AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #1 Skrevet 23. januar 2016 Jeg har vært syk en stund og begynner å komme meg, skal ut i deltid arbeidspraksis mens jeg blir bedre. Mens jeg har vært syk har jeg ikke klart å tenke på å skrive en gang, men den siste måneden har jeg puslet med noen sider og jeg vurderer å prøve å publisere det en måned eller to inn i fremtiden. Jeg husker det var en tråd fra noen år tilbake der enkelte mente det var problematisk å skrive bok, drive med kunst e.l når man gikk på AAP. De mente at man raskt kunne få trekk osv. Jeg lurer på om noen her vet noe om dette? Om jeg skulle få gitt ut bok så er det som regel ikke noe man tjener så mye på og jeg har ikke spart opp noe over de årene jeg har vært syk. Så å få trekk på det lille jeg har hadde vært litt kjipt. Jeg lurer også på om jeg burde føre timer eller om det er dumt siden det er lav sjanse for å få utgitt noe. Anonymkode: 8c09b...a47
^littletoomuch Skrevet 23. januar 2016 #2 Skrevet 23. januar 2016 Tenk om alle forfattere der ute skulle skrive bok sponset av staten/oss? Så ja, du må snakke med personen din på nav kontoret ditt.... 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #3 Skrevet 23. januar 2016 Det er ekstremt liten sjanse for å bli utgitt, så jeg ville ikke bekymra meg for dette før du hadde en kontrakt med et forlag. Om du har tenkt til å selvpublisere, blir det nok litt annerledes. Anonymkode: 9f4e0...561 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #4 Skrevet 23. januar 2016 Ta det opp med saksbehandleren din. Her er et innlegg hvor noen skriver om sin erfaring med den problemstillingen. Om det saksbehandleren sa er korrekt i henhold til regelverket vet jeg ikke, jeg vil tro det er svært individuelt hva folk får lov til og ikke. Anonymkode: 7cec8...e91
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 #5 Skrevet 24. januar 2016 Skriv i vei, og ikke før timer på det! Nå får ikke jeg betalt for hva jeg skriver på statusoppdateringene mine på FB, men det hender jeg grubler på noe i flere timer før jeg får det ut. Og om man får skrivesperre, og ikke kommer en linje videre på 3 uker, hva da? Fører arbeidsledige timer på strikketøyene sine? De KAN jo selge det ferdige resultatet. Skulle boken bli en stor suksess, får du si det tok deg like lang tid å skrive den som å punche det hele ned på tastaturet. Da har du jo ikke snytt staten for så mange timer, slik enkelte av de skinnhellige her inne påstår man gjør om man skriver bok mens man er på trygd. Egentlig kan man vel, ut fra det man hører her inne, ikke gjøre NOE når man er på AAP eller arbeidsledig, bortsett fra å skrive søknader eller gå til legen. Skriving er hobby for de fleste, om man ikke heter Jo Nesbø eller Tolkien. I følge skatteloven kan man også ha en viss inntekt på hobbyene sine FØR det blir skattepliktig. Det er derfor helt bak mål at man skal trekkes i utbetalingene fra NAV for noe man KANSKJE kan få penger for senere...!! Anonymkode: c9900...3a1 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #6 Skrevet 25. januar 2016 Takk for svar. Det gir mening det du sier. Nei, det er ikke mange timer det er snakk om. Det meste jeg har brukt på å skrive på en dag er kanskje 2 timer, og de er da fordelt ut i mange små økter utover alle timene jeg er våken. Men da tenker jeg at jeg ikke noterer det ned noe sted. Jeg kom på at jeg kan jo eventuelt bare prøve å publisere når jeg har kommet meg tilbake i jobb. Anonymkode: 8c09b...a47
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #7 Skrevet 25. januar 2016 Det var en sak om dette for ikke så mange måneder siden, der en trygdete måtte tilbakebetale en større sum fordi hun arbeidet mens hun gikk på AAP, eller var ufør. Jeg er litt usikker på om det er samme sak som jeg lenket til, men jeg skal se om jeg finner artikkelen. Essensen var at du må skrive opp timer du bruker på å skrive i meldekortet, ellers kan timene bli skjønnsmessig beregnet senere, og da med et langt høyere timeantall enn det du har brukt. Snakk uansett med saksbehandleren din, slik at du er sikker på at du gjør alt rett. Anonymkode: aa11b...39f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #8 Skrevet 25. januar 2016 Den Saturday, January 23, 2016 at 17.56, AnonymBruker skrev: Det er ekstremt liten sjanse for å bli utgitt, så jeg ville ikke bekymra meg for dette før du hadde en kontrakt med et forlag. Om du har tenkt til å selvpublisere, blir det nok litt annerledes. Anonymkode: 9f4e0...561 Alle kan utgi bok i dag. Du trenger ingen velsignelse fra et forlag. Anonymkode: 5c5dd...ac0
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #9 Skrevet 25. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alle kan utgi bok i dag. Du trenger ingen velsignelse fra et forlag. Anonymkode: 5c5dd...ac0 Et forlag har vel gunstigere avtaler med både trykkerier og bokhandler, så det er nok en fordel med et forlag i ryggen. Det er ikke bare bare å markedsføre seg selv. Anonymkode: a0a82...128 1
Gjest førstedamen Skrevet 25. januar 2016 #10 Skrevet 25. januar 2016 Noe må man da gjøre på AAP, mener flere her inne at hvis hun gir ut bok omså med et forlag i rygen har hun fått penger av staten for å skrive bok??? NEI VETTU HVA! Hun hadde fått ALLE de pengene uansett om hun hadde sittet helt stille i en krok. Hva hun gjør mens hun er på APP har ingenting å si. Så lenge hun ikke tjener penger på jobb mens hun er på AAP. Er selv på AAP og trenger å drive med kunst, skrive, få følgere på hunden min sin instagramkonto, og sitte barnevakt mens tanta mi er på jobb. ALT dette kunne jeg tjent penger på å ja da kanskje de hadde trukket noe, snakk med behandleren din på nav så ordner det seg nok. Men en bok tar tid å skrive og det høres ut som du skal av APP og da har det jo ingen ting å si lengre Lykketil
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #11 Skrevet 25. januar 2016 3 timer siden, førstedamen skrev: Noe må man da gjøre på AAP, mener flere her inne at hvis hun gir ut bok omså med et forlag i rygen har hun fått penger av staten for å skrive bok??? Hvordan kom du til den konklusjonen ut fra det jeg skrev? Anonymkode: a0a82...128
Gjest førstedamen Skrevet 25. januar 2016 #12 Skrevet 25. januar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kom du til den konklusjonen ut fra det jeg skrev? Anonymkode: a0a82...128 ?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #13 Skrevet 25. januar 2016 Den 23.1.2016 at 17.54, ^littletoomuch skrev: Tenk om alle forfattere der ute skulle skrive bok sponset av staten/oss? Så ja, du må snakke med personen din på nav kontoret ditt.... saklig. Hvorfor skulle h*n ikke kunne gjøre dette? Dette ga ingen mening. Anonymkode: 16eb4...576
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #14 Skrevet 25. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle kan utgi bok i dag. Du trenger ingen velsignelse fra et forlag. Anonymkode: 5c5dd...ac0 Derfor jeg skrev at med selvpublisering blir det annerledes. Anonymkode: 9f4e0...561
^littletoomuch Skrevet 25. januar 2016 #15 Skrevet 25. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: saklig. Hvorfor skulle h*n ikke kunne gjøre dette? Dette ga ingen mening. Anonymkode: 16eb4...576 Ok. Les regelverket da
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #16 Skrevet 26. januar 2016 J K Rowling var trygdet da hun skrev deler av Harry Potter. Tviler på at den britiske staten har krevd pengene tilbake... Anonymkode: 7c45d...1e5 1
Gjest førstedamen Skrevet 26. januar 2016 #17 Skrevet 26. januar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kom du til den konklusjonen ut fra det jeg skrev? Anonymkode: a0a82...128 Det var vel ikke til deg og du er ikke tagget i innlegget?? Skjønner ikke hva du mener?
Gjest førstedamen Skrevet 26. januar 2016 #18 Skrevet 26. januar 2016 9 timer siden, ^littletoomuch skrev: Ok. Les regelverket da Kan du ikke utdype, er vel akkurat derfor vi sitter her, for å slippe å slå opp i regelverket. Også lurer jeg på hvilket regelverk det gjelder, for kanskje akkurat det regelverket er på listen over de regelverkene som ikke blir holdt i norge.
^littletoomuch Skrevet 26. januar 2016 #19 Skrevet 26. januar 2016 2 timer siden, førstedamen skrev: Kan du ikke utdype, er vel akkurat derfor vi sitter her, for å slippe å slå opp i regelverket. Også lurer jeg på hvilket regelverk det gjelder, for kanskje akkurat det regelverket er på listen over de regelverkene som ikke blir holdt i norge. Lurer på hva slags liste du mener Et kjapt søk leter opp folketrygdloven 11-7; det kan man lese nærmere i rundskrivet som informerer om en hel del, samt info om å ta kontakt med veileder som jeg skrev innledningsvis.
Gjest førstedamen Skrevet 26. januar 2016 #20 Skrevet 26. januar 2016 9 minutter siden, ^littletoomuch skrev: Lurer på hva slags liste du mener Et kjapt søk leter opp folketrygdloven 11-7; det kan man lese nærmere i rundskrivet som informerer om en hel del, samt info om å ta kontakt med veileder som jeg skrev innledningsvis. Kjæresten min jobber i kommunen og de har visst en liste over regelverk som blir mindre overholdt enn andre regelverk. Dette gjelder i nav også. Jeg fikk f.eks beskjed om at Nav i min kommune ikke brukte lovverket om at man kan få inviglet støtte til f.eks skolebøker mens man går på app. Det har stått i lovverket siden Januar 2015. Men her i kommunen er den enda ikke tatt i bruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå