Gjest undreren1 Skrevet 12. oktober 2004 #1 Skrevet 12. oktober 2004 Hva er årsaken til at Oslo blir kallt tigerstaden?? Synes det er teit jeg, å kalle oslo dette.... da den heter OSLO for pokker.
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #2 Skrevet 12. oktober 2004 Det var Ibsen som brukte begrepet i en av sine romaner. Dette er senere blitt en betegnelse på byen og ble balnt annet brukt aktivt under 1000-års jubileet.
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #3 Skrevet 12. oktober 2004 Bjørnson var det vel. Og ikke i noen positiv betydning, så hvorfor vi absolutt skal bruke det - langt verre stille opp en forvokst leketiger på Oslo S, kan jeg slett ikke forstå. Rottebyen eller Måkestaden ville i hvert fall vært relatert til dyr som finnes i Oslofaunaen.
kjellebassen Skrevet 12. oktober 2004 #4 Skrevet 12. oktober 2004 Bjørnson var det vel. Og ikke i noen positiv betydning, så hvorfor vi absolutt skal bruke det - langt verre stille opp en forvokst leketiger på Oslo S, kan jeg slett ikke forstå. Rottebyen eller Måkestaden ville i hvert fall vært relatert til dyr som finnes i Oslofaunaen.
Sheba Skrevet 12. oktober 2004 #5 Skrevet 12. oktober 2004 Jeg synes tigerstaden er helt flott jeg! Her trives jeg kjempegodt, og kommer aldri til å flytte herifra. Og tigeren på Oslo S er da kjempefin? Poppis blant ungene ihvertfall!
Gjest Genevieve Skrevet 12. oktober 2004 #6 Skrevet 12. oktober 2004 Bjørnson var det vel. Og ikke i noen positiv betydning, så hvorfor vi absolutt skal bruke det - langt verre stille opp en forvokst leketiger på Oslo S, kan jeg slett ikke forstå. Rottebyen eller Måkestaden ville i hvert fall vært relatert til dyr som finnes i Oslofaunaen. Dette minner meg om det knølete ekteparet fra Sogn som får noen år siden sendte brev til Statsministeren og seriøst mente at løven i Norges Riksvåpen burde byttes ut med en elg siden det var ett mye koseligere dyr
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #7 Skrevet 12. oktober 2004 Bjørnson var det vel. Og ikke i noen positiv betydning' date=' så hvorfor vi absolutt skal bruke det - langt verre stille opp en forvokst leketiger på Oslo S, kan jeg slett ikke forstå. [/quote'] Helt enig med deg. Jeg forbinder ikke navnet Tigerstaden med noe positivt og synes det er trist at Oslo har fått et slikt oppnavn. Det ble i tillegg aktivt brukt under 100-årsjubileet, med en logo som ser ut som en tøytiger!
Tusenfryd Skrevet 12. oktober 2004 #8 Skrevet 12. oktober 2004 Kallenavn for Oslo som opprinnelig er brukt for å beskrive Oslo som en farlig og ubarmhjertig storby. Første litterære belegg er fra diktet Siste sang (1870) av Bjørnstjerne Bjørnson. I dag synes det som om folk i Oslo har omdefinert begrepet til noe positivt og de kaller i dag byen sin for 'Tigerstaden' med stolthet. Bjørnson, ja - dette er sakset fra http://no.wikipedia.org/wiki/Tigerstaden
Gjest Virvel Skrevet 12. oktober 2004 #9 Skrevet 12. oktober 2004 I dag synes det som om folk i Oslo har omdefinert begrepet til noe positivt og de kaller i dag byen sin for 'Tigerstaden' med stolthet. Jeg vet at Tigerstaden opprinnelig ikke var noe kosenavn, men jeg synes det er fint. Når vi kaller Oslo for Tigerstaden er det vel også med en liten porsjon (selv)ironi... Kall det kjærlig mobbing av oss selv.
Gjest Gjesta Skrevet 12. oktober 2004 #10 Skrevet 12. oktober 2004 Rottebyen eller Måkestaden ville i hvert fall vært relatert til dyr som finnes i Oslofaunaen. Hehe,...ja.... Jeg synes "Tigerstaden" høres helt teit ut,...
Gjest Anonymous Skrevet 12. oktober 2004 #11 Skrevet 12. oktober 2004 Om dere hadde visst hvor redde folk på bygda er for Oslo. så hadde dere ikke stilt spørsmål..
Gjest Anonymous Skrevet 13. oktober 2004 #12 Skrevet 13. oktober 2004 Om dere hadde visst hvor redde folk på bygda er for Oslo. så hadde dere ikke stilt spørsmål.. Ja, og Oslo ER jo en littegranne farlig og ubarmhjertig by, men vi bør vel kanskje ikke etterstrebe å bli ENDA verre bare for å kle navnet. Forresten tror jeg mange Oslo-folk ikke vet hva oppnavnet kommer av, og at det er derfor de liker det. For tatt ut av sammenhengen høres det jo litt urbant og dekadent ut, litt sånn bohemsk natteliv og red light districts - begreper som, med alt det måtte innebære, tross alt passer bedre på virkelige storbyer enn lille Oslo. (men jeg er glad i Oslo, altså...)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå