Gå til innhold

Dine beste sparetips?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk igjen for masse bra tips :helen:

Når det gjelder matbudsjett, kan jeg spørre hvor mye dere bruker i mnd på mat? Spesielt dere som bor alene? Mistenker at mitt forbruk er alt for høyt.. Har stort sett kjøpt det jeg har hatt lyst på der og da, uten å tenke over prisen. Men nå har jeg begynt med det som flere av dere foreslår, spise mer grønnsaker og planlegge innkjøpene.

Skrevet

Kjøp en slow cocker og begynn å koke høne/kylling. Du vil få fantastisk kraft og mange måltider. 

Skrevet

Spiser før jeg handler, sjekker på forhånd i tilbudsaviser om det dyreste jeg kjøper er på tilbud og handler på rema. Er 5 forskjellige kjeder rundt her, så går bare innom en om de har tilbud og handler som sagt resten på rema.

Skrevet (endret)
Den 23.1.2016 at 17.28, goodbye_kitty skrev:

Når det gjelder matbudsjett, kan jeg spørre hvor mye dere bruker i mnd på mat? Spesielt dere som bor alene? Mistenker at mitt forbruk er alt for høyt.. Har stort sett kjøpt det jeg har hatt lyst på der og da, uten å tenke over prisen. Men nå har jeg begynt med det som flere av dere foreslår, spise mer grønnsaker og planlegge innkjøpene.

jeg er singel, å bruker mellom 2500 og 3500 kr i mnd på matbutikk, dette inkluderer hundegodis og våtfor til katt.. spiser sjeldent ute, å lager ikke middag hver dag (ganske sjeldent egentlig) men er glad i frukt og grønnsaker

Endret av 82girl
Skrevet
Den 23. januar 2016 at 15.59, dreamerspalace skrev:

Jeg har Telenor Mobil XS. Fri bruk av både SMS og tale og 200 MB data inkludert. Betaler 199,- i måneden ;) 

200mb i mnd holder om man er amish eller oldemor.

Anonymkode: 9a323...bb9

• Liker 10
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

200mb i mnd holder om man er amish eller oldemor.

Anonymkode: 9a323...bb9

.... eller om man har bedre ting å gjøre enn å bruke mobilen 24/7 ;)

• Liker 3
Skrevet
Den 23.1.2016 at 17.02, Poserose skrev:

Jeg handler stort sett bare kjøtt om det er nedsatt med 50% pga dato eller på tilbud. Om det er datovare fryser jeg det ofte. 

Jeg ser hvor mye jeg kan spare så fort lønn kommer inn på konto og så overfører jeg med en gang. Da ser det ikke ut som at du har mer penger å bruke enn du egentlig har. Hvis du får en unormalt stor lønning setter du bare det du har fått ekstra over på sparekonto først som sist. Jeg betaler også husleie så fort jeg får penger inn, så får jeg et tydeligere bilde av økonomien når jeg sjekker saldo. Det er helt ufarlig å betale 15 dager før tiden ;) 

I forbindelse med at samboer og jeg har opprettet felleskort setter jeg over 1700 kr til dagligvarehandel i mnd på det kortet. Om vi ser det begynner å bli tomt prøver vi å kjøpe rimeligere ting. Det er mye lettere å følge budsjett når det faktisk er satt av en sum og man ser tydelig hvordan man ligger an. 

Ta med god niste på jobb, da blir du ikke fristet til å kjøpe noe ekstra i kantina :) 

Du bør heller ikke kjøpe ting på avbetaling, som du har gjort med telefonen din. Det lønner seg stort sett aldri. Tror faktisk det er bedre å kjøpe telefonen med kredittkort og betale tilbake så fort du kan og på under 1 år og velge det billigste abonnementet du kan. Men gjort er gjort så klart :) Talkmore har telenor-dekning, og de er billigere. Der kan du få 1 GB data og alt annet ubegrenset for 199,- i mnd. 

Som oftest er det billigst å kjøpe telefon på avbetaling (nedbetalt over 12 mnd gjennom leverandør).

Anonymkode: c1952...325

• Liker 1
Skrevet

Dagen før lønning tømmer jeg lønnskontoen helt og flytter pengene inn på sparekonto. Det skjer uansett om jeg har 8000 kr eller 8 kr på konto - jeg sørger alltid for at den står i 0 når lønningen kommer. 

Deretter overfører jeg alltid en viss sum (per d.d 5000 kr), til sparekonto når lønnen har kommet inn. Da føler jeg på en måte at det er "penger jeg aldri har hatt likevel". Så har jeg et strengt regime for meg selv: betaler alle regninger på forfallsdato og har "smart sparing", det vil si at hver gang jeg bruker kortet så rundes summen opp til nærmeste tier. Det utgjør faktisk en del penger i løpet av måneden. Disse pengene går på egen konto. 

Vi prøver å handle matvarer 1 gang i uka og har et nøkternt forbruk der. Og så betaler vi raskere ned på boliglånet nå som det er så lave renter - det er faktisk den mest effektive "sparingen". Kjører inn 2000 kr ekstra på boliglånet. 

Anonymkode: 9dd2b...638

• Liker 1
Skrevet

- Velge de billigste butikkene. Jeg bruker ofte kiwi og rema. Noen ganger matkroken for de har ofte halv pris på datovarer. 

- om du blir sulten, gå inn på en kiwi elns, kjøp en banan og en GoMorgen yoghurt. ikke kjøp overprisede baguetter på Espressohouse f.eks.

- Spis mindre. Altså, når du er sulten. Ikke spis fordi du kjeder deg eller fordi du går lyst på. Selv om det er lov å kose seg av og til.

- Bruk bilen minst mulig.

- Handle på tilbud :P

Anonymkode: 9d11b...c9c

Skrevet
Den 23. januar 2016 at 17.02, Poserose skrev:

Du bør heller ikke kjøpe ting på avbetaling, som du har gjort med telefonen din. Det lønner seg stort sett aldri. Tror faktisk det er bedre å kjøpe telefonen med kredittkort og betale tilbake så fort du kan og på under 1 år og velge det billigste abonnementet du kan. Men gjort er gjort så klart :) Talkmore har telenor-dekning, og de er billigere. Der kan du få 1 GB data og alt annet ubegrenset for 199,- i mnd. 

Jeg kjøpte min iPhone 6s med binding. Jeg regnet på det og fant ut at det faktisk var dyrere å kjøpe telefonen uten binding hos apple enn hva det kostet meg med binding (og abonnement) hos djuice. Så det er ikke alltid billigest å kjøpe uten binding. 

Anonymkode: 545f9...119

• Liker 1
Skrevet

- Overfører penger til brukskontoen en gang i uken. Som oftest 500 kroner. Det er dette jeg har til rådighet den uken. Det første jeg gjør når jeg får pengene er å handle inn mat for den uken. Har jeg penger igjen så er det flott, om jeg bruker opp alt har jeg i det minste mat den uken. 

- Jeg har lønningskontoen og brukskontoen i to forskjellige banker. Da har jeg ikke mulighet til å overføre penger kjapt om jeg føler det er noe jeg må ha. Innen pengene har kommet inn på brukskonto har jeg ofte fått tenkt meg om og slått kjøpet i fra meg. 

- Jeg handler alltid på Kiwi. Billig og jeg får i tillegg trumf bonus. 

- Mikrospar. Det blir trukket 10 kroner ekstra hver gang jeg bruker kortet. Disse pengene blir satt inn på en sparekonto. I november-desember sparte jeg 780 kroner på den måten. 

- Flytter penger inn på sparekonto med en gang lønningen er på konto. På den måten så ser jeg ikke pengene.

- Har skjult alle sparekontoene mine fra kontooversikten i nettbanken. Da blir jeg ikke fristet til å bruke pengene. 

- Bruker tøynett. Jeg vet det ikke er all verden en sparer, men når jeg har et matbudsjett på 500 kroner i uken så er det kjipt å måtte bruke 6 av de kronene på poser. 

• Liker 2
Skrevet
Den 23.1.2016 at 12.09, goodbye_kitty skrev:

Skal prøve å spare litt mer penger i 2016. Har pålagt meg selv shoppestopp på klær for en periode, men ellers bruker jeg lite på shopping, spise ute, reiser osv. Sparingen må derfor for det meste bli på dagligvarer, mobilabonnement og sånne ting. 

Hvordan kan jeg spare mest mulig i hverdagen? Hva gjør dere andre?

Først få oversikt over alle utgifter. Ta vare på alle kvitteringer en måned, og sett opp et regnskap i et regneark.

Deretter setter du opp et budsjett, ikke et sånn "klær:1000 kr" hus: 4000 greie. Det må være detaljert og basert på hva du bruker penger på.

Jeg har f.eks 25 poster på mitt budsjett. Alle årlige utgifter er delt på 12 og satt inn, og alle halvårlige på 6 og satt inn. Dette fordi at når lisensen, veiavgift, kommunale avgifter osv forfaller så står pengene der og må ikke gå bort fra en annen post, f.eks: sparing. Alt står også på samme konto slik at det renter seg sammen med sparepengene som ikke settes av til langsiktig sparing i aksjer og obligasjoner.

Før man kan spare, må man vite hva man bruker. Når man vet hva man bruker, kan man finne ut hva man kan ta bort.

Ja, også bruk tid på å sjekke forsikring, strøm, Internett og mobil og andre ting. Men om man bruker for mye tid på å bytte hele tiden så mister man fort fokus på det store bildet. Å bruke timesvis på å bytte mobil for å spare 10,- måneden annenhver måned er ikke så viktig...

Anonymkode: 181b6...f59

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte min iPhone 6s med binding. Jeg regnet på det og fant ut at det faktisk var dyrere å kjøpe telefonen uten binding hos apple enn hva det kostet meg med binding (og abonnement) hos djuice. Så det er ikke alltid billigest å kjøpe uten binding. 

Anonymkode: 545f9...119

Ja, det der er jaggu sant.

Binding: 350x12=42000 eller uten over 7000,-. Pris på abonnement er så og si det samme uansett hvem man kjøper fra, men man må unngå alle "tilleggstjenester" for selv om det er "gratis" så baller det fort på seg og vips betaler du mer enn du skal. Spør noen om du vil ha X fordi det er gratis og et så godt tilbud så si alltid: Nei takk. Om ikke de tilbyr deg penger eller nøklene til en bil gratis, si nei takk.

Skrevet
24 minutter siden, IglePigle skrev:

- Overfører penger til brukskontoen en gang i uken. Som oftest 500 kroner. Det er dette jeg har til rådighet den uken. Det første jeg gjør når jeg får pengene er å handle inn mat for den uken. Har jeg penger igjen så er det flott, om jeg bruker opp alt har jeg i det minste mat den uken. 

- Jeg har lønningskontoen og brukskontoen i to forskjellige banker. Da har jeg ikke mulighet til å overføre penger kjapt om jeg føler det er noe jeg må ha. Innen pengene har kommet inn på brukskonto har jeg ofte fått tenkt meg om og slått kjøpet i fra meg. 

- Jeg handler alltid på Kiwi. Billig og jeg får i tillegg trumf bonus. 

- Mikrospar. Det blir trukket 10 kroner ekstra hver gang jeg bruker kortet. Disse pengene blir satt inn på en sparekonto. I november-desember sparte jeg 780 kroner på den måten. 

- Flytter penger inn på sparekonto med en gang lønningen er på konto. På den måten så ser jeg ikke pengene.

- Har skjult alle sparekontoene mine fra kontooversikten i nettbanken. Da blir jeg ikke fristet til å bruke pengene. 

- Bruker tøynett. Jeg vet det ikke er all verden en sparer, men når jeg har et matbudsjett på 500 kroner i uken så er det kjipt å måtte bruke 6 av de kronene på poser. 

Brukte du kredittkortet 78 ganger på en måned?! Det er 2 eller 3 ganger hver eneste dag! Hvordan er det i det hele tatt mulig?

• Liker 1
Skrevet
Den 23.1.2016 at 17.28, goodbye_kitty skrev:

Når jeg bodde alene brukte jeg 1500-2000 på matbutikken i mnd. Spiste middag på jobb 1-2 dager i uka. Jeg er student så kjøpte det billigste av alt fordi jeg måtte. Nå er jeg samboer, vi kjøper akkurat det vi vil og bruker ca 3400 kr i mnd på matbutikken. Jeg spiste ca 100-130 g kjøtt eller fisk til hvert måltid, lagde det jeg skulle spise og frøs resten :) 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brukte du kredittkortet 78 ganger på en måned?! Det er 2 eller 3 ganger hver eneste dag! Hvordan er det i det hele tatt mulig?

For det første så brukte jeg mitt vanlige bankkort, hvorfor snakker du om kredittkort? 
For det andre så mente jeg november og desember, altså to måneder. Noe som tilsvarer at jeg brukte kortet 0.8 ganger om dagen.
For det tredje så handlet jeg en del julegaver, så jeg tror ikke det er unaturlig å dra kortet 0.8 ganger om dagen i julestriden? 

• Liker 2
Skrevet

Mitt tips er å gå gjennom alt av faste utgifter. Kan du droppe feks netflix og wimp noen måneder? Sjekk forsikringer (mange har dobbelt opp). 

Kjøp minst mulig mat, kaffe og snacks utenom matbutikker, og sjekk hva du faktisk har i skapene før du handler. 

Planlegg hva du trenger av ting, klær og gaver et stykke frem i tid, og følg med på salg. 

Skrevet
Den 1/27/2016 at 21.00, IglePigle skrev:

For det første så brukte jeg mitt vanlige bankkort, hvorfor snakker du om kredittkort? 
For det andre så mente jeg november og desember, altså to måneder. Noe som tilsvarer at jeg brukte kortet 0.8 ganger om dagen.
For det tredje så handlet jeg en del julegaver, så jeg tror ikke det er unaturlig å dra kortet 0.8 ganger om dagen i julestriden? 

78 ganger i løpet av 61 dager er ikke 0,8 ganger pr dag...  Det blir ca 1,28 ganger pr dag, hver eneste dag. Det er nesten 9 ganger pr uke. Hjelper ikke at du legger til side 10 kr for hver gang da når du handler så himla ofte. 

Anonymkode: ff313...a61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...