Gå til innhold

Burde jeg forte meg å betale ned gjelda?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har studielån og blir trukket 1.500 ca hver mnd. Da jeg så på hvor mye jeg hadde igjen, hadde jeg mye mer enn jeg ante. Jeg trodde jeg skulle være påca 70.000, men har faen meg igjen 117.000. Er det renter? Er ikke vits å bli trukket i mnd dersom det stiger med like mye dom jeg betaler!?

Anonymkode: 55ee3...273

Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

Det står spesifisert hvor stor andel av nedbetalingen som er lån og hvor stor som er renter. I begynnelsen betaler man en stor andel renter, og mindre andel lån. Etterhvert snur det :) 

Det er absolutt vits i å betale hver måned. Hvis ikke går lånet til Statens innkrevingssentral, og det vil du ikke. 

Skrevet

Studielånet stiger ikke og det er ingen vits i å betale det ned fortere enn du må, siden det er et veldig billig lån. Spar heller opp egenkapital om du har planer om å kjøpe hus en gang. 

At du har mer igjen en du trodde er nok fordi du husker feil, eller har misforstått et eller annet. Alt du betaler inn går selvfølgelig ikke til nedbetaling av lånet, for litt rente er det jo på studielånet også som må betales hver mnd.

Anonymkode: 213ff...baf

• Liker 1
Skrevet

Du har bare regnet feil eller hatt høyere lån enn du trodde. Renta er så lav at den utgjør mindre enn 15% av månedsbeløpet, og jo mer av lånet du betaler ned, jo lavere vil renteutgiftene være.

Anonymkode: 59ad2...1b9

Skrevet

Selvfølgelig har det renta seg mens du studerte? Trodde du at du bare lånte uten at de skulle ha noe fortjeneste? Du betaler ca 90% renter i begynnelsen. Etter 20 år er det vel nedbetalt. Latterlig lave renter, så noe av det billigste lånet du kan ha.

Anonymkode: 545a9...2da

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har det renta seg mens du studerte? Trodde du at du bare lånte uten at de skulle ha noe fortjeneste? Du betaler ca 90% renter i begynnelsen. Etter 20 år er det vel nedbetalt. Latterlig lave renter, så noe av det billigste lånet du kan ha.

Anonymkode: 545a9...2da

Det går ikke renter på lånet mens man studerer nei

Anonymkode: 37e00...be2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...