Gå til innhold

Jeg har vært dum - begjært tvangssalg på bolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det første du undersøker på mandag er muligheten for en nedbetalingsplan. Jeg er ikke så pessimistisk som flere andre her. Jeg var gift med en som aldri klarte å få til regningene i tide. Vi fikk flere slike brev, jeg drev med brannslukking og fikk til avtaler. Så jo det går. Vær hyggelig og legg høflig frem problemet ditt og spør om de er villig til å dele opp. Dette ordner seg.
Så slipper du å spørre bestemor med dårlig råd, eller selge ned ting. 
Heretter betaler du regningene når de kommer, så slipper du dette. Ring klokka 8 på mandag. Lykke til.

Anonymkode: 5652c...7c7

Jeg har også denne erfaringen med kreditorer. Du trenger ikke å bekymre deg, så pust ut og ring dem på mandags morgen.

Alt ordner seg! Lykke til! 

Anonymkode: ef94b...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære TS, jeg syns du tenker litt merkelig her. Du virker mer villig til å få en nedbetalingsplan enn å refinansiere boliglånet? Hvorfor? 

Ring banken først, ikke kreditor. Det er MYE BEDRE om du kan nedbetale hele kravet med en gang (vha å øke boliglånet) enn å inngå nedbetalingsplan. Med nedbetaling risikerer du å rote til IGJEN neste gang du får en psykisk knekk. Bli kvitt kravet, ikke utsett det i det uendelige, ikke fortsett å være dum! 

Du må altså prøve det BESTE alternativet først - refinansiere boliglån. Hvis det ikke går, DA kan du be om nedbetalingsplan. 

Så:

-kontakt banken. 

-mens banken vurderer saken din, kontakter du kreditor og sier at du undersøker mulighet for å betale hele beløpet med en gang,og at du vil kontakte kreditor så snart du vet hva som skjer. 

Dette gjør du på mandag, begge deler! Men altså, ikke inngå noen nedbetalingsplan før du har sjekket ut det smarteste alternativet, nemlig boliglånet, for der har du mye å gå på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun ikke klarer å nedbetale 20.000 i tillegg til andre utgifter hvordan vil hun da klare å nedbetale en økning av boliglånet? Ingen her har spurt om hvilken inntekt og andre utgifter ts har, noe som er av vesentlig betydning for om hun kan betale mer i boliglån og om hun vil få noen refinansiering. 

TS du bør og sperre deg selv for all kreditt, slik at du ikke senere tar opp kreditt og ikke klarer å betale. 

Anonymkode: 59dd1...94f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere virkelig banken vil hjelpe henne når det har kommet så langt at boligen blir solgt på tvangssalg.

Når det er kommet så langt bør hun betale ned hele beløpet med engang. 34 tusen er da ikke mye? Du får vel hjelp fra foreldre til det?

Du kan forsøke banken, men de er blitt strengere på dette og jeg hadde iallefall ikke gitt mer lån når hun har bevisst at hun ikke betaler ned det hun skal!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når hun ikke klarer å nedbetale 20.000 i tillegg til andre utgifter hvordan vil hun da klare å nedbetale en økning av boliglånet? Ingen her har spurt om hvilken inntekt og andre utgifter ts har, noe som er av vesentlig betydning for om hun kan betale mer i boliglån og om hun vil få noen refinansiering. 

TS du bør og sperre deg selv for all kreditt, slik at du ikke senere tar opp kreditt og ikke klarer å betale. 

Anonymkode: 59dd1...94f

TS sier ikke at hun ikke greier å nedbetale 20 000 over tid. På boliglånet vil beløpet bli mindre pga lavere rente. Dessuten kan hun øke nedbetalingstid på boliglånet slik at den månedlige utgiften forblir det samme. 

Uansett er dette spørsmål banken vil stille, og hvis de ikke ser at det er mulig vil hun få avslag. Men bedre at banken vurderer det, enn oss! Hvis banken ser at det ikke går økonomisk vil det jo hvertfall ikke gå med nedbetaling til kreditorene, så da sliter TS virkelig. Men 35 000 er ikke mye når man har 1 mill i EK, så det går nok. Spørsmålet er heller om banken har tillit til TS - og det kan kun de svare på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Ragnar89 skrev:

Tror dere virkelig banken vil hjelpe henne når det har kommet så langt at boligen blir solgt på tvangssalg.

Når det er kommet så langt bør hun betale ned hele beløpet med engang. 34 tusen er da ikke mye? Du får vel hjelp fra foreldre til det?

Du kan forsøke banken, men de er blitt strengere på dette og jeg hadde iallefall ikke gitt mer lån når hun har bevisst at hun ikke betaler ned det hun skal!

Les tråden. Foreldrene hennes er døde. TS har en million i egenkapital i boligen, så hvis boliglånet aldri er misligholdt er det godt mulig de vil hjelpe TS, da banken har mer å tjene på det enn at boligen blir tvangssolgt. Det er tross alt økonomer som bryr seg om profitt som jobber i banken. 

Og det har jo IKKE kommet så langt at boligen BLIR tvangssolgt - TS har fortsatt en måned på seg til å gjøre tiltak. 

Hun MÅ spørre banken først. Det er idioti å gå for det dårligste alternativet først bare fordi man antar at det beste alternativet ikke funker. Det er sånn tankegang som gjør at man havner i trøbbel i utgangspunktet! Man skal ikke anta en dritt når det står om boligen sin, man skal vite! TS taper absolutt ingenting på å snakke med banken først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ragnar89 skrev:

Ja. Banken har alt å vinne på at TS beholder boliglånet. Dersom TS ikke har noe uoppgjort med banken, dvs alltid har betalt lånet til avtalt tid og ikke har overtrukket bankkontoen sin ser jeg ingen grunn til at hun ikke skal få hjelp. 

Det er et lite beløp og å bake dette inn i boliglånet øker terminbeløpet med et par hundre kroner. 

Når dette er gjort bør TS spare opp en bufferkonto og ta en gjennomgang av de økonomiske prioriteringene sine.

Anonymkode: 0973c...1ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sisti skrev:

Les tråden. Foreldrene hennes er døde. TS har en million i egenkapital i boligen, så hvis boliglånet aldri er misligholdt er det godt mulig de vil hjelpe TS, da banken har mer å tjene på det enn at boligen blir tvangssolgt. Det er tross alt økonomer som bryr seg om profitt som jobber i banken. 

Og det har jo IKKE kommet så langt at boligen BLIR tvangssolgt - TS har fortsatt en måned på seg til å gjøre tiltak. 

Hun MÅ spørre banken først. Det er idioti å gå for det dårligste alternativet først bare fordi man antar at det beste alternativet ikke funker. Det er sånn tankegang som gjør at man havner i trøbbel i utgangspunktet! Man skal ikke anta en dritt når det står om boligen sin, man skal vite! TS taper absolutt ingenting på å snakke med banken først. 

Kommer vel an på om det er lån hun skylder eller andre ting? Om det er betalinga av lånet på huset står hun ikke akkurat bra stilt!

Edit : Leste nå at det var kredittkort gjeld, og da bør hun spørre banken først ja. Beklager misforståelsen! Trodde det var huslånet

Endret av Ragnar89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt ha spurt banken om å få bakt dette beløpet inn i boliglånet. Jeg fikk gjort dette selv med misligholdt studielån som var hos Statens innkrevingssentral og derfor hadde jeg også betalingsanmerkning. Beløpet var litt høyere enn det du skylder. Dette var hos en av de store bankene og jeg søkte på via hjemmesiden deres. Jeg ble oppringt av en saksbehandler og var bare dønn ærlig. Jeg hadde ingenting å tape. 

Anonymkode: b7de8...e42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Sisti.

En nedbetalingsplan til kreditorene er den dårligste løsningen, å betale alt med en gang ved å bake det inn i boliglånet er den beste. Ring banken din først. Om de vil gi deg mer eller ei kan ikke vi svare på, men det jo tilnærmet null risiko for banken å øke fra 55% til 56% belåningsgrad og normalt sett har de ikke noe problemer med dette. At du har rotet det til økonomisk trekker sikkert ned, men så lenge du aldri har misligholdt boliglånet så vil nok banken din hjelpe deg her. 

Kjenner flere som har bakt inn vesentlig større beløp fra kredittkort/forbruksgjeld i boliglånet sitt, det er ganske vanlig. De har gjort det lenge før purringer, inkassoer og begjæringer om tvangssalg da, hvor mye det eventuelt endrer saken kan jeg ikke si noe om. Men det kan banken din, så ring dem =)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er også i bankens interesse at huset ikke blir begjært tvangssolgt her. Rett og slett fordi banken har pant i boligen din, for mye mer enn kr 34.000,-.

Anonymkode: 3aba3...d22

Men banken har pant i boligen for et beløp som er mye mindre (kr 1,2 mill) enn hva boligen er verdt (kr 2,2 mill), så ved et salg vil banken få alt den har krav på

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke banken kan hjelpe deg, så ringer du kreditor, beklager for dette, og ber om nedbetalingsløsning. Men det er sjelden kreditor går med på det når de har oversendt kravet til retten. Rett og slett, fordi de har en kostnad ved å sende det dit hvis de trekker det tilbake. Og de kostnadene vil du igjen også måtte betale, ettersom du er ansvarlig for gjelden.

Anonymkode: 3aba3...d22

Her motsier du deg selv. Det er rett at det påløper kostnader ved å sette fram en begjæring om tvangssalg, men det er også rett, som du selv påpeker, at denne kostnaden vil skyldneren måtte betale.  Dette er således ikke et argument som taler imot at kreditor skulle nekte å gå med på en nedbetalingsløsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips, dere! Jeg drar ned til banken først, da :) Jeg greide ikke å tenke helt klart i går da jeg stod med en del papirer i hånden som handlet om tvangssalg. NÅ klarer jeg å tenke litt mer.. . Håper banken går med på det. Jeg har aldri betalt boliglånet for seint og har heller ingen andre lån (utenom studielån), så forhåpentligvis går de med på det. Hvis ikke, så har jeg uansett 21 000 kr på spare/bufferkonto (kom jeg på i natt), så jeg klarer i hvert fall å betale ned en del av gjelden. Dette skal jeg aldri gjøre igjen! Akkurat der og da gav jeg faen. Så utrolig idiotisk av meg.. Aldri, ALDRI igjen! Dette sliter virkelig på nervene. Også har det nå blitt 14 000 kr ekstra enn det virkelige lånet/kreditten. Fy, jeg burde fått en god klask i fjeset. 

Dere som spør meg om økonomi; jeg har ca 20 000 kr netto (+/-), boligen koster meg ca 11 000 kr i mnd. 

Anonymkode: 47b0a...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har andre svin på skogen enn det du har fortalt om her har du ingenting å frykte.

Å skaffe til veie 40.000 med en mill i boligen med ~55% belåningsgrad er peanuts for en boligeier. Dermed blir du ferdig med saken, og kan klippe kredittkort og sørge for at slikt ikke skjer igjen.

Hvis banken ikke vil hjelpe deg kan du finne en annen bank å flytte lånet ditt til, de vil heeeeelt sikkert ha renteinntektene fra deg de neste 15 år.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, dere! Jeg drar ned til banken først, da :) Jeg greide ikke å tenke helt klart i går da jeg stod med en del papirer i hånden som handlet om tvangssalg. NÅ klarer jeg å tenke litt mer.. . Håper banken går med på det. Jeg har aldri betalt boliglånet for seint og har heller ingen andre lån (utenom studielån), så forhåpentligvis går de med på det. Hvis ikke, så har jeg uansett 21 000 kr på spare/bufferkonto (kom jeg på i natt), så jeg klarer i hvert fall å betale ned en del av gjelden. Dette skal jeg aldri gjøre igjen! Akkurat der og da gav jeg faen. Så utrolig idiotisk av meg.. Aldri, ALDRI igjen! Dette sliter virkelig på nervene. Også har det nå blitt 14 000 kr ekstra enn det virkelige lånet/kreditten. Fy, jeg burde fått en god klask i fjeset. 

Dere som spør meg om økonomi; jeg har ca 20 000 kr netto (+/-), boligen koster meg ca 11 000 kr i mnd. 

Så bra! Jeg har ganske mye å gjøre med folk som har havnet i din situasjon. Det som er viktig å huske på at de som jobber for kredittkortselskapene og bankene stort sett er svært hyggelige folk som ofte strekker seg langt for å hjelpe. Bare vær hyggelig med dem og ikke begynn med utskjelling, så er jeg sikker på at du kommer bra ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke helt hvordan TS har klart å havne der. Altså, forstår at hun ikke har betalt trefninger, men er ikke tvangssalg virkelig siste stopp og da etter lang tid?

Min mann har vært igjennom det å ikke ha betalt til et kredittkort på samme størrelse som TS, han hadde forsøkt en betalingsprdning som ble godkjent da han en periode var uten jobb, selskapet sa ja, men dagen etter sendte de inn inkassokrav. Så da endte han opp med lønnstrekk. Så da gikk det er par måneder med det også var det ute av verden. Og han snakket med namsmannen og det å miste huset var visst noe som skjedde svært sjeldent, og da skulle du virkelig ha latt det gå lenge.

Så hvorfor har det ikke blitt satt i gang lønnstrekk, TS?

Anonymkode: a4472...7dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

WTF. Ikke bare har du sittet gjennom x antall purringer, inkassovarsler og diverse uten å ringe banken din, men du har i tillegg gjort det imens du hadde penger på konto til å betale hele kravet?? 

Jeg ser du skriver at du slet en periode, så jeg antar at denne tafattheten/gi faen-innstillingen ikke er kronisk. Du har iallefall innsett selv at du var en idiot, og fått deg en skikkelig skremsel sånn at du ikke gjør noe lignende igjen. Så får du anse dette innlegget som det verbale klasket i fjeset :balltre:

Men da ordner iallefall alt seg, du får jo betalt ned mye med bufferen og banken vil nok som sagt ha lite problemer med å putte inn det resterende. Så pust med magen, ro ned nervene og sov godt i kveld. I morgen er alt løst =) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.1.2016 at 23.37, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også 34 000 kr hørtes ganske lite ut. Nå har ikke jeg så mye kjennskap til dette området, men det er da flere som har sittet/sitter med gjeld på over hundre tusen uten at de har fått melding om risiko for tvangssalg av boligen. Er det noen som kan forklare meg litt? 

Anonymkode: e4fcd...396

Jeg vet om folk som har fått tvangsolgt boligen pga en regning på 10.000. Dette var over 20 år siden - men de hadde ikke penger til å betale. Må legge til at dette var folk som levde langt over evne i årevis og til slutt så sprakk ballongen. 

Anonymkode: cd9ad...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke, så har jeg uansett 21 000 kr på spare/bufferkonto (kom jeg på i natt), så jeg klarer i hvert fall å betale ned en del av gjelden. Dette skal jeg aldri gjøre igjen! Akkurat der og da gav jeg faen. Så utrolig idiotisk av meg.. Aldri, ALDRI igjen! Dette sliter virkelig på nervene. Også har det nå blitt 14 000 kr ekstra enn det virkelige lånet/kreditten. Fy, jeg burde fått en god klask i fjeset. 

Jeg lurer oppriktig på hva som fikk deg til å ikke gjøre noe med dette for LENGE siden?

Anonymkode: 48a06...67b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...