Gå til innhold

Ensom 6-åring? Burde jeg snakke med foreldrene, eller overanalyserer jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 2 år gammel datter, naboene har en 6 år gammel datter. Naboens datter kommer ofte over og spør om å få leke med 2-åringen. 2-åringen elsker å leke med henne, så jeg sier ja med mindre det ikke passer. Hun kommer over til oss for å leke, eller er med oss på lekeplassen. Foreldrene vet at det er oss hun går til, og syns det er helt greit (vi har et godt naboforhold). Hun leker med vår datter flere ganger i uken. 

Det er mange unger i nabolaget på 6-åringens alder/fra 6-åringens klasse, men de leker hun sjelden med, hun vil heller leke med oss. 

Jeg oppfatter henne som en på alle måter normal unge, hun er veslevoksen, snill, omsorgsfull mot datteren vår, høflig og flink til å ordlegge seg. Jeg har ikke snakket med henne om hvorfor hun heller leker med vår datter enn med jevnaldrende, det har ikke vært et tema. 

Er det normalt at hun helst vil leke med vår datter, eller burde det ringe noen varselbjeller? Hun snakker om venner hun har på skolen, og jeg oppfatter ikke at hun er venneløs eller blir mobbet (men det kan jo være at hun bare ikke snakker om det). Er hun bare omsorgsfull, og liker å ta vare på de som er yngre? Eller burde jeg prøve å ta det opp forsiktig med foreldrene for å høre om alt er greit ellers (jeg har jo egentlig ikke noe med det...)? 

Hva ville du gjort? 

Anonymkode: c3f82...fe4

Videoannonse
Annonse
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Det kan være noe så enkelt som at dere  bor nære? Kanskje hun ikke har blitt kjent med de andre enda? Ser ikke noe feil i det jeg. Kanskje hun liker å være "stor". Trenger ikke å overanalysere alt. 

Skrevet

Er hun enebarn? Kanskje hun skulle ønske hun hadde en lillesøster?

Anonymkode: cf343...d42

• Liker 7
Skrevet
Et øyeblikk siden, TalithaG skrev:

Det kan være noe så enkelt som at dere  bor nære? Kanskje hun ikke har blitt kjent med de andre enda? Ser ikke noe feil i det jeg. Kanskje hun liker å være "stor". Trenger ikke å overanalysere alt. 

Hun har kjent de andre barna hele livet, de har "alltid" bodd her, men etter at min datter begynte å gå/snakke ordentlig (og dermed ble mulig å leke med) har hun foretrukket min datter foran de jevnaldrende virker det som. Hun har lekt såpass mye med datteren min i 6-12 mnd nå. 

Kanskje hun liker å være "stor" ja, hun er veldig omsorgsfull. Det er ikke noe stress for oss at hun er med oss, hun er lett å ha med å gjøre og det er jo ikke noe ekstra arbeid for oss. Jeg ønsker ikke å overanalysere, det bare slo meg om det virket helt normalt, jeg var helt motsatt som liten og var helt uinteressert i de yngre barna, og derfor spør jeg :-) 

TS

Skrevet

Ang nærhet er det to stk fra klassen hennes (jenter) i to av de andre nærmeste nabohusene her, så det er jo ikke bare det at vi bor nærme tenker jeg. 

TS

Skrevet
8 minutter siden, TalithaG skrev:

TS skriver jo i HI at det er mange andre barn på jentas alder i nabolaget, så hvor nærme de bor tror jeg ikke har noe og si.

TS, det kan være at jenta rett og slett liker å leke med din datter nettopp fordi hun er 2 år. 2-åringer er artige, og dømmer deg ikke. En 6-åring kan være mer slem enn man tror! :( 

Du kan jo spørre henne neste gang om hun liker å leke med de andre barna i gata. Spør på en slik måte at hun ikke mistenker at du tror hun er ensom.

Verdt et forsøk :) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg ville tatt det opp m foreldrene, men kan iallefall si at dersom det hadde vært min datter (6-åringen altså), så hadde det nok bekymret meg litt...

Anonymkode: fb194...456

• Liker 1
Skrevet

Kanskje hun bare liker småbarn, og føler hun omgås jevnaldringer plenty?

Jeg kjenner en gutt som er veldig omsorgsfull slik, i bhg når han var storgutt brukte ganske mye tid på å hjelpe og passe på de små :) Han er svært så god, og vil bli et kupp for en dame en dag! Nå når han er større, er han fortsatt veldig grei med de mindre. Og har egne venner, aktiv med fotball osv.

Skrevet

Hvis hun leker med deres datter to dager i uken, kanskje hun leker med de i klassen de andre dagene?

Skrevet
18 minutter siden, mini-mio skrev:

Hvis hun leker med deres datter to dager i uken, kanskje hun leker med de i klassen de andre dagene?

De er alltid hos besteforeldrene til jenta i helgene, og på hverdagene er hun hos oss de dagene hun ikke er på korøvelse eller på riding (3 dager i uken hos oss vanligvis, 1 dag kor (der hun gjerne stikker innom oss og sier hei før hun skal på øvelse, og 1 dag med riding). Det er mulig hun syns at skoledagen samt det å treffe andre jevnaldrende på kor er nok. 

TS

Skrevet

Tror ikke jeg ville bekymret meg, dersom det ikke er andre tegn på at hun mistrives på noen måte. Er jo ikke alle på sin egen alder man går så godt sammen med da, uten at det trenger å være noe galt med det. 

Anonymkode: 61000...b05

Skrevet

Jeg var sånn da jeg var liten, det gøyeste jeg viste var å leke med nabo jenta. Hadde venner, var med de også. er bare for meg så var det kjempe koselig og gøy å være med lille jenta, veldig glad i barn ennå jeg. 

Anonymkode: 12319...fd0

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var sånn da jeg var liten, det gøyeste jeg viste var å leke med nabo jenta. Hadde venner, var med de også. er bare for meg så var det kjempe koselig og gøy å være med lille jenta, veldig glad i barn ennå jeg. 

Anonymkode: 12319...fd0

Det er godt å høre :-) Jeg roer ned tankene fem hakk, og så koser vi oss bare med besøket mens det varer. Hun er nok ikke interressert i å bare leke med vår jente i all fremtid, og det er jo bare hyggelig for vår jente å ha en lekekamerat. Vår jente lærer veldig mye av å se på denne "store" jenta merker jeg. 

TS

Skrevet

Husk at ingen 6-åring er lik. Noen liker å leke med jevnaldrende, andre med de yngre og andre liker bedre de eldre.

Noen barn liker å være alene og å tilbringe tid med seg og sitt i fred, mens andre barn liker å være med andre kostant, så har vi alle som kommer imellom disse to ytterpunktene.

Bare la barn få være seg selv som de er, med mindre man faktisk blir mobbet eller blir holdt utenfor og barnet faktisk ønsker å leke med de andre barna, da må jo noe gjøres.

Anonymkode: e9aaa...ec5

Skrevet

Alt folk skal legge seg oppi og "bekymre" seg over... Blir helt oppgitt.

Anonymkode: 29e5e...1fa

• Liker 3
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er alltid hos besteforeldrene til jenta i helgene, og på hverdagene er hun hos oss de dagene hun ikke er på korøvelse eller på riding (3 dager i uken hos oss vanligvis, 1 dag kor (der hun gjerne stikker innom oss og sier hei før hun skal på øvelse, og 1 dag med riding). Det er mulig hun syns at skoledagen samt det å treffe andre jevnaldrende på kor er nok. 

TS

Tror virkelig ikke det her er noe å henge seg opp i! Barnet snakker om at det har venner på skolen. Barnet er med på to ulike aktiviteter, og ser ofte besteforeldrene sine. Hallo i luken! :rolleyes: Hvis du synes at hun er for mye hos dere, at det er plagsomt for deg, så får du heller si det på en fin måte til foreldrene hennes. Men utenom det er dette virkelig ikke noe å bekymre seg for.

Endret av Glansbildeskrinet
Skrevet

Jeg var akkurat som denne 6 åringen. Jeg likte godt å leke med yngre barn enn jevnaldrende. Jeg sluttet med det når jeg var ca. 10-11 år. Jeg tror ikke det er et problem egentlig. Som de fleste sier her: Hun liker kanskje å passe på små barn og leke med dem osv.. Idag liker jeg å passe på små barn og kunne tenkt meg en småtass :P Tror ikke det er noen grunn til bekymring :)

Anonymkode: 29a25...a0e

• Liker 1
Skrevet

Du skriver ikke noe om hvor lenge dette har pågått. Kanskje det bare er en periode nå hvor hun synes små barn er veldig spennende. Synes ofte sånt kan få i perioder: I en periode leker kanskje to bestemte barn sammen, så skifter det litt og det er noe annet som er mer spennende, både type lek og hvem man leker med.

Skrevet

Jeg trur bare hun er glad i små barn, at hun liker å føle seg "stor".

Da jeg var på den alderen passet jeg mye heller barna til naboene enn å leke meg jevnaldrende. Enda vi bodde i en blokk det krydde av unger på min alder.

Du kan jo spørre henne forsiktig hva hun liker å gjøre på fritiden og om hun trives på skolen. Snakke litt om de andre barna i nabolaget og kanskje høre om hva hun synes om de. Mange måter å spørre om dette på uten at hun skal bli mistenksom, MEN barn er ikke dumme og skjønner mye mer enn vi aner.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver ikke noe om hvor lenge dette har pågått. Kanskje det bare er en periode nå hvor hun synes små barn er veldig spennende. Synes ofte sånt kan få i perioder: I en periode leker kanskje to bestemte barn sammen, så skifter det litt og det er noe annet som er mer spennende, både type lek og hvem man leker med.

6-12 måneder et sted har det vært slik. Det er helt i orden for meg, bare koselig at hun er her. 

Jeg er en del alene med jenta mi, og har måttet ty til å sette henne foran TVen for å f.eks ikke ha henne hengende rundt beina mine når jeg lager middag. Når nabojenta er her er de travelt opptatt med lek i stedet, så ikke mor får dårlig samvittighet for å sette en toåring foran skjermen :-) 

Jeg merker at min lille tar etter den store jenta, og jeg tror hun lærer mye av henne, så for oss er det bare moro. 

Siden jeg var stikk motsatt selv, og ikke var interessert i yngre barn, og jeg har liten erfaring med den aldersgruppen lurte jeg på om det var normalt. Jeg er beroliget, og ser frem til besøkene :-) 

Takk for alle svar folkens :-)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...