AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #1 Skrevet 22. januar 2016 Uff, kan noen være så snill å hjelpe meg? Jeg trenger virkelig ikke å høre hvor dum jeg har vært for det vet jeg. Jeg orker ikke å skrive omstendighetene rundt det, men jeg sliter psykisk og har vært så dum og tatt opp kredittkort som jeg dessverre ikke har klart og tilbakebetalt. Nå har jeg fått et brev hvor det står: "foreleggelse av begjæring om tvangssalg". Hvis ikke dette betales innen en mnd så blir boligen min tvangssolgt. Hovedstol var 20 000 kr og det har nå blitt 34209,84 kr. Er det noen som helst mulighet for at jeg kan betale dette i avdrag eller må dette betales i en engang? Eventuelt hvordan bør jeg ta kontakt med de som har saksøkt meg, hvordan bør jeg trå frem? Sitter her og griner, jeg er så dum, idiot, æsj! Blir kvalm av meg selv. Hvordan kunne jeg la dette gå så langt? Aldri mer.. aldri! Anonymkode: 47b0a...583
Musicman Skrevet 22. januar 2016 #2 Skrevet 22. januar 2016 Hvor mye er boligen verdt, og hvor mye lån har du på den?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #3 Skrevet 22. januar 2016 10 minutter siden, Musicman skrev: Hvor mye er boligen verdt, og hvor mye lån har du på den? Den er verdt ca 2,2 mill. Lånet mitt er på 1,2 millioner. Hva tenker du på? Vil helst ikke få solgt boligen min fordi jeg var dum og ikke klarte å betale 20 tusen kroner. Får eventuelt ta opp et privat lån hvis det lar seg gjøre. Anonymkode: 47b0a...583
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #4 Skrevet 22. januar 2016 Kan du ta kontakt med kreditorene og forhøre deg om de kan være villig til å prøve å få til en nedbetalingsløsning? Anonymkode: 6c446...6d3 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #5 Skrevet 22. januar 2016 Når det har kommet så langt som til begjærting om tvangssalg, er det ofte ikke mulig å komme seg ut av saken. Du har fått mulighet på mulighet til å gjøre opp for deg, uten at du har gjort oppfor deg eller sannsynligvis gitt lyd fra deg og fått til en avtale. Nå er sannsynligvis toget gått, den du skylder penger er lei, og har ingen tillit til deg, lengre. Tenk på hvordan det hadde vært dersom noen skyldte deg penger, og hadde gjort hva nå du enn har gjort eller ikke gjort, ville du hatt tillit til den som skyldte deg penger? Du har en mulighet og det er å skaffe alle pengene på mandag, betale og gjøre opp for deg, og håpe på at prosessen med tvangssalg stoppes. Men jeg tenker, hvor kan du hente penger fra når du ikke har klart å gjøre opp i utgangspunktet 20.000? Kan du prate med foreldre, søske eller andre og få låne penger? Å ta opp nytt kredittlån, om du skulle få det, vil være å sette seg selv i en spiral der du løser et problem med en løsning som gjør problemet enda verre. Gud hjelpes, for en situasjon du har stelt til for deg selv. Anonymkode: 59dd1...94f 9
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #6 Skrevet 22. januar 2016 Kan jeg spørre om hvor mange varsel du fikk før det ble begjær tvangsssolgt? Det er ikke for å peke finger, men fordi jeg oppriktig lurer. Skjedde det rett etter det ble sendt krav til namnsmannen i kommunen din? Ellers, ta konakt med namsmannen og kreditorene. Informer de om at du ønsker en avtale og gi en avtale du klarer å oppretholde. Anonymkode: f6ab3...74c
Pinkee Skrevet 22. januar 2016 #7 Skrevet 22. januar 2016 Eneste jeg kan råde deg til, er at du tar kontakt med kreditor å raskt om mulig, blir vel mandag, og prøver å få til en nedbetalingsplan. Da har du helgen på å finne ut hvor mye du kan tilby, sett opp budsjett, og barber alle poster så grundig som du klarer. Det du da sitter igjen med, er det du kan tilby. Ikke begynn å sutre over psykiske problemer og slikt, opptre fornuftig. Dette er ikke så stor en sum, så med beinhard disiplin, bør du kunne betale ned på kort tid. Lykke til, håper dem er greie og lar deg få en siste sjanse. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #8 Skrevet 22. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Når det har kommet så langt som til begjærting om tvangssalg, er det ofte ikke mulig å komme seg ut av saken. Du har fått mulighet på mulighet til å gjøre opp for deg, uten at du har gjort oppfor deg eller sannsynligvis gitt lyd fra deg og fått til en avtale. Nå er sannsynligvis toget gått, den du skylder penger er lei, og har ingen tillit til deg, lengre. Tenk på hvordan det hadde vært dersom noen skyldte deg penger, og hadde gjort hva nå du enn har gjort eller ikke gjort, ville du hatt tillit til den som skyldte deg penger? Du har en mulighet og det er å skaffe alle pengene på mandag, betale og gjøre opp for deg, og håpe på at prosessen med tvangssalg stoppes. Men jeg tenker, hvor kan du hente penger fra når du ikke har klart å gjøre opp i utgangspunktet 20.000? Kan du prate med foreldre, søske eller andre og få låne penger? Å ta opp nytt kredittlån, om du skulle få det, vil være å sette seg selv i en spiral der du løser et problem med en løsning som gjør problemet enda verre. Gud hjelpes, for en situasjon du har stelt til for deg selv. Anonymkode: 59dd1...94f Absolutt, jeg forstår hva du mener. Og jeg vet GODT at jeg har vært dum. Jeg forstår også at kreditorene har null tillit til meg, det var derfor jeg lurte på om det var noen som helst mulighet for å få en nedbetalingsordning. Men trolig ikke.. Jeg tenker ikke å ta opp et nytt lån i banken/kredittkort, men jeg må muligens ta halen mellom beina og høre med noen i familien. Jeg har dessvere veldig liten familie og de fleste er død/ruset/psykisk syk, men jeg har i hvert fall 1 person som er noen lunde oppegående som jeg kanskje kan spørre. Takk for hjelp. Anonymkode: 47b0a...583
Frostrose Skrevet 22. januar 2016 #9 Skrevet 22. januar 2016 Kreditorene er som oftest veldig hyggelige, og setter pris på at folk vil gjøre opp for seg. Ring dem og si at du ønsker en nedbetalingsplan. Finn ting å selge og gi beskjed om det til kreditor, og at de selvfølgelig skal få hver krone. Så lenge du betaler et skikkelig avdrag nå (mer enn 10%) tror jeg dette vil løse seg. Du kan også snakke med banken og be om å låne opp ekstra på boligen ettersom den er verdt mer enn du har i lån. Du har mange muligheter. Det gjelder bare å komme på dem. Jeg har hjulpet et par personer ut av lignende situasjoner, og det har gått kjempefint med en liten innsats. Lykke til! 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #10 Skrevet 22. januar 2016 Du har vel noe som kan selges på finn? Selg møblene om du må, kjøleskap, tv, sykkel. Kjipt selge møbler på billigsalg og sitte igjen med tomt hus, men får du beholde huset er det verdt det. Anonymkode: 35e75...d1b
Frk.34 Skrevet 22. januar 2016 #11 Skrevet 22. januar 2016 Hvorfor ikke snakke med banken din når boliglånet er så lite i forhold til hva boligen er verdt? 26
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #12 Skrevet 22. januar 2016 Ta kontakt og få en avtale, de er garantert villige til det. Når det er begjært tvangssalg, vil du få brev fra Tingretten. Hvis du da ikke tar kontakt, så vil Tingretten opprette en medhjelper i form av et eiendomsmeglingsfirma. Da kan du fortsatt ta kontakt for avtale, men da har det påløpt flere tusen i omkostninger til retten. Men din sak har ikke kommet så langt, så ikke vær bekymra. OK? Dette ordner seg, og håper det går bra med deg 😊 Anonymkode: ef94b...f65 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #13 Skrevet 22. januar 2016 Jeg hadde ringt noen og spurt om å låne penger, hvis det ikke hadde hvert andre muligheter (Da tenker jeg på mine foreldre for jeg vet de hadde stilt opp), også betalt tilbake de pengene jeg hadde lånt så fort som mulig. Anonymkode: d7d0f...795
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #14 Skrevet 22. januar 2016 Tusen takk for støttende ord alle sammen. Skal se hva jeg kan klare å selge! Er villig til å gjøre alt. NÅ gikk det opp for meg hvor langt dette har gått. Herregud, at det er mulig. Jeg må være fullstendig skadet som holder på slik. Hadde jeg hatt foreldre, så hadde det ikke vært noe problem, men det har jeg dessverre ikke. Jeg har en bestemor som jeg har mye kontakt med, men hun har heller ikke så mye å rutte med. Kan eventuelt høre med henne om hun har mulighet til å låne meg noe dersom hun har. At jeg skal plage henne med dette gjør meg uvel, men det er min egen feil. Det skal jeg klare å manne meg opp til. Skal også høre med banken (jeg har bolglån i) på mandag om det er muligheter for at jeg kan få lån hos dem. Takk for tips! Anonymkode: 47b0a...583
Cuntzilla Skrevet 22. januar 2016 #15 Skrevet 22. januar 2016 Har du snakket med banken din om å bake det inn i boliglånet? Du har jo mer enn nok å gå på der. 15
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #16 Skrevet 22. januar 2016 Bak det inn i boliglånet som Cuntzilla sier. Eller lån penger av familie. Du MÅ finne en utvei for å redde boligen. Den kan ikke bli solgt pga 35.000 kroner. Selg alt du har av invetar og klær om du må det. Anonymkode: b7df3...94a 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #18 Skrevet 22. januar 2016 25 minutter siden, Pinkee skrev: Eneste jeg kan råde deg til, er at du tar kontakt med kreditor å raskt om mulig, blir vel mandag, og prøver å få til en nedbetalingsplan. Da har du helgen på å finne ut hvor mye du kan tilby, sett opp budsjett, og barber alle poster så grundig som du klarer. Det du da sitter igjen med, er det du kan tilby. Ikke begynn å sutre over psykiske problemer og slikt, opptre fornuftig. Dette er ikke så stor en sum, så med beinhard disiplin, bør du kunne betale ned på kort tid. Lykke til, håper dem er greie og lar deg få en siste sjanse. Beklageligvis får man aldri en nedbetaligsplan når det har kommet så langt som til begjæring om tvangssalg av bolig, dette bør dere kjenne til før dere, du og flere med deg, råder henne til dette. Når det er kommet til tvangssalg av bolig får man heller ikke lån i en anstendig, Norsk bank. Når en bolig blir begjært tvangssolgt blir den også solgt til en dårligere pris enn den vil bli solgt til ved et vanlig salg. Lån blir dekket, utgifter ved salg blir dekket og kreditten hun/ts har opparbeidet seg blir dekket og ts får evt. Det lille som blir til overs. Om det vil være mulig å få hjelp i ts sin situasjon fra en advokat og få fri rettshjelp, må hun nesten ringe rundt og spørre om. Namsmannen er stedet hun bør kontakte i tillegg til de hun har opparbeidet gjeld hos. Anonymkode: 59dd1...94f 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #19 Skrevet 22. januar 2016 Hvordan tar jeg dette opp med banken forresten? Bare drar jeg ned dit og leverer tvangsbegjæringen og hører om de kan hjelpe? Skal dra ned i boden nå og se om jeg har noe ekstra der jeg kan selge. Jeg har absolutt INGENTING av klær jeg kan selge, da jeg gav 11 poser til UFF for noen uker siden. Det var jo veldig idiotisk, ja. Herliighet, hjelpe andre mennesker før jeg hjelper meg selv. Haha, jeg må nesten le av meg selv. Dette er pinlig.. Har også gått ned i vekt og har veldig få klær som passer. Men jeg har tv, tvbenk, tepper, møbler og diverse i leiligheten som kanskje jeg kan få solgt. Anonymkode: 47b0a...583
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #20 Skrevet 22. januar 2016 Det første du undersøker på mandag er muligheten for en nedbetalingsplan. Jeg er ikke så pessimistisk som flere andre her. Jeg var gift med en som aldri klarte å få til regningene i tide. Vi fikk flere slike brev, jeg drev med brannslukking og fikk til avtaler. Så jo det går. Vær hyggelig og legg høflig frem problemet ditt og spør om de er villig til å dele opp. Dette ordner seg. Så slipper du å spørre bestemor med dårlig råd, eller selge ned ting. Heretter betaler du regningene når de kommer, så slipper du dette. Ring klokka 8 på mandag. Lykke til. Anonymkode: 5652c...7c7 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå