Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke peiling på sparing, og har derfor alt "på bok". Ikke store summer, men har tenkt jeg kan spare litt i mnd i fond el.l. Men hvordan er det nå når oljeprisen er så lav og alt fremstår som negativt? I min enkle hjerne tenker jeg at hvis jeg kjøper nå, er vel sjansen stor for økning? Eller tenker jeg helt feil?

Anonymkode: 81e2e...62b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fallet har vært relativt lite sammenliknet med den gigantiske oppgangen siden finanskrisen, så det kan godt bli mye større. Uansett vil du selvsagt gjøre det bedre hvis du kjøper nå enn du ville gjort hvis du kjøpte for et par måneder siden.

Anonymkode: 6c99f...3af

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen som kan si om det vil fortsette å falle eller om det vil stige fra nå av. Starter du månedlig sparing med lang tidshorisont 5-10 år nå, vil du sannsynligvis tjene gode penger på lang sikt. Men som sagt det er ingen som vet hva som skjer de neste årene.

Personlig benytter jeg sjansen til å kjøpe relativt billige fondsandeler. Du bør konsentrere deg om globale indeksfond, f.eks. Klp eller DnB.

Anonymkode: c5884...c0a

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke peiling på sparing, og har derfor alt "på bok". Ikke store summer, men har tenkt jeg kan spare litt i mnd i fond el.l. Men hvordan er det nå når oljeprisen er så lav og alt fremstår som negativt? I min enkle hjerne tenker jeg at hvis jeg kjøper nå, er vel sjansen stor for økning? Eller tenker jeg helt feil?

Du tenker helt feil, ja. Dersom du skal drive med aksjer så er den aller, aller viktigste kunnskapen du bør ha med deg dette: du har ikke peiling, kan ikke skaffe deg peiling, og kun idioter tror de noensinne klarer å skaffe seg nok peiling til å time markedet. Det er en grunn til at vi har aksjeroboter heller enn aksjemeglere i dagens samfunn. Til og med folk med dette som fulltidsjobb tipper mesteparten av tiden.

Du bør trolig (dersom du ikke har høy risikovilje - altså faktisk synes det er ok å miste pengene dine) velge den metoden som er bevist mest lønnsom: sett opp en avtale om å spare en fast sum i fond hver mnd. Året rundt. I medgang og motgang.

Anonymkode: b4ddb...bf7

• Liker 2
Skrevet

Det er ganske vanskelig å "time" aksjemarkedet, så det beste er å kjøpe seg inn jevnt og trutt med noen tusen kroner hver måned. Jeg ville gått for et internasjonalt indeksfond med lave kostnader.

Du kan selvfølgelig kjøpe noen enkelt-aksjer også, men det bør være en liten del av aksjene dine.

Tror ikke "nå" er farligere enn ellers på aksjemarkedet. Bare pass på å kjøp deg sakte inn (over mange år)

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker helt feil, ja. Dersom du skal drive med aksjer så er den aller, aller viktigste kunnskapen du bør ha med deg dette: du har ikke peiling, kan ikke skaffe deg peiling, og kun idioter tror de noensinne klarer å skaffe seg nok peiling til å time markedet. Det er en grunn til at vi har aksjeroboter heller enn aksjemeglere i dagens samfunn. Til og med folk med dette som fulltidsjobb tipper mesteparten av tiden.

Du bør trolig (dersom du ikke har høy risikovilje - altså faktisk synes det er ok å miste pengene dine) velge den metoden som er bevist mest lønnsom: sett opp en avtale om å spare en fast sum i fond hver mnd. Året rundt. I medgang og motgang.

Anonymkode: b4ddb...bf7

Den generelle trenden en opp. Historisk har det lønnet seg å sette inn alt så tidlig som mulig mesteparten av tiden. Å fordele sparebeløpet ut over flere måneder og år er for å redusere risiko, stort sett ikke for å øke avkastningen.

Det er riktig tenkt å tenke at i dag (altså førstkommende mandag) er et bedre kjøpstidspunkt enn rett før nyttår. Men det visste ingen før nyttår.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror markedene skal mye lavere enn dette i løpet av 2016. Jeg tror det blir et veldig turbulent år, så jeg ville ikke kjøpt aksjer nå. 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du spare i fond er i grunn tidsperspektivet det som er viktigst. Jeg mener fondssparing passer best i et 10++ års perspektiv pga svingninger i markedet. Som andre har skrevet over; det er umulig å være sikker på at man timer kjøp av aksjer / fondsandeler på akkurat riktig tidspunkt. For en amatør er det ofte slik at man taper mer enn man tjener på å prøve å time dette.

For oss amatører er det ofte mest å hente på kostnadssiden i fondene. Ukritisk valg av "folkefondene" med 2% forvaltningshonorar, kjøpsgebyr og salgsgebyr er en felle dessverre mange småsparere blir fanget i. Ca 80% av forvaltede fond klarer ikke slå aksjeindeksen (gjennomsnittet i markedet) over tid. I tillegg gjør 2% forvaltningshonorar at man ikke bare skal slå¨markedet for at det skal lønne seg - man må slå det med 1,7% over tid (indeksfond har som regel 0,3% i forvaltningshonorar)... Kort sagt: Oddsen er svært dårlig for at noen andre enn banken din tjener penger på at du velger aktiv forvaltede fond. 

Jeg gjentar det andre over sier: putt pengene dine i DNB global index eller Klp aksjeverden index. Dnb global er bare utviklede markeder mens sistnevnte har ca 15% andel i fremvoksende markeder. 

Forøvrig er det en ting med aksjefondsparing som mange glemmer: Det er langt gøyere enn banksparing! :) 

• Liker 2
Skrevet

Hva med å kjøpe noen fat med olje da? Har god plass i garasjen, og prisen er jo historisk lav. Den bør jo øke igjen, spesielt nå som de begynner å skru igjen kranene rundtom?

Anonymkode: 8be3d...bbc

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å kjøpe noen fat med olje da? Har god plass i garasjen, og prisen er jo historisk lav. Den bør jo øke igjen, spesielt nå som de begynner å skru igjen kranene rundtom?

Anonymkode: 8be3d...bbc

Må den? I Saudi Arabia koster det rundt 10 dollar å produsere et fat olje..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...