Gå til innhold

Ble veldig miljøbevisst etter å ha begynt å jobbe i restaurant..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er skammelig hvordan vi behandler mat, fråtser og skal sikre oss med "for mye". Vi kaster så forferdelig mye. Jeg tenker at det JEG gjør kan være gull verdt for miljøet. Men mange bare driter i, kildesortering, om et brukes unødvendig mye av en ting osv osv. Fler som har gjort noe, sett eller hatt en jobb som fikk opp øynene for litt?

Anonymkode: 683c9...185

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Honeyblossom

Fikk helt sjokk da jeg begynte å jobbe i dagligvare butikk og så hvor mye mat vi kasta. Jeg forstår såklart at vi ikke kan selge mat som går ut på dato eller som er stemplet "best før xxx", men det var så utrolig mye. Mesteparten av mat kan faktisk spises selv om den er gått litt over datostemplingen så lenge den ikke er åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Honeyblossom skrev:

Fikk helt sjokk da jeg begynte å jobbe i dagligvare butikk og så hvor mye mat vi kasta. Jeg forstår såklart at vi ikke kan selge mat som går ut på dato eller som er stemplet "best før xxx", men det var så utrolig mye. Mesteparten av mat kan faktisk spises selv om den er gått litt over datostemplingen så lenge den ikke er åpnet.

Man kan vel spise åpnet mat og? Yoghurt f.eks? Om det bare er sånn 2-3 dager siden den gikk ut og ikke har merkelig smak? Og hvorfor så mye, når ikke alt blir kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan vel spise åpnet mat og? Yoghurt f.eks? Om det bare er sånn 2-3 dager siden den gikk ut og ikke har merkelig smak? Og hvorfor så mye, når ikke alt blir kjøpt?

Såklart man kan det, men er det åpnet så er sjansen større for at det skal smake rart. Forstod ikke helt det siste spørsmålet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i avfallsbransjen, og ser hva folk kaster av fullt brukbare ting. Ikke bare fullt brukbare, forresten, men i noen tilfeller helt nye og ubrukte ting. Særlig trist er det når jeg ser at det kommer inn leketøy o.l. i helt uåpnet emballasje. 

Kunne de ikke i det minste gått til nærmeste bruktbutikk med sakene?

Jeg anbefaler derfor alle til å bruke tingene sine til de ikke lenger kan brukes, eventuelt gi bort brukbare ting til Fretex/loppis eller selge det på Finn. Da kan andre få glede av det, selv om du ikke lenger har det.  

Anonymkode: 56d37...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎22‎.‎01‎.‎2016 at 22.10, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i avfallsbransjen, og ser hva folk kaster av fullt brukbare ting. Ikke bare fullt brukbare, forresten, men i noen tilfeller helt nye og ubrukte ting. Særlig trist er det når jeg ser at det kommer inn leketøy o.l. i helt uåpnet emballasje. 

Kunne de ikke i det minste gått til nærmeste bruktbutikk med sakene?

Jeg anbefaler derfor alle til å bruke tingene sine til de ikke lenger kan brukes, eventuelt gi bort brukbare ting til Fretex/loppis eller selge det på Finn. Da kan andre få glede av det, selv om du ikke lenger har det.  

Anonymkode: 56d37...90c

Var på søppelmottaket rett etter jul og det var så mye fine leker og dukker som lå der at jeg ble helt kvalm. Folk pliktkjøper gaver til unger vel vitende om at de enten har dem fra før eller at de ikke trenger dem og foreldrene hiver de "gamle" lekene selv om de ikke engang er slitt.

Anonymkode: 8b3c9...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...