Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte over de folk skriver her inne! Jeg er ateist, og selvfølgelig kan jeg si, “jeg vet ikke”, det er mye innen vitenskapen vi ikke vet enda, men det betyr ikke at vitenskapen er feil. Men å si at det er null bevis for at gud IKKE finnes er å snu hele problemstillingen på hodet. Det er NULL vitenskaplige bevis på at gud finnes, om religiøse sitter på beviser så for all del kom med dem. Men ikke kom å si at det er ateister som skal bevise at noe vi IKKE tror på ikke finnes.  

og gjelder denne problemstillingen bare den kristne guden, en kan jo like gjerne si at enhjørninger, julenissen, alver, vishnu, poseidon og det flyvende spagetti monsteret finnes, for det er jo umulig, i følge dere, å bevise at dem ikke finnes.
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
3 timer siden, Tanuki skrev:

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte over de folk skriver her inne! Jeg er ateist, og selvfølgelig kan jeg si, “jeg vet ikke”, det er mye innen vitenskapen vi ikke vet enda, men det betyr ikke at vitenskapen er feil. Men å si at det er null bevis for at gud IKKE finnes er å snu hele problemstillingen på hodet. Det er NULL vitenskaplige bevis på at gud finnes, om religiøse sitter på beviser så for all del kom med dem. Men ikke kom å si at det er ateister som skal bevise at noe vi IKKE tror på ikke finnes.  

og gjelder denne problemstillingen bare den kristne guden, en kan jo like gjerne si at enhjørninger, julenissen, alver, vishnu, poseidon og det flyvende spagetti monsteret finnes, for det er jo umulig, i følge dere, å bevise at dem ikke finnes.

Jeg er så enig med deg.

Men samtidig er det jo dette som er dilemmaet: underlegger man fenomenet Gud vitenskapelige krav til teori, metode og falsifisering så forsvinner Gud siden dette ikke går. Da er det mye bedre å pålegge andre å bevise at han ikke finnes. Så kan man selv beholde sin tro og pele nese til andre.

Men det kan jaggu bli travelt dersom vi skal i gang med motsatt bevisbyrde. 

Kan ikke de som tror og som hevder de ikke vet begynne å respektere at noen mener at man kan vite at Gud ikke finnes, når man tar tro ut av ligningen og legger vitenskapelig metode til grunn.

Skrevet

Jeg tror litt av problemet er at mange ikke helt vet forskjellen på tro og kunnskap. "Jeg føler det veldig sterkt, derfor vet jeg det", er ikke et uvanlig resonnement.

Skrevet

Hvorfor kan ikke folk slutte å generalisere? Er mange religiøse og ateister som kan uttale de tre ordene "jeg vet ikke". Jeg er ikke selv religiøs, men har spurt mange spørsmål til andre religiøse, da kristne. De er alle folk med vitenskapelige utdannelser, og de har null problem med å si "jeg vet ikke", kanskje fordi ingen av de er fanatiske. De tar ikke det som står i bibelen bokstavelig, og leser det selvfølgelig ut fra en annen tid, det er ikke noe de direkte overfører til dagens samfunn. Men, det en av dem forklarte var at de finner en slags indre trygghet i troen på at det finnes noe mer. F.eks. når de møter vanskelige utfordringer i livet, når det skjer ting som sykdom og død. Men også når det "bare" er hverdag, de finner en mening i de årene vi lever på jorda. Selv om jeg selv ikke er religiøs, så må jeg si at akkurat den tryggheten beundrer jeg. Om religion og troen på en Gud kan gi folk en ekstra mening med livet, gi håp og trøst når livet blir vanskelig, flott! Det har da ikke noe å si om de kaller det Gud eller noe annet, og det betyr absolutt ikke at de samme menneskene ikke kan ha to tanker i hodet samtidig.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...