AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #1 Skrevet 22. januar 2016 Jeg har tenkt å lage pommes frittes med frityrgryte. Jeg har frityrgryte, jeg har olje. Men har ikke turt å bruke den enda. For jeg har hørt at olje + vann er aldri bra. Altså hvis det brenner i frityrgryten så skal du ikke bruke vann. Det er farlig. Ja, jeg har brannslukningsapparat som funker på fett og olje. Jeg har den stående på kjøkkenet i et skap i tilfelle det begynner å brenne. Ja, jeg har dobbelt sjekket at den type brannslukningsapparat funker og skal brukes på en slik brann (jeg vet hvordan KG er!) Men. Når jeg bruker frityrgryten så kommer det damp i lokket, som da blir vann-dråper. Når det drypper ned i oljen, kan det begynne å brenne? Er det farlig? Eller trenger jeg ikke å bekymre meg for dette? Vi hadde frityrgryte hjemme hos mamma og pappa, ble brukt ofte. Men har aldri brukt den alene etter jeg flyttet for meg selv. Så spørsmålet mitt er; Er damp/vann farlig? Altså det som kommer av varmen som dugg/damp og blir til vann... De må jo ha tenkt på dette da aparatet ble laget. Mamma og pappa har en identisk en, de kjøpe en til meg i innflytningsgave. Men jeg har som sagt ikke turt å bruke den enda. Også er det for flaut å stille disse spørsmålene, men prøver nå. For jeg gruer meg til å bruke frityrgryten til å lage mat. Anonymkode: 56927...d0b
Pinkee Skrevet 22. januar 2016 #2 Skrevet 22. januar 2016 Frityrolje begynner ikke å brenne av at det drypper litt vann fra lokket. Men, å tilsette vann i olje som allerede brenner, er farlig!! Når jeg friterer i slik gryte,så passer jeg alltid på å helle på lokket på en slik måte at vannet som henger i lokket drypper ned på kjøkkenbenken, har ofte en klut liggende der til å ta opp vannet. Altså, når jeg letter på lokket for å kikke nedi. En ting er å ha brannslokningsapparat for fettbrann, men når det er snakk om frityr, så synes jeg faktisk det er tryggere å ha et slikt brannteppe, i tilfelle det skulle ta fyr. Da blir det i alle fall ikke noe fettsprut utover, man kveler flammene stille og rolig. OG! viktigst av alt når det kommer til veldig varm olje, aldri-ALDRI gå ifra! Oljebranner begynner som oftest veldig smått og pent, så er du der, så er det sjeldent det blir noe alvorlig brann før du oppdager det. Lykke til meg pommsa dine, dette går sikkert helt fint, jeg har fritert masse pommes, og det har aldri vist seg en eneste bitteliten flamme.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #3 Skrevet 22. januar 2016 11 minutter siden, Pinkee skrev: Frityrolje begynner ikke å brenne av at det drypper litt vann fra lokket. Men, å tilsette vann i olje som allerede brenner, er farlig!! Når jeg friterer i slik gryte,så passer jeg alltid på å helle på lokket på en slik måte at vannet som henger i lokket drypper ned på kjøkkenbenken, har ofte en klut liggende der til å ta opp vannet. Altså, når jeg letter på lokket for å kikke nedi. En ting er å ha brannslokningsapparat for fettbrann, men når det er snakk om frityr, så synes jeg faktisk det er tryggere å ha et slikt brannteppe, i tilfelle det skulle ta fyr. Da blir det i alle fall ikke noe fettsprut utover, man kveler flammene stille og rolig. OG! viktigst av alt når det kommer til veldig varm olje, aldri-ALDRI gå ifra! Oljebranner begynner som oftest veldig smått og pent, så er du der, så er det sjeldent det blir noe alvorlig brann før du oppdager det. Lykke til meg pommsa dine, dette går sikkert helt fint, jeg har fritert masse pommes, og det har aldri vist seg en eneste bitteliten flamme. Ok. Jeg vet det med brann og vann. Men er litt redd for at vannet som drypper av kan føre til brann eller noe. Jeg har også en klut liggende ved siden av. Slik at det meste havner på siden. Og ja brannteppe har jeg hengende på veggen like ved. Det jeg mente. Jeg kjøpte alt av brannutstyr da jeg flyttet for meg. Så jeg har to apparat, ett brannteppe og en boks. Har også røykvarslere etter reglene og alle funker Men hvis det f.eks begynner en brann. Hva skal jeg gjøre da? Det jeg ville ha gjort, uten forkunnskap er; Trekk ut stikkontakten. Sleng på brannteppet også grine litt. Ringe mamma også kommer pappa hit og tar seg av frityrgryten Jeg har opplevd brann i frityrgryte en gang. Men da var det ledningen under maskinen som var defekt etter flere år. Også sa det pang og kom masse blåe flammer. Jeg løp ut, pappa løp inn.. også bestilte vi pizza Jeg spør fordi jeg ønsker å vite hva jeg bør gjøre. Brann er noe jeg er redd for, så jeg ønsker å vite hva jeg bør gjøre på forhånd. Bedre å vite det før, enn at det brenner også spør jeg mens jeg står i det eller etterpå. ts Anonymkode: 56927...d0b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #4 Skrevet 22. januar 2016 Herre skapelse for et problem! Brann i frityr skal ikke slukkes med vann, brannslukningsapparat bør du ikke begynne å bruke når du ikke har prøvd dette før, og brann i frityr slukkes best med å kvele flammer med lokk. Og eventuelt brannteppe. Men med en slik angst bør du finne andre måter å lage mat på. Anonymkode: 73ffd...38e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå