Gå til innhold

Jeg har vært dum - begjært tvangssalg på bolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror det ordner seg lett om du tar opp ekstra lån på boligen. Er bare snakk om 34.000 ekstra i boliglån, det er ikke så mye.

Går det buss der du bor? Kanskje selge bilen. Ikke driv å selg kjøleskap, seng og vaskemaskin, det finnes vel andre ting du kan selge. Jeg hadde aldri i livet turt som privatperson å låne deg penger når boligen er i fare for tvangssalg. Vet ikke om du kommer til å nevne dette, men vi får håpe du finner en løsning. Her trodde jeg det var snakk om hele 200 000 siden boligen skulle bli tvangsolgt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Roseh skrev:

Tror det ordner seg lett om du tar opp ekstra lån på boligen. Er bare snakk om 34.000 ekstra i boliglån, det er ikke så mye.

Går det buss der du bor? Kanskje selge bilen. Ikke driv å selg kjøleskap, seng og vaskemaskin, det finnes vel andre ting du kan selge. Jeg hadde aldri i livet turt som privatperson å låne deg penger når boligen er i fare for tvangssalg. Vet ikke om du kommer til å nevne dette, men vi får håpe du finner en løsning. Her trodde jeg det var snakk om hele 200 000 siden boligen skulle bli tvangsolgt. 

Jeg synes også 34 000 kr hørtes ganske lite ut. Nå har ikke jeg så mye kjennskap til dette området, men det er da flere som har sittet/sitter med gjeld på over hundre tusen uten at de har fått melding om risiko for tvangssalg av boligen. Er det noen som kan forklare meg litt? 

Anonymkode: e4fcd...396

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også 34 000 kr hørtes ganske lite ut. Nå har ikke jeg så mye kjennskap til dette området, men det er da flere som har sittet/sitter med gjeld på over hundre tusen uten at de har fått melding om risiko for tvangssalg av boligen. Er det noen som kan forklare meg litt? 

Man kan miste huset for mindre beløp enn det

http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2012/06/29/154280/betalte-ikke-blomster-mistet-huset

Anonymkode: 35e75...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første du undersøker på mandag er muligheten for en nedbetalingsplan. Jeg er ikke så pessimistisk som flere andre her. Jeg var gift med en som aldri klarte å få til regningene i tide. Vi fikk flere slike brev, jeg drev med brannslukking og fikk til avtaler. Så jo det går. Vær hyggelig og legg høflig frem problemet ditt og spør om de er villig til å dele opp. Dette ordner seg.
Så slipper du å spørre bestemor med dårlig råd, eller selge ned ting. 
Heretter betaler du regningene når de kommer, så slipper du dette. Ring klokka 8 på mandag. Lykke til.

Anonymkode: 5652c...7c7

Tusen takk! Nå gav du i hvert fall meg et ørlite håp om at jeg muligens slipper å spørre min bestemor. Jeg skal høre med kreditor på mandag og høre om det er mulighet for det. Huff, blir svett bare jeg tenker på det, men jeg må prøve! :) 

Anonymkode: 47b0a...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør gjøre er å umiddelbart kontakte banken din. Det er bare snakk om kr 34.000,- og du har mye

å gå på i boliglånet. Det er også i bankens interesse at huset ikke blir begjært tvangssolgt her. Rett og slett

fordi banken har pant i boligen din, for mye mer enn kr 34.000,-. Det er ikke sikkert banken er villig til å hjelpe deg.

Men jeg tror det ordner seg, hvis det du skriver her stemmer, og du ikke har annen gjeld? Hvis ikke banken kan

hjelpe deg, så ringer du kreditor, beklager for dette, og ber om nedbetalingsløsning. Men det er sjelden kreditor

går med på det når de har oversendt kravet til retten. Rett og slett, fordi de har en kostnad ved å sende det dit hvis

de trekker det tilbake. Og de kostnadene vil du igjen også måtte betale, ettersom du er ansvarlig for gjelden.

Anonymkode: 3aba3...d22

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet med inkasso før, men det begynner å bli noen år siden, men dette er hva jeg finner på et av inkassobyråene i Norge sine sider..

Har du mottatt begjæring om tvangsdekning eller tvangssalg?

Når du har mottatt en begjæring om tvangsdekning eller tvangssalg, er det viktig at du tar kontakt med inkassoselskapet så snart som mulig.

I saker hvor kreditor har pantesikkerhet og det ikke er inngått noen avtale med deg, kan det sendes en begjæring om tvangsdekning/tvangssalg. Det kan for eksempel innebære at eiendom eller bil det er tatt pant i, vil kunne bli solgt på tvangssalg.

Inkassoselskapet ønsker å inngå betalingsavtale med deg for å unngå at saken går til tvangsdekning/tvangssalg. Hvis vi ikke får kontakt med deg, så vil du motta en skriftlig melding med 14 dagers frist som varsler om at begjæring vil bli sendt.

Behandling hos namsmann/tingretten
Tvangssalg av eiendom behandles av tingretten mens tvangsdekning/tvangssalg av løsøre og verdipapirer behandles av namsmannen. Er det for eksempel tatt pant i bilen din, så regnes denne som løsøre.

Tvangssalget vil ofte bli gjennomført ved at det oppnevnes en medhjelper som står for salget. En eiendom vil normalt bli solgt via en eiendomsmegler. Salg av bil kan for eksempel bli gjennomført via et bilauksjonsfirma.

Hvis saken har gått så langt som til tvangssalg, så anbefaler vi deg å ta kontakt med inkassoselskapet umiddelbart.

Du ønsker å betale kravet
Du kan avbryte tvangsdekning/tvangssalg ved å betale hele kravet det er pantesikkerhet for, inkludert renter og omkostninger.

Har du behov for å dele opp kravet, så ta kontakt med inkassoselskapet umiddelbart.

De fleste er veldig greie, men du må vise vilje selv. Du kan ikke sitte på gjerdet slik du har gjort frem til nå for du har jo fått maaaange brev om dette før det gikk så langt som til tvangssalg. Men de fleste ønsker ikke en slik prosess så forhør deg med banken din om du kan få låne de pengene for det er jo lite i forhold til hva du har i gjeld på bolig og betal ned sporenstreks. Men ta dette til en lærdom.. Får du en purring noen gang igjen så ALDRI la det gå så langt og stikk aldri hodet i sanda igjen. Lykke til :)

Anonymkode: 1d0e2...694

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til du over her: TUSEN HJERTELIG TAKK! Skal ta kontakt med kreditor på mandag (Lindorff). Håper på det beste, krysser fingre! :) Håper det lar seg ordne. Skal uansett finne en løsning dersom de ikke ønsker å foreta en nedbetalingsplan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare hyggelig :) Lindorff-folk er trivelige folk. Det var ikke der jeg jobbet, men jeg måtte noen ganger kontakte dem da de som skyldte penger hos oss ofte også hadde saker der og traff bare på greie folk der. Bare vær høflig og saklig så skal du se at det ordner seg :) PS: Tror faktisk Lindorff også har lørdagsåpent og det har sikkert banken din og så ta rett og slett opp tlf i morgen å få dette unna... Ta tak! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var bare hyggelig :) Lindorff-folk er trivelige folk. Det var ikke der jeg jobbet, men jeg måtte noen ganger kontakte dem da de som skyldte penger hos oss ofte også hadde saker der og traff bare på greie folk der. Bare vær høflig og saklig så skal du se at det ordner seg :) PS: Tror faktisk Lindorff også har lørdagsåpent og det har sikkert banken din og så ta rett og slett opp tlf i morgen å få dette unna... Ta tak! :) 

Jeg prøvde å ringe tlfnr til Lindorff som var på brevene, ikke fordi jeg trodde de var åpen nå, men for å høre hvilke åpningstider de hadde. Da sa de at de hadde åpent klokken 08 - 16.00 og lørdager stengt. Banken min er også dessverre stengt i morgen :/ Men det første jeg skal gjøre mandagsmorgen er å ringe til Lindorff :) Har funnet frem noen ting jeg kan selge også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste inkassoselskaper ønsker jo helt klart en avtale. Kravet om tvangssalg kan jo pauses, så de har et ganske kraftig ris bak speilet om du ikke betaler. Tvangssalg inneholder jo i noen tilfeller en risiko for kreditor, i de tilfeller hvor skyldner har lånt til pipa,og markedet har stagnert/sunket. Få betaler markedspris for objekter som tvangsselges, med god grunn, og banken har uansett førsteprioritet. Det kan jo faktisk hende at det ikke er noe igjen i potten til kreditor etter at banken har fått sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Fjompen skrev:

De fleste inkassoselskaper ønsker jo helt klart en avtale. Kravet om tvangssalg kan jo pauses, så de har et ganske kraftig ris bak speilet om du ikke betaler. Tvangssalg inneholder jo i noen tilfeller en risiko for kreditor, i de tilfeller hvor skyldner har lånt til pipa,og markedet har stagnert/sunket. Få betaler markedspris for objekter som tvangsselges, med god grunn, og banken har uansett førsteprioritet. Det kan jo faktisk hende at det ikke er noe igjen i potten til kreditor etter at banken har fått sitt. 

Lånet mitt er i underkant av 1,2 millioner og boligen er verdt 2,2 millioner. Jeg skylder i underkant av 35 000 kr, så jeg vil tro det er litt igjen til kreditor. Men jeg håper jo selvsagt at jeg klarer å få ordnet dette på et eller annet vis :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En bolig kan bli begjært tvangssolgt for så lite som 1000 kroner. Min oppfatning av hvilket kunnskapsnivå folk i tråden har om denne typen saker får meg til å lure på hvilken befatning dere har hatt med gjeld og begjæring av tvangssalg? 

Å si at det ordner seg nok, er lite realistisk, eller er dere bare ute etter å skrive for å skrive? Det er veldig avorlig når sakeñ har kommet til tvangssalg. Da er den enten kommet inn i Tingretten eller på god vei inn dit. Da lar ikke denne typen saker seg stoppe, med mindre man kommer med pengene, alle pengene i hånden. Selv dakan det være for sent for noen. Og dersom noen lurer på hvilket kunnskapsnivå jeg har, så jobber jeg med denne typen saker. 

Anonymkode: 59dd1...94f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til du over her: Det står: "Foreleggelse av begjæring om tvangssalg" øverst. Også står det under: "hvordan unngå tvangssalg?", så jeg regner med det ikke er for seint? Det står også: "Ved behov for betalingsutsettelse, må du også kontakte saksøkeren".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklageligvis får man aldri en nedbetaligsplan når det har kommet så langt som til begjæring om tvangssalg av bolig, dette bør dere kjenne til før dere, du og flere med deg, råder henne til dette. Når det er kommet til tvangssalg av bolig får man heller ikke lån i en anstendig, Norsk bank. 

Når en bolig blir begjært tvangssolgt blir den også solgt til en dårligere pris enn den vil bli solgt til ved et vanlig salg. Lån blir dekket, utgifter ved salg blir dekket og kreditten hun/ts har opparbeidet seg blir dekket og ts får evt. Det lille som blir til overs. 

Om det vil være mulig å få hjelp i ts sin situasjon fra en advokat og få fri rettshjelp, må hun nesten ringe rundt og spørre om. Namsmannen er stedet hun bør kontakte i tillegg til de hun har opparbeidet gjeld hos. 

Jo det får hun om hun tar kontakt med kreditorene asap og forklarer situasjonen.
Og spør om det mulighet for en nedbetalingsplan. Gjerne si "Jeg vet jeg har verdi på huset, men ønsker ikke å miste huset for en så liten sum, jeg har mulighet å betale ned gjelda, bare ikke alt på en gang, så er det mulighet for å få en nedbetalingsplan hos dere?"
-Har vært gjennom dette for 5år siden...Så jo...De gir i de aller fleste tilfeller :)
(studielån)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hjulpet flere med å få økonomien på rett vei.

Du har også Bluestep og Bank2 som hjelper til i håpløse situasjoner, selv om du har betalingsanmerkning.

Selv om du får en betalingsplan tror jeg fortsatt at jeg ville refinansiert i boligen og blitt kvitt hele kravet. Så er du ferdig med det!   Du setter deg ikke i et godt lys ovenfor banken, men til syvende og sist bryr de seg kun om betalingsevne og sikkerhet for lånet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunasama

Vel, du kan jo prøve å tenke litt positiv da. Kredittselskaper, banker osv er jo avhengig av en del luksusfelle-kandidater for å gi økonomien litt ekstra vekst. Sånn sett er du jo med på å bidra til å opprettholde en del arbeidsplasser. :)

Men du kan jo bruke dette som en lærdom og prøve å bli mer økonomisk ansvarlig i fremtiden. Mange av oss har sikkert gått på noen smeller før de lærte å bli ordentlig økonomisk av oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den er verdt ca 2,2 mill. Lånet mitt er på 1,2 millioner. Hva tenker du på? Vil helst ikke få solgt boligen min fordi jeg var dum og ikke klarte å betale 20 tusen kroner. Får eventuelt ta opp et privat lån hvis det lar seg gjøre.

Da er det jo ikke noe problem. Ring banken din, si at du har fått et betalingskrav som du ikke kan betale, og be om få refinansiert boliglånet slik at du blir kvitt det kravet. Det betyr at du bygger på boliglånet med 35 000 kr for å betalt ned kravet. Med så lav belåningsgrad som du har er ikke det noe problem.

Ring til dem som har sendt ut kravet og si at de får pengene straks. Eller få banken din til å ringe. De er nok mer troverdige for de som vil ha pengene sine.

Jeg ser mange som har svart, foreslår nedbetalingsplan, selge ting du eier, låne av familie osv. Det er helt unødvendig i dette tilfellet. Å bygge på boliglånet er den KLART ENKLESTE og beste løsningen for deg.

Endret av Musicman
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til du over her: TUSEN HJERTELIG TAKK! Skal ta kontakt med kreditor på mandag (Lindorff). Håper på det beste, krysser fingre! :) Håper det lar seg ordne. Skal uansett finne en løsning dersom de ikke ønsker å foreta en nedbetalingsplan. 

Du trenger ingen nedbetalingsplan. Bare betal regninga ved å bygge på boliglånet. Det er gjort på et kvarter hvis du tar én telefon til banken og én telefon til Lindorff.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

En bolig kan bli begjært tvangssolgt for så lite som 1000 kroner. Min oppfatning av hvilket kunnskapsnivå folk i tråden har om denne typen saker får meg til å lure på hvilken befatning dere har hatt med gjeld og begjæring av tvangssalg? 

Å si at det ordner seg nok, er lite realistisk, eller er dere bare ute etter å skrive for å skrive? Det er veldig avorlig når sakeñ har kommet til tvangssalg. Da er den enten kommet inn i Tingretten eller på god vei inn dit. Da lar ikke denne typen saker seg stoppe, med mindre man kommer med pengene, alle pengene i hånden. Selv dakan det være for sent for noen. Og dersom noen lurer på hvilket kunnskapsnivå jeg har, så jobber jeg med denne typen saker. 

Hvorfor er det for sent allerede?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Chibi skrev:

Jo det får hun om hun tar kontakt med kreditorene asap og forklarer situasjonen.
Og spør om det mulighet for en nedbetalingsplan. Gjerne si "Jeg vet jeg har verdi på huset, men ønsker ikke å miste huset for en så liten sum, jeg har mulighet å betale ned gjelda, bare ikke alt på en gang

TS har mulighet til å betale alt på en gang. Ingen grunn til å få nedbetalingsplan. Om det så hadde dreid seg om 350 000, ikke 35 000, så hadde det vært samme sak. Ikke noe problem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...