Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har vært der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men har lyst til å dra dit. Hvor i Makedonia tenker du på?

Skrevet

Jeg har vært der. Rimelig vakkert land! Hva lurte du på?

Skrevet

Jeg tenkte på hovedstaden Skopje og Lake Ohrid. Er det mer å få med seg? Det er jo et forholdsvis lite land, men det ser meget vakkert ut der :)

At det er utrolig billig der har jeg fått med meg og det er jo helt konge. Deilig når ting ikke koster noenting.

Skrevet

Skopje er et merkelig og ekstravagant skue, absolutt gøy å få med seg en såpass spesiell hovedstat. Ohridsjøen ligger helt nydelig til! Greit å få med seg Sveti Naum-klosteret på sørsiden av sjøen mot Albania når man er i nærheten. Ellers dro jeg ut til landsbyene sørøst i landet da jeg var der. Mye fraflytting, da de fleste trekker mot Skopje hvor de kan få både utdanning og jobb. Nasjonalparken Mavrovo var også et vakkert sted man både kan dra på vandreturer, eller ridetur slik jeg gjorde.

Det er absolutt veldig billig! Og siden landet sliter økonomisk så setter de stor pris på alle besøkende :)

Skrevet

Jeg har vært i Skopje noen dager, og så tok jeg buss ned til Ohrid, og var der i 4-5 dager. Det var vakkert, rolig, stille. Tok ekskursjoner til klosteret som RC nevner over her, og til et annet sted som jeg ikke husker, ved sjøen, der de solgte smykker av ferskvannsperler og lignende.

Etterpå ville jeg utforske Albania litt - og vurderte hvordan jeg best kunne reise. Endte opp med å leie en taxi i Makedonia som kjørte meg over grensen og gjennom fjell-landsbyer og spennende landskap og trygt frem til hotellet mitt i Tirana. (Ville ikke ta for mange sjanser ved å reise helt alene som kvinne i Albania, og taxituren ble ikke dyr, heller.)

Det er et spennende område, det er få turister i Makedonia, og mye som venter på å bli oppdaget. :)

Anonymkode: 464e8...052

Skrevet

Jeg dro fra Albania til Makedonia alene som kvinne (og reiste rundt alene i Albania generelt), og det gikk helt fint :) Jeg tok buss fra Berat til Elbasan, og furgon (minibuss) derfra til Pogradec på sørsiden av Ohridsjøen hvor jeg ble satt av og fant en taxi som tok meg til grensen. Fra grensen til Sveti Naum gikk jeg til fots (ikke så langt), og kom meg så derfra og opp til Ohrid senere på dagen. Folk er så hjelpsomme (til tross for at engelsk er en stor mangelvare) at jeg følte meg ikke utrygg et eneste sekund.

For å demonstrere hvor billige transportkostnadene er i disse landene, så brukte jeg under 100 kroner i transport den dagen (til tross for både bybuss i Berat (kostet 2 kroner), langdistansebuss, furgon og taxi).

Skrevet
Den 26.1.2016 at 13.07, RC skrev:

Jeg dro fra Albania til Makedonia alene som kvinne (og reiste rundt alene i Albania generelt), og det gikk helt fint :) Jeg tok buss fra Berat til Elbasan, og furgon (minibuss) derfra til Pogradec på sørsiden av Ohridsjøen hvor jeg ble satt av og fant en taxi som tok meg til grensen. Fra grensen til Sveti Naum gikk jeg til fots (ikke så langt), og kom meg så derfra og opp til Ohrid senere på dagen. Folk er så hjelpsomme (til tross for at engelsk er en stor mangelvare) at jeg følte meg ikke utrygg et eneste sekund.

For å demonstrere hvor billige transportkostnadene er i disse landene, så brukte jeg under 100 kroner i transport den dagen (til tross for både bybuss i Berat (kostet 2 kroner), langdistansebuss, furgon og taxi).

Vurderer også Albania, men det spørs om det blir tid. Er litt skeptisk til landet. Har hørt mye om korrupsjon og organisert kriminalitet. Vi får se. Makedonia er bankers ihvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...