Gå til innhold

Dere som har barn med asmta/barneastma

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tar de ventoline? Hva er dosen på ventoline og hvor gammel er barnet? 

Anonymkode: 3bf4b...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Magnifiq skrev:

Får ventoline 0,1mg/dose.

han er nå 3 år. Tidligere har vi måtte fortynne væske og gitt på forstøver.

Gir dere etter tre timer når det trengs? Hvorfor måtte dere fortynne væsken? Kan ikke barn under tre år bruke 0,1mg? Eller går det kanskje på vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gir dere etter tre timer når det trengs? Hvorfor måtte dere fortynne væsken? Kan ikke barn under tre år bruke 0,1mg? Eller går det kanskje på vekt?

Det vet jeg ikke, men tidligere fikk vi hvertfall inhalasjonsvæske vi måtte fortynne, og gi på forstøver, siden det er mer effektivt enn de "puff"ene hos de små.

vi gir etter en time om det trengs. Forstøveraparatet gir vi inntil 8 ganger i døgnet med ventoline, og om det ikke hjelper gir vi natriumklorid etter avtale med barnelegen.

Om du har et sykt barn, så har du vel fått en behandlingsplan av barnelege? Om ikke burde du be om det.

Er barnet ditt ekstra ille nå, så anbefaler jeg deg å ringe legevakten. Det som er riktig behandling for mitt barn er ikke nødvendigvis det for ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Magnifiq skrev:

Det vet jeg ikke, men tidligere fikk vi hvertfall inhalasjonsvæske vi måtte fortynne, og gi på forstøver, siden det er mer effektivt enn de "puff"ene hos de små.

vi gir etter en time om det trengs. Forstøveraparatet gir vi inntil 8 ganger i døgnet med ventoline, og om det ikke hjelper gir vi natriumklorid etter avtale med barnelegen.

Om du har et sykt barn, så har du vel fått en behandlingsplan av barnelege? Om ikke burde du be om det.

Er barnet ditt ekstra ille nå, så anbefaler jeg deg å ringe legevakten. Det som er riktig behandling for mitt barn er ikke nødvendigvis det for ditt.

Takk for er utfyllende svar :)

Joda, har vært hos legen. Bare lurte på hvordan andre på samme alder brukte astmamedisinene. Vet jo at det ikke er en sammenheng der, men bare lurte på hvordan andre har det.

Mitt barn skal ta to puff hver tredje time, når han er veldig tett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var et rart spørsmål. Om du er urolig for ditt barn bør du snakke med en lege om dette. 

Mitt barn får ventolin når det trengs, spesielt nå om vinteren. Om sommeren har vi gjerne lengre pauser fra det. Alder på barnet, og hvordan vi doserer synes jeg ikke er nødvendig å oppgi her. Du bør rådføre deg med din lege.

Anonymkode: c2c40...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun må da få spør uten at det blir helt hysteri her.

Har ei lita ei på 4 som ikke har astma, men får Ventoline i forbindelse med kraftige forkjølelse og luftveisinfeksjoner. Vi har 1 til 2 doser, 4 - 5 ganger til dagen, hvis vi har behov får det. Det har vi ikke så det blir kanskje en dose morgen og kveld hvis hun blir skikkelig forkjølet.

Anonymkode: 1e4ac...ad6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun må da få spør uten at det blir helt hysteri her.

Har ei lita ei på 4 som ikke har astma, men får Ventoline i forbindelse med kraftige forkjølelse og luftveisinfeksjoner. Vi har 1 til 2 doser, 4 - 5 ganger til dagen, hvis vi har behov får det. Det har vi ikke så det blir kanskje en dose morgen og kveld hvis hun blir skikkelig forkjølet.

Anonymkode: 1e4ac...ad6

Takk for at det finnes personer som deg :) 

Hilsen TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar de ventoline? Hva er dosen på ventoline og hvor gammel er barnet? 

Vet du hva? Dette er en legesak å vurdere hvilken medisin barn skal bruke Og i hvilken dosering. 

Anonymkode: 7477a...a8b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva? Dette er en legesak å vurdere hvilken medisin barn skal bruke Og i hvilken dosering. 

Anonymkode: 7477a...a8b

Les igjennom alt først....

Jeg spør andre om erfaring. Har vært igjennom legen og spesialister...er nesten ikke mulig å spørre om noe før kg hønene begynner å kakle...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ricecrispies

8,5 år,har ikke brukt Ventoline på et år.

Hun har nok vokst det av seg. Følges fortsatt opp av lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 14-åring har vært medisinfri i 2 år nå.

dette med dosering skal man kun basere på legens og din egen erfaring, ikke hva andre gir sine barn. 

Ventoline er en medisin som kan være ganske hard for hjertet. Derfor skal man følge barnets behandlingsplan.

da min var 3 var han kraftigere medisinert for astma enn jeg som voksen var. Min behandlingsplan sier 2 doser i timen i maks 3 timer. 

Ved de kraftigste anfallene her kunne vi gi 9 doser i timen i 3 timer. For ditt barn kan dette være direkte farlig. Vi har aldri brukt så mange av den grunn at ambulanse har blitt tilkalt lenge før 3 timer har gått.

det er greit å høste andres erfaring, men aldri aldri doser barnet ditt utenfor barnets behandlingsplan hvis dette ikke gjøres i samarbeid med lege/legevakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Celtic Heart skrev:

Min 14-åring har vært medisinfri i 2 år nå.

dette med dosering skal man kun basere på legens og din egen erfaring, ikke hva andre gir sine barn. 

Ventoline er en medisin som kan være ganske hard for hjertet. Derfor skal man følge barnets behandlingsplan.

da min var 3 var han kraftigere medisinert for astma enn jeg som voksen var. Min behandlingsplan sier 2 doser i timen i maks 3 timer. 

Ved de kraftigste anfallene her kunne vi gi 9 doser i timen i 3 timer. For ditt barn kan dette være direkte farlig. Vi har aldri brukt så mange av den grunn at ambulanse har blitt tilkalt lenge før 3 timer har gått.

det er greit å høste andres erfaring, men aldri aldri doser barnet ditt utenfor barnets behandlingsplan hvis dette ikke gjøres i samarbeid med lege/legevakt

Igjen....spør bare hvordan andre gjør det. Har ikke tenkt å bruke samme dose som andre barn,..så dum håper jeg ingen er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når sønnen min var mindre så brukte han Ventoline ved behov, ble som regel 2-5 ggr om dagen, avhenging av formen. I tillegg brukte han Flutide morgen og kveld. Vi merket stor forskjell fra når han kun brukte Ventoline til når han gikk over til Flutide. Flutide er langtidsvirkende, det ble nesten et mirakel for vår del.

Han hadde også forstøver med Ventoline i de verste periodene.

Nå virker det som han vokser det sakte, men sikkert av seg. Kun når han blir forkjølet trenger han Ventoline nå. 

Anonymkode: 5bfaa...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen....spør bare hvordan andre gjør det. Har ikke tenkt å bruke samme dose som andre barn,..så dum håper jeg ingen er...

Man vet faktisk aldri hvorfor folk spør. Jeg presiserer alltid når folk spør, både på forum og IRL, at medisinering er personlig.

hvordan kan noen vite om du er einsteinsmart eller dum som et stykke brød? Vær heller glad for at folk er opplysende ang egenmedisinering og med det viser at de bryr seg, enn å bli sur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Celtic Heart skrev:

Man vet faktisk aldri hvorfor folk spør. Jeg presiserer alltid når folk spør, både på forum og IRL, at medisinering er personlig.

hvordan kan noen vite om du er einsteinsmart eller dum som et stykke brød? Vær heller glad for at folk er opplysende ang egenmedisinering og med det viser at de bryr seg, enn å bli sur.

Ja men en gang ok, flere ganger tråden...da blir det litt slitsomt. Men jeg forstår poenget ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...