Gå til innhold

Hvordan bli mett? Blir kun mett av middag, ikke av de andre måltidene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av å nesten konstant gå rundt sulten.

Jeg prøver og spise 4-5 ganger daglig, frokost, lunsj, middag, mellommåltid, kvelds. 

Det hender jeg dropper mellommåltid eller kvelds, det kommer ann på når jeg hadde middag.

Spiser det samme til frokost, lunsj, mellommåltid og kvelds; skive med pålegg. Men jeg blir aldri mett av skiver, jeg kjenner jo at jeg har spist, men blir jo ikke mett, hvis jeg skal bli mett må jeg spise 6-8 skiver. Nei, jeg trener ikke og nei, jeg er ikke mann. Jeg blir ikke mett av skiver, pålegg jeg bruker er: leverpostei, sjokoladepålegg, salami, fårepølse, servelat.

Jeg liker mer enn det, men det er kun det jeg kjøper selv. Jeg kombinerer aldri flere pålegg sammen. Salami og fårepølse takler jeg ikke å spise hver dag og flere ganger daglig, så det blir aldri brukt opp før det må kastes, så det går stort sett kun i leverpostei og sjokoladepålegg. 

Nei, jeg er ikke tykk.

Eneste jeg klarer å bli ordentlig mett av er varm mat og middag.

Jeg blir mett av skiver med karbonade, med jeg har ikke råd til å kjøpe en pakke karbonader nesten hver dag.

Aot spiser jeg en yoghurt som mellommåltid eller en frukt, men det metter jo ingenting.

Anonymkode: 4d4f2...5d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Havregrøt, nøtter, store porsjoner med frukt, omelett, osv holder meg mett i flere timer. 
Jeg blir heller ikke mett av skiver, men mat med masse volum som tar lengre tid å spise fungerer toppers. 

Anonymkode: 1596b...bbc

Skrevet

Proteiner, fett og fiber metter. Sjekk innholdet i det du spiser. 

• Liker 2
Skrevet

Samme her. Kunne like gjerne spist luft omtrent. Havregrøt funker bra for min del, og holder meg mett i flere timer.

Skrevet

Men ts: hvorfor spiser du korn når du ikke blir mett av det? :klo: 

Jeg forstår at virkelig fattige folk ikke har noe valg, men så fattige er det heldigvis ingen som er (selv studenter) i Norge. Det er en kjent sak at ikke alle fordøyer korn slik de bør, og da ender det (beklager detaljene) med å gå gjennom systemet raskt og uten å mette eller være til nytte. Om du ikke fordøyer korn: ikke spis det til 3 av 4 måltider! 

Spis middag 3-4 ganger for dag. Hvem skulle vel stoppe deg? Og når jeg sier "middag" så mener jeg middag - 3/5 grønnsaker, 1/5 pasta/ris og 1/5 fisk/kjøtt. Sunn mat. Altså: brød erstattes naturligvis ikke med kjøtt. Det erstattes med bønner, erter, linser, kål, brokoli, kålrabi, løk, tomat, blomkål, spinat og alle de andre gode grønne sakene. 

Anonymkode: 08b06...708

• Liker 2
Skrevet

Men hvordan brød spiser du da? Kjenner mange som har klaget over at dem ikke blir mette av brød, men så fort dem har spist en brød det faktisk er mat i så blir dem mette. 

Brødmat er ikke for alle heller

• Liker 1
Skrevet

Havregrøt, havregryn har jeg hørt mange si at metter veldig bra. Men jeg får det ikke ned. Det smaker ikke vondt, men det smaker lissom ingenting heller, så jeg klarer ikke å få det ned. Nei, jeg har ingen interesse for mat, så nei, jeg gidder ikke å sette meg inn i hva alt inneholder.

Proteiner, fett og fiber vil si? 

jeg spiser skiver, for jeg vet ikke hva jeg elles skulle spist. Og nei, jeg har ikke tid til å lage middag flere ganger daglig og ikke økonomi til det heller. 

Spiser halvgrovt brød, synes ikke de groveste er noe gode. Jeg må jo spise 6-8 skiver brød uansett type brød.

-ts-

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Havregrøt, havregryn har jeg hørt mange si at metter veldig bra. Men jeg får det ikke ned. Det smaker ikke vondt, men det smaker lissom ingenting heller, så jeg klarer ikke å få det ned. Nei, jeg har ingen interesse for mat, så nei, jeg gidder ikke å sette meg inn i hva alt inneholder.

jeg spiser skiver, for jeg vet ikke hva jeg elles skulle spist. Og nei, jeg har ikke tid til å lage middag flere ganger daglig og ikke økonomi til det heller. 

Spiser halvgrovt brød, synes ikke de groveste er noe gode. Jeg må jo spise 6-8 skiver brød uansett type brød.

-ts-

Mitt forslag er at du leser litt om grunnleggede ernæring og hvilke egenskaper fett, protein og karbohydrater har - det er du faktisk nødt til dersom du ønsker et godt kosthold, du kan ikke forvente å få det servert. Det finnes uendelig mange godt alternativer til halvgrovt brød med servelat og sjokoladepålegg.

Anonymkode: 4d5f5...02c

• Liker 6
Skrevet (endret)
Den 23. januar 2016 at 18.44, AnonymBruker skrev:

-ts-

Men sjekk hvor mye f. Eks. Fiber det er i brødet du spiser. Hvor mye proteiner? Velg det brødet med mest mulig. Se også på pålegget ditt. Sjokopålegg har lite fiber og proteiner...

Endret av Puny
Skrevet

Nei, jeg har ingen interesse for mat. Så nei, å lese om grunnleggende ernæring gidder jeg ikke. 

Ja, kan jo se på brød hvor mye fiber det er, men jeg velger heller brød jeg liker enn som jeg ikke liker. Ja, jeg vet sjokoladepålegg ikke er mettende, men jeg må jo spise noe jeg klarer og spise. Det er jo bedre at jeg spiser noe enn at jeg kjøper mat som bare blir liggende og ikke spist.

-ts-

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ingen interesse for mat. Så nei, å lese om grunnleggende ernæring gidder jeg ikke. 

Ja, kan jo se på brød hvor mye fiber det er, men jeg velger heller brød jeg liker enn som jeg ikke liker. Ja, jeg vet sjokoladepålegg ikke er mettende, men jeg må jo spise noe jeg klarer og spise. Det er jo bedre at jeg spiser noe enn at jeg kjøper mat som bare blir liggende og ikke spist.

-ts-

Da får du bare klage videre da, med den holdningen der er det ingen som vil hjelpe deg. Du bare klager som en liten unge.

• Liker 24
Skrevet

Hadde du villet lese om ting som du virkelig hater å lese om? Hadde du villet lese om ting som ikke fanger din onteresse overhodet? Nei, av erfaring er det større sjangs å bli tråkket på, kritisert, her inne enn å få hjelp.

Jeg forstår virkelig ikke at ikke noen kan feks i denne tråden, si noe om hva de spiser til måltidene. Konkret hva dere spiser ilag med skiver for å bli mett. Spiser dere kun skiver med pålegg eller noe attåt? Feks yoghurt, frukt, bær? Hva drikker dere til?

-ts-

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du villet lese om ting som du virkelig hater å lese om? Hadde du villet lese om ting som ikke fanger din onteresse overhodet? Nei, av erfaring er det større sjangs å bli tråkket på, kritisert, her inne enn å få hjelp.

Jeg forstår virkelig ikke at ikke noen kan feks i denne tråden, si noe om hva de spiser til måltidene. Konkret hva dere spiser ilag med skiver for å bli mett. Spiser dere kun skiver med pålegg eller noe attåt? Feks yoghurt, frukt, bær? Hva drikker dere til?

-ts-

At du ikke gidder å sette deg inn i noe livsviktig er ditt problem. Det ville kanskje tatt deg en times tid og noen googlesøk. Folk gidder ikke hjelpe fordi dette rett og slett blir for dumt.

Anonymkode: 4d5f5...02c

• Liker 12
Skrevet

Folk har jo svart - havregrøt metter svært godt. Jeg kjøper den som har vaniljesmak og har rosiner oppi. Det er instant grøt så du trenger bare å varme vann og helle over - raskere frokost får du ikke. Og med vanilje og rosiner så er det også mer smak.

Alternativt kan du spise omelett som andre har nevnt. Det metter også mye.

Anonymkode: 2e845...690

• Liker 6
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-ts-

Nå blir jeg mett av brødskiver altså (2, ikke 6). Andre ting jeg spiser og blir mett av er f.eks: havregrynsgrøt med blåbær, yoghurt med solsikke- og linfrø, smoothie med havregryn, cottagecheese med syltetøy, knekkebrød med pålegg, eggerøre med brødskive, omelett med en liten salat ved siden av, tunfisk og avocado (både alene og med brød/knekkebrød). 

Skrevet

Dette har vel også mye med hva det å bli "mett" innebærer. 

Altså hva man definerer som "mett". 

Hvor mange blir "mett" av en vanlig hverdagsfrokost?

"Mett" deifinerer jeg som at man er ikke i stand til å presse nedpå mer mat. Derfor er jeg "mett" kanskje 3-4 ganger i uka, og da kun når jeg spiser middag. Resten av måltidene spiser jeg ikke for å bli "mett". 

Anonymkode: 58862...b67

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser skiver kun til frokost . Ellers så spiser jeg middagsrester til lunsj og om jeg er sulten ellers. Bruker mye grønnsaker og belgfrukter. Forskjellige gryter , pasta , supper med kikerter og linser osv. Jeg lever garantert billigere enn de som spiser skiver med pålegg . 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

-ts-

Litt interessert er du ju , siden du har lyst til og være mett og spør om råd. 

Anonymkode: dd968...c73

• Liker 4
Skrevet
Den 23. januar 2016 at 16.26, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei av å nesten konstant gå rundt sulten.

Jeg prøver og spise 4-5 ganger daglig, frokost, lunsj, middag, mellommåltid, kvelds. 

Det hender jeg dropper mellommåltid eller kvelds, det kommer ann på når jeg hadde middag.

Spiser det samme til frokost, lunsj, mellommåltid og kvelds; skive med pålegg. Men jeg blir aldri mett av skiver, jeg kjenner jo at jeg har spist, men blir jo ikke mett, hvis jeg skal bli mett må jeg spise 6-8 skiver. Nei, jeg trener ikke og nei, jeg er ikke mann. Jeg blir ikke mett av skiver, pålegg jeg bruker er: leverpostei, sjokoladepålegg, salami, fårepølse, servelat.

Jeg liker mer enn det, men det er kun det jeg kjøper selv. Jeg kombinerer aldri flere pålegg sammen. Salami og fårepølse takler jeg ikke å spise hver dag og flere ganger daglig, så det blir aldri brukt opp før det må kastes, så det går stort sett kun i leverpostei og sjokoladepålegg. 

Nei, jeg er ikke tykk.

Eneste jeg klarer å bli ordentlig mett av er varm mat og middag.

Jeg blir mett av skiver med karbonade, med jeg har ikke råd til å kjøpe en pakke karbonader nesten hver dag.

Aot spiser jeg en yoghurt som mellommåltid eller en frukt, men det metter jo ingenting.

Hva med å lage selv og fryse ned? Hvis du kjøper kjøttdeig(du må ikke bruke karbonadedeig) fra en av biliigmerkene og sper på med havregryn sånn at du drøyer ut mengden så koster ikke det all verden.

Anonymkode: 778cb...f2a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...