Gå til innhold

Kjøpe leilighet selv om kjæresten har? Funker det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min kjøpte leilighet for litt siden (før vi ble sammen). Den er ferdig om et år ca. Selv har jeg tenkt lenge på å flytte ut (bor hos mine foreldre). Dette vet kjæresten min, men vi har jo ikke vært sammen så lenge så vi snakker ikkefør særlig om det å flytte sammen. I tillegg ønsker jeg ikke per tid å bo der han har kjøpt. Det er ca tre kvarter fra der jeg bor nå og det er dårlige bissforbindelser hit og til min jobb. 

Jeg vurderer derfor å selv kjøpe leilighet. Og dersom vi en gang flytter sammen så kan vi leie ut den ene. Men kan det gjøre at vi får mye dårligere økonomi? Begge vil jo da eie hver sin leil og betale på utgifter der pluss lån. 

Anonymkode: 80580...5f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det å ha boligutgifter til to vil naturligvis være dyrere for fellesskapet deres enn å ha utgifter til èn felles bolig.. Men du er jo inne på flere viktige punkter som taler mot samboerskap riktig ennå; ubeleilig beliggenhet for hans bolig, langt fra din jobb, dårlige bussforbindelser, ferskt forhold som ikke er modent for å flytte sammen på en stund ennå.

Hvorfor prøver du ikke å stå på egne bein først, og lar den første leiligheten du bor i etter å ha flyttet fra mor og far, være helt din egen? Det gjør noe for selvfølelsen å klare det :- ) Å stå på egne bein og å være selvstendig. Kjæresten kan jo være hos deg av og til, når det passer.

I dag er det nærmest blitt sånn at ALLE kjærester betyr det samme som å bo sammen. Men det er feil, synes jeg, hvorfor kan man ikke være kjærester uten å bo sammen, iallfall en stund? Å være kjærester behøver ikke være synonymt med å bo sammen! Nei, prøv deg først på egene bein, og ikke gjør deg avhengig av noen andre. Senere, om forholdet viser seg å bli ordentlig seriøst og er liv laga, kan dere vurdere å flytte sammen. Om et år eller to kanskje...?

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, Million skrev:

Det å ha boligutgifter til to vil naturligvis være dyrere for fellesskapet deres enn å ha utgifter til èn felles bolig.. Men du er jo inne på flere viktige punkter som taler mot samboerskap riktig ennå; ubeleilig beliggenhet for hans bolig, langt fra din jobb, dårlige bussforbindelser, ferskt forhold som ikke er modent for å flytte sammen på en stund ennå.

Hvorfor prøver du ikke å stå på egne bein først, og lar den første leiligheten du bor i etter å ha flyttet fra mor og far, være helt din egen? Det gjør noe for selvfølelsen å klare det :- ) Å stå på egne bein og å være selvstendig. Kjæresten kan jo være hos deg av og til, når det passer.

I dag er det nærmest blitt sånn at ALLE kjærester betyr det samme som å bo sammen. Men det er feil, synes jeg, hvorfor kan man ikke være kjærester uten å bo sammen, iallfall en stund? Å være kjærester behøver ikke være synonymt med å bo sammen! Nei, prøv deg først på egene bein, og ikke gjør deg avhengig av noen andre. Senere, om forholdet viser seg å bli ordentlig seriøst og er liv laga, kan dere vurdere å flytte sammen. Om et år eller to kanskje...?

Han får jo ikke leiligheten før om et år, så det er litt derfor jeg er usikker også. For om jeg kjøper noe nå eller til høsten så er det jo ikke så lenge til han får sin leilighet. Men samtidig er det jo for tidlig å flytte inn føler jeg. Jeg kan jo leie noe, men jeg føler det er litt bortkastede penger. Jeg synes jo det hadde vært deilig å ha noe for meg selv, men så er jeg litt redd for hva som vil skje når vi evt flytter sammen. Hvem selger? Hvem flytter vi inn til? Kjøper vi noe nytt?

Siden han kjøper en helt ny bolig, så tror jeg jo at han vil bo der en stund. 

Anonymkode: 80580...5f7

Skrevet

Det beste rådet jeg kan gi er at du må gjøre det som er riktig for deg NÅ, uten å tenke for mye på hva som kanskje skjer i framtiden. Hvis du vil og kan kjøpe bolig nå, så gjør du det. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjøpte leilighet etter at jeg ble sammen med en fyr som også har leilighet. 

Det ble til at leiligheten min stod tom i ett år, etter overtagelsen for jeg var mye hos kjæresten. Men leide ut etter at jeg offisielt ble samboer med han og husleieinntektene dekket lånet. 

Jeg betalte istedet halve leien hos min kjære og fikk egentlig mye bedre råd, da. 

Anonymkode: b6b31...a07

Skrevet

Kjøp deg leilighet nå dersom du har penger og finner en som du vil trives i, men sørg for at det er lov å leie den ut og at du kan ta en fornuftig månedspris for den slik at du ikke taper noe og fortsatt kan leve litt.

Tenk om du går glipp av drømmeleiligheten pga han og dere ikke forblir sammen så veldig lenge? Det er dumt, det. 

Anonymkode: 19d91...cba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...