Gå til innhold

Elendig matlyst.. Tips til god mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en elendig matlyst, og det meste byr meg egentlig imot.  Har dere noen tips til god mat som dere spiser når dere ikke har matlyst? Det kan gjerne være drittmat, da jeg liker det best.   Jeg har en sykdom som gjør at jeg MÅ spise, så drittmat er bedre enn ingenting!! Skal på butikken senere, så håper jeg får noen tips!

Anonymkode: 5dccf...8ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Drittmat er ikke å anbefale hvis du har dårlig appetitt. Spiser man drittmat har man som regel bare lyst på mer drittmat. Man får kke  seg de nødvendge nærngssffer og blir bare veldig daff og sliten med liten appetitt, og spesielt på noe sunt. Så man kan faktisk komme inn i en dårlig sirkel ved å spise drittmat. Den fellen er det mange som går i, for det er jo så lettvindt og ofte smaker det godt. Industrien vet hva som trigger smaksløkene og lurer hjernen til å tro at vi trenger det, og dermed hva som er rett blanding av sukker og fett.

Endret av Berit
  • Liker 1
Skrevet

Anbefaler heller røde linser (hurtig og lett å koke) med blomkål og hvitløk. Gjerne en salat til.

Eller hva med en risotto av risottoris og grønnsaker du damper med risen på slutten? MMmm, det er godt.

Laks og grønnsaker og potet med smør. Agurk. Advokado.

Gjest Raindrops
Skrevet

Hvis jeg har dårlig matlyst pleier jeg å gå for Biola/drikkeyoghurt, frukt og/eller ostesmørbrød. Sikkert ikke de sunneste alternativene, men det pleier å få appetitten i gang igjen. 

Skrevet

Når du er så matlei, så er lysten for å stå på kjøkkenet og kokkulere kanskje heller ikke den helt store, ts? Med andre ord bør du se etter noe lettvint, og godt - men sunt. Kan være lurt å satse på litt fargerike grønnsaker, det får automatisk maten til å se bedre ut, synes jeg. 

F.eks.

Grove fullkornstortilla med kylling, avocado, rødløk, salat, og kanskje litt salsa eller dressing? 

Wok (paprika, rødløk, brokkoli og blomkål) med laksefilet + soyasaus, salt og pepper og Couscous (noe av det enkleste og kjappeste man kan lage)

Omelett med fyll? 

Min favoritt når jeg absolutt ikke har matlyst, er forresten mac&cheese med litt kjøttdeig oppi. De dagene jeg føler meg fornuftig kan jeg også slenge oppi litt paprika, brokkoli, hvitløk og løk, bare for å få det sunnere, og det blir like godt. Da koker du makaroni, lager hvit saus med ost og muskatt, steker litt kjøttdeig/karbonadedeig sammen med grønnsakene, blander alt og gratinerer i ovnen. 

• Liker 1
Gjest gjest- silje
Skrevet

Hamburger med ost og bacon i pitabrød

Bakt potet, med bacon, rømme, ost og kald mais + piffikrydder

Hjemmelaget "kebab" http://piaskitchen.com/2014/01/21/rullekebab/comment-page-1/ Vi bruker ofte å ha kyllingfilet som er i hjelstekt og revet opp og dressingen lages litt, etter egen gane, altså vi har mindre majones og mer kefir.

Ikveld lager vi stekt kylling filet med stekt paprika/ løk/ mais, med fajitas hot bbq krydder/marinade. Serveres i tacolefser med agurk og tomat.

Skrevet

Bakt potet! Jeg skal prøve å lage av søtpotet neste uke, gleder meg :)

Gjest Ennasus
Skrevet

Hvis jeg bare skal nevne dritmat:

Semulegrøt

Ristorante pollo eller mozarella

Pasta med fløtesaus, parmesan, spinat og bacon.

Fløtegratinerte poteter!

Selleri- og potetstappe (med fløte og smør)

Ris med soyasaus eller ris med sukker, kanel og melk.

Nudler med stekt rødløk, purre, spinat, kinakål og soyasaus.

Makaroni med salt og smør

Ostesmørbrød 

Pannekake og vafler med sukker og smør (må være myke og lyse vafler og pannekaker)

Karamellkake......

Skrevet
Den ‎23‎.‎01‎.‎2016 at 14.16, AnonymBruker skrev:

Jeg har en elendig matlyst, og det meste byr meg egentlig imot.  Har dere noen tips til god mat som dere spiser når dere ikke har matlyst? Det kan gjerne være drittmat, da jeg liker det best.   Jeg har en sykdom som gjør at jeg MÅ spise, så drittmat er bedre enn ingenting!! Skal på butikken senere, så håper jeg får noen tips!

Anonymkode: 5dccf...8ef

Ved dårlig matlyst er stikkordet tilgjengelighet og smak. Foreslår at du kjøper inn et virkelig godt brød og godt pålegg. Gjerne også en mengde frukt til smoothie/milkshake (å drikke maten er enklere enn å spise).

Så lager du deg smørbrød - varme som kalde. Ikke tenk kjip skive med et tynt lag svett ost: tenk ristet brød med brie, syltetøy, bacon og salat. Tenk brødblings med en solid haug eggerøre toppet med laks og coleslaw.

Dersom du er plaget med dårlig matlyst over tid: lag mat i store kvanta. Lag mat som blir bedre ved oppvarming (gryter, stuinger, curry, suppe, lasagne etc) og frys i porsjoner. Når du likevel ikke har lyst på mat er 3 min i mikroen lavterskel. 15 min foran ovnen er høyterskel. Og å spise ferdigmaten fra butikken er et alternativ som kan ta fra den sterkeste matlysten.

Anonymkode: 2ed68...61e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...