AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #1 Skrevet 22. januar 2016 Jeg har noen venninner som bor gratis hjemme, får gratis mat og i tillegg har en jobb. De er 19-20 år. Problemet er at de alltid sier de er tom for penger. Skal vi på restaurant kan de si at de bare har 100kr igjen på konto. En gang spurte jeg bare om de hadde penger på sparekonto. Da svarte hun ene; ja, selvfølgelig. Det var snakk om over 50.000 kr der. Hvorfor kan ikke folk heller si at de har brukt opp budsjettet deres? Eller bruker enkelte opp de 10tusen de tjener hver måned på deltidsjobben sin? Hva bruker de egentlig penger på? Jeg mistenker at de setter en stor sum over på sparekontoen sin og dermed er ''tom''. Dersom det ikke er slik så er jeg veldig nysgjerrig på hva de kan bruke så mye penger på utenom snus, cafe, klær, spotify/netflix, alkohol. De kan da umulig bruke hele 10k i måneden på slik?! Jeg kan tro på at de max klarer å bruke 5000kr på det. Det blir ofte til at vi som bor alene og betaler høy husleie, og i realiteten har mindre penger, fremstår som de rike. Ofte tilbyr folk seg å betale, eller kjøpe McDonalds og gi vekk halve pommes fritesen sin til den ''fattige'' venninnen. Plutselig har en fattige venninnen kjøpt seg hus. Det blir bare feil å si man bare har 100kr på konto fordi man nettopp overførte 5000kr til sparekontoen. Det kan sikkert virke tungvint å si: jeg har brukt opp budsjettet mitt. Men ser dere ikke hvor feil det blir? Anonymkode: a0942...27e 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #2 Skrevet 22. januar 2016 10 000 i mnd burde være mer enn nok om man bor gratis og spiser gratis! Disse folka du snakker om er cheapos eller dårlige budsjettforvaltere og sniker seg unna. Dem om det. Step 1: ikke gi de noe gratis med mindre du får noe igjen for det. Det plager deg jo tydeligvis! Step 2: ikke ta opp andres økonomi direkte med dem med mindre det er gode grunner til det (bedre enn det her). At de velger å spare penger og klage over forbruksmuligheter er faktisk deres prerogativ i livet! Anonymkode: 0d38c...e29 2
Gjest Margit Spat Skrevet 22. januar 2016 #3 Skrevet 22. januar 2016 Det var da voldsomt så bokstavelig man skal fortolke enhver uttalelse, da?! «Tom for penger» er en helt gangbar uttalelse hvis man har brukt opp budsjettet sitt, eller hvis det er tomt på den kontoen man har kort på. Enhver får selv vurdere om man har råd til å spandere pommes frites på vennene sine eller om man skal spare akkurat de pengene, for så å kunne kjøpe seg hus selv. Så lenge den som er «tom for penger» ikke truer andre til å handle gatekjøkkenmat til seg, så må man vel kunne si at det får være opp til hver enkelt å ta ansvar for hvordan man bruker pengene sine.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #4 Skrevet 22. januar 2016 Fordi å "være tom for penger" eller si "jeg har dårlig råd" er begreper som rommer en videre betydning. Jeg har 150 000 på sparekontoen, men likevel er det mye jeg ikke har råd til. Anonymkode: 0d241...3bf 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #5 Skrevet 22. januar 2016 Jeg er også ofte tom for penger på brukskontoen og da er jeg tom for penger å bruke. Det som står på sparekontoen er øremerket noe spesielt, skal jeg gå løs på den skal det være krise. Anonymkode: 72670...cc4 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #6 Skrevet 22. januar 2016 Jeg sier det samme, at jeg er tom på (bruks)konto. Jeg har en konto der det står penger klar til ny bil når det trengs, en bufferkonto med 4 månedslønner, en konto til ferie - sparing med en del tusen på, en konto for langsiktig sparing, BSU, men når brukskontoen er tom så kan jeg fint finne på å si at jeg er tom for penger. Skal jeg måtte presisere "altså, jeg har noe sparepenger, men forbrukspengene mine er brukt opp, så jeg kan ikke?" Er det ikke like greit å si "jeg har ikke de pengene nå" eller "jeg er tom for cash denne måneden"? Anonymkode: 5bea8...102 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #7 Skrevet 22. januar 2016 Jeg eier en leilighet i i Oslo som jeg får 13000 for å leie ut i mnd. I tillegg har jeg studielån + jobb, så bli ganske mye i inntekt per mnd. Og ja, jeg overfører til sparekontoen, men det gjør jeg alltid på slutten av måneden. Jeg overfører alltid det jeg har igjen. Jeg har masse penger på sparekonto, og bruker det til oppståtte utgifter, men det kunne aldri falle meg inn og bruke venninnene mine fremfor kontoen hvis jeg ikke får endene til å møtes en mnd. Syns det er en uting. Anonymkode: 8154b...22d 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #8 Skrevet 22. januar 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi å "være tom for penger" eller si "jeg har dårlig råd" er begreper som rommer en videre betydning. Jeg har 150 000 på sparekontoen, men likevel er det mye jeg ikke har råd til. Anonymkode: 0d241...3bf Du HAR råd. Du velger bare å ikke ha råd til det. Anonymkode: 0af82...2e5 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #9 Skrevet 22. januar 2016 Tom for penger kan menes så enkelt som at lommeboka er tom for cash. Anonymkode: 17260...70f 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #10 Skrevet 22. januar 2016 Når jeg er tom for penger på brukskontoen min sier jeg at jeg er tom for penger. Dette fordi jeg har alle pengene mine i en annen bank så det vil ta noen dager å overføre pengene. Anonymkode: 944c0...403 3
Chizue Skrevet 22. januar 2016 #11 Skrevet 22. januar 2016 Er jo nesten bedre at de setter over en stor sum med penger på en sparekonto, hva vet vel du? Kanskje de ønsker å eie en bolig, eller kjøpe bil, eller rett og slett ha en buffer i tilfelle noe går galt? Jeg synes egentlig de høres smart ut jeg, som setter mye penger på en sparekonto, selv om det betyr at det blir mindre for de å sløse rundt på andre ting Da er det heller du som må slutte å gi de gratis ting/måltider og legge deg oppi i hva de ellers bruker penger på..Har de ikke råd, så har de ikke det, har de likevel lyst å bli med ut å spise, eller kino, så må de heller lære seg å bruke mindre penger på klær og sånt, slik at de kan være med på noe sosialt. Jeg er kanskje litt omvendt, jeg sparer jo..Men jeg sparer gjennom hele måneden, slik at rett før ei lønning, så ser jeg "åh jeg har spart 3000kr, da setter jeg inn 2000kr på sparekonto og har 1000kr å bruke på noe annet x) Og det er rett før ei lønning hvor jeg er sosial (Når alle andre er tom for penger ;)) 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #12 Skrevet 22. januar 2016 Jeg hadde en venninne som klagde over å være tom for penger og måtte leve på havegryn og knekkebrød. Vi er begge studenter, så neste dag overførte jeg et par hundrelapper til henne, for jeg syns hun i alle fall burde unne seg et par middager. Senere får jeg vite at hun har over hundre tusen på sparekonto. Jeg har ikke det. Det er hyggelig å hjelpe, men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen til den jenta... :/ Anonymkode: 7f76e...0e1 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #13 Skrevet 22. januar 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har noen venninner som bor gratis hjemme, får gratis mat og i tillegg har en jobb. De er 19-20 år. Problemet er at de alltid sier de er tom for penger. Skal vi på restaurant kan de si at de bare har 100kr igjen på konto. En gang spurte jeg bare om de hadde penger på sparekonto. Da svarte hun ene; ja, selvfølgelig. Det var snakk om over 50.000 kr der. Hvorfor kan ikke folk heller si at de har brukt opp budsjettet deres? Eller bruker enkelte opp de 10tusen de tjener hver måned på deltidsjobben sin? Hva bruker de egentlig penger på? Jeg mistenker at de setter en stor sum over på sparekontoen sin og dermed er ''tom''. Dersom det ikke er slik så er jeg veldig nysgjerrig på hva de kan bruke så mye penger på utenom snus, cafe, klær, spotify/netflix, alkohol. De kan da umulig bruke hele 10k i måneden på slik?! Jeg kan tro på at de max klarer å bruke 5000kr på det. Det blir ofte til at vi som bor alene og betaler høy husleie, og i realiteten har mindre penger, fremstår som de rike. Ofte tilbyr folk seg å betale, eller kjøpe McDonalds og gi vekk halve pommes fritesen sin til den ''fattige'' venninnen. Plutselig har en fattige venninnen kjøpt seg hus. Det blir bare feil å si man bare har 100kr på konto fordi man nettopp overførte 5000kr til sparekontoen. Det kan sikkert virke tungvint å si: jeg har brukt opp budsjettet mitt. Men ser dere ikke hvor feil det blir? Anonymkode: a0942...27e Er det stedatteren min som er din venninne? Hun får nemlig lommepenger av ekstrajobben sin, mens faren setter resten av inntekten hennes på sparekonto hun ikke får disponere selv, for da forsvinner pengene bort i tull og tøys. Men det du og dere andre spandable jenter skal gjøre er å slutt å spandere og bli litt mer opptatt av at dere også sparer litt, hver måned. Det stemmer som du skriver, en dag kjøper disse sparejentene egen bolig og du blir sittende på leiemarkedet. En annen viktig ting er å lære disse sparejentene å planlegge og å disponere lommepengene sine. Pappa kan nemlig ikke passe på bankkontoen deres for all fremtid, slik at pengene ikke renner ut av lommene på dem på lønningsdagen. Ved å spandere gjør du både deg selv og sparejentene en bjørnetjeneste. Anonymkode: f7df2...bd7 3
Angua von Überwald Skrevet 22. januar 2016 #14 Skrevet 22. januar 2016 TS: er du kritisk til at de ofte lar seg bli spandert på, snylter eller hva man skal kalle det, er det selve begrepsbruken som irriterer deg eller er du kritisk til at de prioriterer annerledes enn deg? Hva jeg synes kommer helt an på dette. Å la andre betale for deg stadig vekk når de ikke egentlig har mer penger enn deg er ikke greit, synes jeg. Da får man stå for prioriteringene sine. Men jeg synes selvfølgelig at det er helt greit å si at man ikke har/tar seg råd til å bli med på restaurant, selv om man hadde hatt råd om man hadde tatt fra sparekontoer.
lilla_orkide Skrevet 22. januar 2016 #15 Skrevet 22. januar 2016 Det er ingen dum ide å spare penger, men hvis man hele tiden er "tom på konto" så bør det gjøres noe med budsjettet istedenfor å sutre over at man ikke har råd til være med på ting (om man vil være med). Og ihvertfall ikke forvente å bli påspandert.
Mippi Skrevet 22. januar 2016 #16 Skrevet 22. januar 2016 Du som tar det andre sier så bokstavelig, hvordan presterer du å skrive at de du kjenner har "FULL sparekonto"? Når er en sparekonto full?? Går ut ifra at vennene dine ikke føler de har full sparekonto, og at det er derfor de ikke sløser bort pengene sine, men sparer enda mer. 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #18 Skrevet 22. januar 2016 Jeg er bare 16, så blir kanskje litt annerledes, men jeg sier ofte at jeg er helt blakk. Da betyr det at jeg har kanskje 10kr igjen på kortet, men har fortsatt nærmere 300.000kr på sparekonto og 15.000kr på "bruks sparing" som går til russetid osv.. Blur jo for dumt å si "Jeg er tom på kortet, men jeg har 300k altså, kan bare ikke bruke dem" Anonymkode: 7eb3a...e55
Gjest Stringfellow1 Skrevet 22. januar 2016 #19 Skrevet 22. januar 2016 neste gang dere skal ut på ett eller annet, så kan du vel betale for de tingene du har kjøpt / spist opp. dermed kan gjerrigknarken ble sittende der, og å betale for seg selv? blir de sure og irriterte fordi du nekter å betale for dem hele tiden, så er de kanskje ikke så veldig gode venninner med deg i utgangspunktet?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #20 Skrevet 22. januar 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du HAR råd. Du velger bare å ikke ha råd til det. Anonymkode: 0af82...2e5 Flisespikkeri. Som jeg skrev: Det er som jeg skrev et begrep som rommer mye mer enn det det betyr helt bokstavelig. Verre er det ikke, og de fleste folk innfinner seg med det. Anonymkode: 0d241...3bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå