Gå til innhold

Undervektig, men ikke tynn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 18 år, 163 cm høy og veier 47 kg.
Ifølge BMI-kalkulatorer og legen min er jeg undervektig, og burde gå opp noen kg.

Problemet er at jeg selv føler jeg absolutt ikke er det. Føler meg faktisk litt småtykk, og lurer på om det er fysisk mulig når man egentlig er ganske undervektig? Jeg trener ganske mye, og spiser lite. Men det er sånn jeg trives. På mitt meste veide jeg 55 kg, og var normalvektig, men da følte jeg meg rett og slett tykk. Aldri hatt et så dårlig selvbilde før i hele mitt liv.

Jeg er bare redd jeg er i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse, og lurer på hva jeg skal gjøre om dette er tilfelle. Altså, jeg spiser. Men om jeg f.eks spiser litt for mye godteri en dag får jeg utrolig dårlig samvittighet, og kan kompansere med og ikke spise den neste dagen. Er alt for opphengt i kalorier. Noe spesielt vennene mine har lagt merke til, og jeg vet hvor teit det høres ut, men jeg klarer bare ikke å stoppe.

Anonymkode: f58d6...e0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror du burde be om hjelp ..

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke spiser, eller nesten ikke spiser, en hel dag fordi du spiste godteri den forrige har du definitivt en spiseforstyrrelse. Den er kanskje ikke alvorlig enda, men den kan fort bli det. Dra til fastlegen din og få råd så fort som mulig, så blir det lettere å stoppe det før det blir farlig :) 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Kratt skrev:

Kontakt lege.

Jeg har vært hos lege, og som det står skrevet i innlegget sier han bare at jeg burde gå opp noen kilo. Og for å gjøre dette mener han at jeg må spise mer, og trene mindre. Trene er min eneste terapi i hverdagen, så det kan jeg ikke slutte med uten å bli deprimert. Og jeg spiser egentlig ganske mye, men ikke usunne ting. Tror ikke usunne ting er riktig vei å gå heller.

Men jeg har cøliaki og er vegeterianer, og det begrenser jo kaloriinntaket ganske mye. Så det å gå opp i vekt er heller ikke så lett, uten å spise bøttevis med sjokolade og få dårlig samvittighet etterpå.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært hos lege, og som det står skrevet i innlegget sier han bare at jeg burde gå opp noen kilo. Og for å gjøre dette mener han at jeg må spise mer, og trene mindre. Trene er min eneste terapi i hverdagen, så det kan jeg ikke slutte med uten å bli deprimert. Og jeg spiser egentlig ganske mye, men ikke usunne ting. Tror ikke usunne ting er riktig vei å gå heller.

Men jeg har cøliaki og er vegeterianer, og det begrenser jo kaloriinntaket ganske mye. Så det å gå opp i vekt er heller ikke så lett, uten å spise bøttevis med sjokolade og få dårlig samvittighet etterpå.

Du har spiseforstyrrelser og du må oppsøke hjelp. Du MÅ få henvisning til psykolog asap. Dine tanker rundt kroppen din,  mat ,trening som "terapi", er alle tegn på uheldig mønster. For din egen helse,  livskvalitet og fremtids del-søk hjelp!

Anonymkode: 2002c...a55

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men pga det du skriver angående dårlig samvittighet og kaloritelling så burde du dra dit igjen og fortelle at du sliter med dette.

Skrevet

Du har åpenbart et vanskelig forhold til mat. Snakk med legen, fortell han hva du føler i forhold til dette, så vil du antakelig få hjelp for spiseforstyrrelsen. Lykke til, det er ikke lett å ha det sånn :klemmer:

Skrevet

Du har allerede en spiseforstyrrelse, da du har et totalt forvrengt bilde av din egen kropp. Noen trives tynne, og der er kanskje slik for deg (jeg er også slik, det er min trivselsvekt å være litt minus), men man ser at man er tynn. Det ser ikke du, men du er det.

Anonymkode: 61712...ebc

• Liker 1
Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du beskriver kosthold som bryter med retningslinjene her på Kostholdsforumet der det står: 

Sitat

- Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell.

Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege eller en ernæringsfysiolog for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Nikee, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...