Bir Skrevet 23. januar 2016 #1 Skrevet 23. januar 2016 Hei! Jeg er ei jente på 20 år, som har som mål å gå ned totalt 15 kg. Fra julaften og frem til ca 15. jan klarte jeg å gå ned ca 6 kg. (Fra 73 til 67kg.) Den siste uken har jeg ligget på mellom 500-1000kcal fordelt på tre måltider om dagen, og så har jeg trent styrke og løping annenhver dag, der jeg har forbrent ca. 700 kcal per trening. Likevel har vekten vært totalt uforandret den siste uken. Noen som har opplevd det samme og har eventuelle råd? Spiser jeg for lite? Er det noe jeg kan gjøre annerledes? Heg blir svært umotivert av at endringene har "stoppet".
Pringle Skrevet 23. januar 2016 #2 Skrevet 23. januar 2016 (endret) Du har gått på en smell. Enten er kaloriberegningen din riktig, og du har spist for lite (en tommelfingerregel er at man ikke skal gå under sin estimerte BMR over tid, og det er ikke fordi man "slutter å gå ned i vekt fordi man spiser for lite" (noe som er fysisk umulig), men fordi det er skadelig og umulig å holde ut over tid), eller du har telt feil og spiser mer enn du tror. Sannsynligvis (og heldigvis) det siste, siden du har klart å være i så mye aktivitet, og du ikke har rast ned i vekt. Kroppen holder på en del ekstra vann (som veier noe) når den reparerer småskader som nødvendigvis oppstår under trening, og spesielt når man starter med ny trening eller øker mengden. Anslått forbrukte kalorier på trening har også stor feilmargin. 6 kilo fettvev tilsvarer 42000 kalorier, eller et underskudd på 1909 kalorier pr dag siden julaften. Du skal være veldig stor for å kunne få til dette, så mye av det vil være vannvekt, og rester av julemiddagen (den fysiske vekten av maten, ikke kaloriene). Selv en stabil "fettvekt"nedgang er ikke lineær - vekten din følger en bølge eller en sikksakk-kurve. Du kan derfor regne med å støte på tilfeldige og overraskende "tunge" eller "lette" dager på veiedagen din, om du ikke veier deg hver dag. Når du blir lettere, trenger du færre kalorier for å holde samme vekt eller gå ned like mye. Hvis du blir umotivert pga helt normale hendelser og gir opp, har du gjort mye innsats til liten nytte. Vektmestring er en langsom prosess som krever tålmodighet og langsiktig perspektiv, samt realistiske forventninger. Kunnskap og praktisk anvendelse av denne er også helt avgjørende. Endret 23. januar 2016 av Pringle 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå