jobben og vil ikke være hjemme før rundt 1730 tia. Da må ungen være alene fra skoleslutt og til jeg kommer hjem. Blir lengre enn vanlig da ja...

Det jeg egentlig lurer på er hva hadde dere gjort i en sånn situasjon som dette???

Ups, ble vist litt langt dette her gitt.. Håper dere skjønner hva jeg mener.. Jeg har ingen som helst egoistiske tanker bak det jeg skrev (vet at ting ofte kan bli misforstått her). Alt jeg tenker på er sønnens beste...

Jeg elsker han høyere enn noen ting annet. Han er det mest verdifulle jeg har.

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg ville reist bort til faren, og tatt meg en skikkelig prat med han. Kanskje han er mer mottakelig, for å høre ansikt til ansikt.

Forklar han hvordan barnet tar dette, og hvor lei seg barnet blir, når han avbryter avtalene.

Skrevet

Hvordan denne situasjonen er eller ikke er, så skal du i alle fall være veldig glad for at din x sier i fra at han ikke kan ha sønnen når han drikker, i stede for å ha sønnen men drikke når han er der. Ikke alle voksne er like flinke til å ta den type hensyn. Med den forhistorien du beskriver at din x har så tror jeg ikke han ville ha latt være å drikke uansett.

Det er ikke sikkert din x har vist veldig tydelig at han har vært deppa når gutten har vært der. Unger er utrolig vare ovenfor sine foreldres følelser, og vil ofte skjønne hvordan situasjonen er uten at noen sier eller viser noe. Det er også helt naturlig at gutten er bekymret for faren og viser omsorg for han. Han ville sikkert gjort det samme for deg dersom det skjedde noe vondt i livet ditt. Dette betyr ikke at faren ikke er omsorgsperson, det betyr bare at barn har mye omsorg for mennesker de er glade i.

Når situasjonen er som den er synes jeg du burde ta en prat med din x, slik som Madam Felle foreslår. Kanskje kan forholdet til gutten være det puffet han trenge for å ta seg sammen i en vanskelig situasjon.

Gjest Anonymous
Skrevet

Må nok ta en prat med han ja.. Kommer ikke utenom det. Og ikke lar jeg sønnen vår gå til faren etter skolen i morgen uten å ha sjekket at han er edru (faren)...

Det som også er et lite "varsko" her er at det er en del alkoholisme i familien til min x. Faren hans var alkoholiker (død nå), to tanter, et par fettere som er på grensa, besteforeldre osv...

Tenker litt på om jeg skal foreslå at vi en stund fremover nå gjør en liten endring.. At sønnen er mindre hos pappa. Annen hver helg eller kanskje fra torsdag til søndag annen hver uke. Uten at jeg skal kreve bidrag..

Så får vi sette en dato for når vi skal ta det til vurdering...

Jeg vet jo også at det kan være litt "tøft" å ha unge annen hver uke om man er i ferd med å gå inn i et nytt forhold (har en mistanke om at det er noe nytt på gang). Man vil jo ikke presentere barna for noe nytt for ofte heller. Dette er noe jeg har erfaring med selv..

Ikke lett dette her.. Nå vil jeg bare hjem og være sammen med sønnen og trøste han.. Men det må nok desverre vente til senere i dag..

Gjest Mollatrådstarter
Skrevet

Auda, glemte å logge meg inn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...