goodbye_kitty Skrevet 23. januar 2016 #1 Skrevet 23. januar 2016 Skal prøve å spare litt mer penger i 2016. Har pålagt meg selv shoppestopp på klær for en periode, men ellers bruker jeg lite på shopping, spise ute, reiser osv. Sparingen må derfor for det meste bli på dagligvarer, mobilabonnement og sånne ting. Hvordan kan jeg spare mest mulig i hverdagen? Hva gjør dere andre?
Notisblokk Skrevet 23. januar 2016 #2 Skrevet 23. januar 2016 Jeg har alltid en doc eller annen drops i bilen som jeg tar i munnen før jeg går inn på butikken. På den måten får jeg lyst på mindre og derfor kjøper mindre 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #3 Skrevet 23. januar 2016 Handle en gang i uken. Ikke gå sulten på butikken. Dobbeltsjekk vilkår/pris for mobilabonnement, forsikringer, boliglån, strøm. Benytt deg av nattsenking av innetemperatur. Skru ned innetemperaturen en grad eller to. Ta kortere dusjer. Fyll oppvaskmaskin/vaskemaskin helt full før den startes. Anonymkode: 220fc...c3c 1
Million Skrevet 23. januar 2016 #4 Skrevet 23. januar 2016 1 time siden, goodbye_kitty skrev: Skal prøve å spare litt mer penger i 2016. Har pålagt meg selv shoppestopp på klær for en periode, men ellers bruker jeg lite på shopping, spise ute, reiser osv. Sparingen må derfor for det meste bli på dagligvarer, mobilabonnement og sånne ting. Hvordan kan jeg spare mest mulig i hverdagen? Hva gjør dere andre? Hold deg unna kjøpesentere :- ) Å rusle en tur på kjøpesenteret innebærer nesten alltid at man kommer over ting som er "kjekt å ha" eller "å, den var fin, den må jeg ha" eller "den var jo på salg, da burde jeg jo kjøpe den nå" og slike lignende situasjoner. Det koster penger å gå på kjøpesentere, hvis man ikke er streng med seg selv og kun tillater seg å gå inn i den butikken man har et ærend i (f.eks. apoteket) og så rett ut igjen, uten å gå innom andre butikker på senteret. Å gå på kjøpesentere uten mål og mening er en stor "lommetyv" som stjeler unødig mye penger. Husker en gang jeg dro på senteret for å kjøpe medisin på en resept jeg hadde. Da jeg var ferdig på senteret og sto og ventet på bussen hjem, ble jeg plutselig klar over at det som opprinnelig var "min lille tur på apoteket", hadde medført flere andre butikkbesøk og innkjøp til hele 1500,- kroner! Det var plutselig blitt en veldig dyr tur. Det fikk meg til å tenke, den gangen, og jeg satte opp en regel for meg selv. Jeg får ikke gå i butikker på senteret med mindre jeg har et helt konkret ærend der! Dette for å spare penger (jeg har et konkret mål å spare til) I går for eksempel, hadde jeg to gavekort i veska som jeg fikk til jul, som jeg skulle bruke opp. Kun gavekortene skulle brukes, og jeg trengte et par nye gensere. Jeg fant to gensere jeg likte veldig raskt, og kjøpte dem, det passet akkurat med beløpene på gavekortene. Da jeg var ferdig med å bruke opp gavekortene, dro jeg rett hjem, for å unngå å bruke penger av egen lommebok. 2
goodbye_kitty Skrevet 23. januar 2016 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2016 Tusen takk for alle smarte tips Når det gjelder mobilabonnement, er det noen som kan hjelpe meg å velge et billigere enn det jeg har i dag? Jeg har Telenor, og får regning på rundt 600,- hver mnd. Dyrt i forhold til hvor lite jeg bruker telefonen. Jeg ringer sjelden, samtaler kanskje 1 time pr måned totalt. Sender i snitt 2-3 mld om dagen, et par mms i mnd. Snapchat og facebook er vel det jeg bruker mest. Hvilket abonnement burde jeg egentlig ha?
Rosaboble15 Skrevet 23. januar 2016 #6 Skrevet 23. januar 2016 4 minutter siden, goodbye_kitty skrev: Tusen takk for alle smarte tips Når det gjelder mobilabonnement, er det noen som kan hjelpe meg å velge et billigere enn det jeg har i dag? Jeg har Telenor, og får regning på rundt 600,- hver mnd. Dyrt i forhold til hvor lite jeg bruker telefonen. Jeg ringer sjelden, samtaler kanskje 1 time pr måned totalt. Sender i snitt 2-3 mld om dagen, et par mms i mnd. Snapchat og facebook er vel det jeg bruker mest. Hvilket abonnement burde jeg egentlig ha? Hvor mye data bruker du per måned og hva heter abonnementet du har nå? 2
Citha Skrevet 23. januar 2016 #7 Skrevet 23. januar 2016 3 minutter siden, goodbye_kitty skrev: Tusen takk for alle smarte tips Når det gjelder mobilabonnement, er det noen som kan hjelpe meg å velge et billigere enn det jeg har i dag? Jeg har Telenor, og får regning på rundt 600,- hver mnd. Dyrt i forhold til hvor lite jeg bruker telefonen. Jeg ringer sjelden, samtaler kanskje 1 time pr måned totalt. Sender i snitt 2-3 mld om dagen, et par mms i mnd. Snapchat og facebook er vel det jeg bruker mest. Hvilket abonnement burde jeg egentlig ha? logg på mine sider, se forbruket ditt, å endre til noe som passer. Eller ring telenor å få de til å hjelpe deg. Du har enten for stort eller for lite abonnnement, 600kr høres ikke helt rett ut 1
dreamerspalace Skrevet 23. januar 2016 #8 Skrevet 23. januar 2016 4 minutter siden, goodbye_kitty skrev: Tusen takk for alle smarte tips Når det gjelder mobilabonnement, er det noen som kan hjelpe meg å velge et billigere enn det jeg har i dag? Jeg har Telenor, og får regning på rundt 600,- hver mnd. Dyrt i forhold til hvor lite jeg bruker telefonen. Jeg ringer sjelden, samtaler kanskje 1 time pr måned totalt. Sender i snitt 2-3 mld om dagen, et par mms i mnd. Snapchat og facebook er vel det jeg bruker mest. Hvilket abonnement burde jeg egentlig ha? Jeg har Telenor Mobil XS. Fri bruk av både SMS og tale og 200 MB data inkludert. Betaler 199,- i måneden
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #9 Skrevet 23. januar 2016 3 minutter siden, dreamerspalace skrev: Jeg har Telenor Mobil XS. Fri bruk av både SMS og tale og 200 MB data inkludert. Betaler 199,- i måneden Du får i hvert fall en mega for det hos flere andre leverandører. Anonymkode: 2a59e...843 3
peppermyntete Skrevet 23. januar 2016 #10 Skrevet 23. januar 2016 Spis mer vegetarmat! Linser, bønner, kikerter osv er billigere enn kjøtt og minst like godt! Daal er for eksempel en linsegryte med masse god smak i, anbefales 4
dreamerspalace Skrevet 23. januar 2016 #11 Skrevet 23. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får i hvert fall en mega for det hos flere andre leverandører. Anonymkode: 2a59e...843 Hjelper lite når andre leverandører ikke klarer å gi mobilen min dekning Er storfornøyd med Telenor.
Gjest 82girl Skrevet 23. januar 2016 #12 Skrevet 23. januar 2016 21 minutter siden, goodbye_kitty skrev: Tusen takk for alle smarte tips Når det gjelder mobilabonnement, er det noen som kan hjelpe meg å velge et billigere enn det jeg har i dag? Jeg har Telenor, og får regning på rundt 600,- hver mnd. Dyrt i forhold til hvor lite jeg bruker telefonen. Jeg ringer sjelden, samtaler kanskje 1 time pr måned totalt. Sender i snitt 2-3 mld om dagen, et par mms i mnd. Snapchat og facebook er vel det jeg bruker mest. Hvilket abonnement burde jeg egentlig ha? Sjekk først med telenor om du har bindingstid før du bytter abonnement
estrella Skrevet 23. januar 2016 #13 Skrevet 23. januar 2016 Ifh til mobilen, er det betaling av mobilen inni den summen mtp forbruket var veldig lavt?
goodbye_kitty Skrevet 23. januar 2016 Forfatter #14 Skrevet 23. januar 2016 13 minutter siden, dreamerspalace skrev: Jeg har Telenor Mobil XS. Fri bruk av både SMS og tale og 200 MB data inkludert. Betaler 199,- i måneden Hvordan fikk du det? På Telenors Min side er det minste abonnementet Mobil S til 249,-. Jeg har brukt 160 MB i januar, så XS ville jo passet bedre for meg. Fant ut at jeg har igjen bindingstid på det abonnementet jeg har, så da får jeg kanskje ikke byttet til noen andre selskaper?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #15 Skrevet 23. januar 2016 22 minutter siden, goodbye_kitty skrev: Tusen takk for alle smarte tips Når det gjelder mobilabonnement, er det noen som kan hjelpe meg å velge et billigere enn det jeg har i dag? Jeg har Telenor, og får regning på rundt 600,- hver mnd. Dyrt i forhold til hvor lite jeg bruker telefonen. Jeg ringer sjelden, samtaler kanskje 1 time pr måned totalt. Sender i snitt 2-3 mld om dagen, et par mms i mnd. Snapchat og facebook er vel det jeg bruker mest. Hvilket abonnement burde jeg egentlig ha? Du burde ha et abonnement som dekker dataforbruket ditt. Tale + SMS er inkludert i de fleste abonnementer nå, men det er temmelig dyrt å overstige inkludert data i abonnementet. Ellers kan du jo spare mye på mobil ved å benytte deg av WiFi der det er tilgjengelig, droppe mobilforsikring dersom du har reiseforsikring og unngå å ringe opplysningen og kundeservice - ta heller slike ting på nett. Anonymkode: baa64...a2b
dreamerspalace Skrevet 23. januar 2016 #16 Skrevet 23. januar 2016 4 minutter siden, goodbye_kitty skrev: Hvordan fikk du det? På Telenors Min side er det minste abonnementet Mobil S til 249,-. Jeg har brukt 160 MB i januar, så XS ville jo passet bedre for meg. Fant ut at jeg har igjen bindingstid på det abonnementet jeg har, så da får jeg kanskje ikke byttet til noen andre selskaper? Hm, det var rart. Jeg har hatt det et par år nå, så det kan jo hende at Telenor ikke selger det abonnementet lenger.. Du kan jo evt. forsøke å ringe kundeservice og høre om en annen avtale og fortelle dem om forbruket ditt. De pleier å være veldig reale om du ringer!
Gjest O.G. Skrevet 23. januar 2016 #17 Skrevet 23. januar 2016 25 minutter siden, dreamerspalace skrev: Jeg har Telenor Mobil XS. Fri bruk av både SMS og tale og 200 MB data inkludert. Betaler 199,- i måneden Jeg har Ice, 99kr i måneden for fri sms, tale og 1G.
Perelandra Skrevet 23. januar 2016 #18 Skrevet 23. januar 2016 Handle mat ofte og lite om gangen. Jeg vet det blir anbefalt at man handler en gang i uka, men det funker ikke for meg. Det er vanskelig å planlegge så nøye hva jeg skal spise for ei hel uke, så jeg handler ofte for mye selv om jeg planlegger på forhånd hva jeg skal ha. Dessuten har jeg lett for å spise for mye hvis jeg har mye god mat liggende i huset. Dette gjelder særlig for pålegg. Hvis jeg handler ofte, men kun det jeg vet jeg trenger for de aller nærmeste dagene, sparer jeg både penger og kalorier. Lage små porsjoner med middagsmat, helst ikke mer enn jeg kan spise i et måltid, eller for en dag til. Jeg vet at det anbefales å lage større porsjoner og fryse ned, men ofte frister ikke den frosne maten noe særlig og blir bare liggende i fryseren. Nylaget mat smaker mye bedre. Bruk eventuelle rester på en kreativ måte. Det meste blir godt i ei suppe, det gjelder særlig for visne grønnsaker. Handle mat på tilbud når det er noe jeg vet jeg trenger, men ikke bare fordi det er billig. Det kan igjen føre til at maten blir liggende i fryseren i lange tider, og tilslutt bli kastet, eller at jeg spiser mer enn jeg har godt av. Det beste er å handle akkurat det jeg trenger, hverken mer eller mindre. Gå jevnlig igjennom lageret av tørrvarer som mel, gryn, ris og pasta, og andre langtidsholdbare matvarer som hermetikk, krydder, kryddersauser og oljer slik at de blir brukt innen de blir for gamle. Tørrvarer, hermetikk og oljer kan godt spises etter datostemplingen, men varer ikke i årevis heller. Det samme gjelder også for fryseren. Feite matvarer som laks og bacon blir fortere dårlig enn magre matvarer slik som torsk eller kyllingfilet. Kjøpe brukt via Finn, loppemarkeder og bruktbutikker. Det gjelder særlig for småmøbler, kjøkkenutstyr og bøker. Å kjøpe brukte klær er vanskeligere, men det hender jeg kan ha flaks og finne noe riktig bra. Bruke varme klær inne slik at jeg kan redusere litt på strømforbruket. Det går fint å ha på ullundertøy selv om jeg bare er innendørs. Dessuten tar ikke ull så lett kroppslukt, så hvis bruker jeg ull innerst, trenger jeg ikke å vaske så ofte som ellers. 3
Poserose Skrevet 23. januar 2016 #19 Skrevet 23. januar 2016 Jeg handler stort sett bare kjøtt om det er nedsatt med 50% pga dato eller på tilbud. Om det er datovare fryser jeg det ofte. Jeg ser hvor mye jeg kan spare så fort lønn kommer inn på konto og så overfører jeg med en gang. Da ser det ikke ut som at du har mer penger å bruke enn du egentlig har. Hvis du får en unormalt stor lønning setter du bare det du har fått ekstra over på sparekonto først som sist. Jeg betaler også husleie så fort jeg får penger inn, så får jeg et tydeligere bilde av økonomien når jeg sjekker saldo. Det er helt ufarlig å betale 15 dager før tiden I forbindelse med at samboer og jeg har opprettet felleskort setter jeg over 1700 kr til dagligvarehandel i mnd på det kortet. Om vi ser det begynner å bli tomt prøver vi å kjøpe rimeligere ting. Det er mye lettere å følge budsjett når det faktisk er satt av en sum og man ser tydelig hvordan man ligger an. Ta med god niste på jobb, da blir du ikke fristet til å kjøpe noe ekstra i kantina Du bør heller ikke kjøpe ting på avbetaling, som du har gjort med telefonen din. Det lønner seg stort sett aldri. Tror faktisk det er bedre å kjøpe telefonen med kredittkort og betale tilbake så fort du kan og på under 1 år og velge det billigste abonnementet du kan. Men gjort er gjort så klart Talkmore har telenor-dekning, og de er billigere. Der kan du få 1 GB data og alt annet ubegrenset for 199,- i mnd. 1
prt90 Skrevet 23. januar 2016 #20 Skrevet 23. januar 2016 5 timer siden, goodbye_kitty skrev: Skal prøve å spare litt mer penger i 2016. Har pålagt meg selv shoppestopp på klær for en periode, men ellers bruker jeg lite på shopping, spise ute, reiser osv. Sparingen må derfor for det meste bli på dagligvarer, mobilabonnement og sånne ting. Hvordan kan jeg spare mest mulig i hverdagen? Hva gjør dere andre? Selg bilen! Da sparer du mange tusen kroner i måneden. Hvis du bor sånn til at du er avhengig av bil, så bør du vurdere å flytte. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå