Gå til innhold

Ville du ansatt au pair/praktikant?

Gjest anonym

Hvis du hadde råd og plass til det, ville du ansatt en au pair/praktikant?  

2 stemmer

1. 1. Hvis du hadde råd og plass til det, ville du ansatt en au pair/praktikant?

• Ja, det hadde jeg nok.
      27
    • Jeg er usikker på om jeg ønsker å ha en fremmed i hus, og om jeg hadde hatt tillit nok til å overlate barna mine til h*n
      13

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er man en dårlig mor om man har praktikant eller au pair til å ta seg av barn, hus og matlaging?

I Skandinavia er det jo veldig lite utbredt med hjelp i hjemmet, mens det i andre land er mye mer vanlig å ha slikt. Det blir jo folk av de barna også, og de ser slettes ikke ut til å ha tatt noen skade av å bli delvis tatt vare på av noen andre enn mor og far.

Når begge jobber fulltid og vel så det, må det da være bedre for barna å ha noen hjemme, enn å være i barnehagen laaange dager? Og det må da være bedre at familien samles rundt middagsbordet som allerede er dekket og kan spise i ro og mak, eller at hele familien kan gjøre aktiviteter i helgene uten å stresse med husvask, klesvask osv?

Det MÅ da være bedre for barna å ha foreldre som har tid og overskudd til å være sammen med dem, enn å ha konstant skyldige, superstressa foreldre?

Hvis du hadde plass og økonomi til det, ville du ansatt en ua pair/praktikant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det falt visst ut et alternativ her, nemlig "nei".

Jeg er veldig interessert i å høre fra dere som mener "nei" - og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært mulig økonomisk og plass messig her vi bor nå så definitivt,ja. Det brukes proffe byråer og personene som søker som au pair eller praktikant blir grundig sjekket. Jeg ville intervjuet en del og stolt på kjemi og magefølelse ut fra kvalifikasjonene tilpersonen.

Min beste venninne var au pair i Spania og har fortsatt kontakt med familien der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er man en dårlig mor om man har praktikant eller au pair til å ta seg av barn, hus og matlaging?

Det blir jo folk av de barna også, og de ser slettes ikke ut til å ha tatt noen skade av å bli delvis tatt vare på av noen andre enn mor og far.  

Ikke vet jeg, du får høre med Ingrid Alexandra om noen år... :tunge1:

Jeg er usikker på om jeg ville hatt au- pair hvis jeg hadde muligheten. Er redd at det ville blitt alt for enkelt å unnskylde laaange dager på jobb, borte fra barna. "De har jo Olga hjemme så det er ikke så farlig, liksom".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Nei, det tviler jeg på at jeg hadde gjort. Datteren er jo i barnehagen, og den tiden som er igjen da vil jeg gjerne tilbringe sammen med henne selv. I tillegg er det veldig vanskelig for meg å stole på at andre tar seg av datteren vår like bra som vi selv gjør det :oops:

Men jeg ser ikke ned på mennesker som velger å gjøre det sånn allikevel, for all del. Hver enkelt må finne ut av hva som passer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ikke, men det har ingenting med det å ha fremmede i huset, men med at jeg tror unger har godt av å gå i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg funnet et menneske jeg stolte på og likte så hadde jeg ikke vært i tvil et øyeblikk.

Jeg har selv jobbet som au-pair både i England og i California, og jeg tror ikke jeg skadet verken barna eller hjemmet deres.

Da mine barn var små hadde jeg en jente boende hos oss, som egentlig kom inn i familien som trillepike. hun ble en fantastisk avlastning for meg, og ungene forgudet henne. Det gjør de ennå. Nå er hun over tretti og har to egne barn. Hun var tolv da hun kom inn som trillepike og sytten da hun flyttet inn.

Som jeg alltid sa den gangen: Alle burde hatt en Stina.

Nå jobbet hun og betalte husleie, men på fritiden var hun stort sett hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke helt å avgi stemme, for jeg synes ikke noen av alternativene passet. Før jeg begynte å jobbe igjen nå for noen måneder siden så ville jeg svart helt klart Ja. Men nå som jeg har begynt å jobbe så synes jeg det fungerer helt fint uten. Det kommer av at pappaen er veldig flink med datteren også så jeg rekker utrolig nok å få vært på jobben og holdt det rimelig greit hjemme. Når jeg kommer hjem vil jeg helst være mest mulig sammen med henne selv. Tror ingen av oss ville dele den tiden vi har sammen med henne med en fremmed :) .

Vaskehjelp derimot kunne jeg tenkt meg å ansette, så slapp jeg å bruke lørdag formiddag til å vaske og gjøre husarbeid. (Pappaen og datteren drar på tur og jeg ville heller være med).

Forøvrig tror jeg praktikant kan være en god løsning i mange tilfeller. Hadde det selv i perioder da jeg var liten i kombinasjon med korttidsbarnehage. Et positivt aspekt ved å ha en praktikant eller au-pair ville være at barnet kunne lære et fremmedspråk. Kunne godt tenke meg at datteren min lærte et ekstra språk som jeg kan fra en som har det som morsmål. Har tenkt å lære henne litt når hun blir eldre selv, men det blir ikke helt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde islandsk au-pair for noen år siden og var storfornøyde med det. Har lurt litt på å få oss russisk au-pair i en periode slik at vi alle kan få lært litt mer russisk.

Vi fant vår islandske au-pair selv uten å bruke noe byrå og om vi får oss russisk au-pair blir det i tilfelle gjennom venner i Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt.

Men så er jeg i gang med au apir nummer to også! Den første jeg hadde var en svensk jente på 19. Denne gangen har jeg en fra Ukraina på 25. Vi har fire hjemmeboende barn og det er en stor lettelse for oss foreldre med denne ekstrahjelpen.

Vi har dog egen leilighet til au pairen, og noe annet ville ikke funket for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde islandsk au-pair for noen år siden og var storfornøyde med det. Har lurt litt på å få oss russisk au-pair i en periode slik at vi alle kan få lært litt mer russisk.

Vi fant vår islandske au-pair selv uten å bruke noe byrå og om vi får oss russisk au-pair blir det i tilfelle gjennom venner i Russland.

Når man finner en au pair selv, hvor mye skal man da betale henne/ham? Er dette regulert noe sted (for minstelønnen jgelder jo ikke for au pair'er)?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest StoreSky

Ville nok aldri ansatt en au-pair eller praktikant.

- Vil ikke ha fremmede i huset mitt, vil kunne krangle, gå naken, være meg selv når jeg er hjemme.

-Hadde heller brukt pengen til å jobbe redusert selv..

- Har stor tro på at barnehage er det beste for mitt barn. Mange barn og utdannet personale setter jeg pris på. Hjemme er det bare oss foreldre og ett barn...

..men vaskehjelp en eller to ganger i uken derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestekimmi

har vært inne på tanken vi, til og med hentet papirer fra et byrå. men hos oss er utfordringen at hun ikke ville fått annet enn et bittelite soverom som privat sfære, og det er litt lite. vedkommende må jo kunne få være litt uten oss, og vi litt alene også. har selv bodd et år i en utenlandsk familie med bare et lite rom, det gikk greit det. tror bare det blir andeledes dersom en liksom har familien som "jobb": om en ikke har en liten leilighet eller annet for seg selv vil hun jo alltid være på jobb.

men altså; hadde vi hatt plass hadde vi trolig hatt en allerede i dag.

hilsen kimmi, som ikke får logget seg inn mer (hva er det med det egentlig?!?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

ja. absolutt.

Jeg venter faktisk på min andre au-pair i disse dager.

Har hatt en det ikk efungerte med, hun var flink med poden, absolutt men det var andre ting.

Nå venter jeg på en jente fra Filippinene.

For oss er det ikke enten dette eller barnehage, når han blir stor nok ca 1.5 år så blir det begge deler.

Men frem til dette så synes jeg han er for liten.

Det er veldig ok å ha en person som ordner hjemmet for meg slik at jeg kan gjøre de tingene jg vil.

¨

Huff, nå høres jeg ut som en stor unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foretrukket at barna var i barnehage, fremfor at de var hjemme med en praktikant. Det kommer selvsagt an på hvor flink praktikanten er til å ta med barna ut for å leke med andre barn. Det synest jeg er viktig.

Hvem tjener egentlig mest på å ha en praktikant i huset? Foreldrene eller barna? Foreldrene kanskje? De slipper unna en del husarbeid og matlaging. Men så fører jo det til at de blir mindre sliten og har mer overskudd til kvalitetstid med barna.

Ikke greit å vite hva som er best. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...