Gå til innhold

Er fløte fetende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen mener at det er veldig sunt. Jeg drikker gjerne 1-2 kopper. Lite brunsukker eller ingenting oppi. Høres det fetende ut?

Anonymkode: 8b8bf...2f9

Videoannonse
Annonse
Gjest Genevieve
Skrevet

Ehhh ja selvfølgelig! Det er veldig fetende!

Skrevet

Drikker du ren fløte, evt med sukker oppi? 😲😱

Skrevet

Nå må dere snart gi dere med å spørre om dette og hint er "fetende". Ingen mat i seg selv er fetende. All mat har kalorier. Flere kalorier enn man trenger for å holde vekta stabil, gjør at man legger på seg. Fløte (kremfløte) har 362 kalorier pr 100 gram. En gjennomsnitts kvinne trenger ca 2000 kalorier pr døgn for å holde vekta stabil. En gjennomsnitts mann 2500. Og gjennomsnitt betyr "summen av alle, delt på antallet", så det DU trenger, kan være mer, eller mindre.

Om noe er sunt eller ikke har ikke noe direkte med kaloriinnholdet å gjøre. Ingen mat er heller sunn eller usunn, i seg selv. Vi spiser mange forskjellige ting hver dag. Et kosthold kan være mer eller mindre sunt. Spiser du frukt og grønnsaker, brød, melk, fisk og kjøtt, og ikke for mye og ikke for lite, og ikke spiser noe du ikke tåler, så har du antakeligvis et sunt kosthold.

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, Pringle skrev:

Nå må dere snart gi dere med å spørre om dette og hint er "fetende". Ingen mat i seg selv er fetende. All mat har kalorier. Flere kalorier enn man trenger for å holde vekta stabil, gjør at man legger på seg. Fløte (kremfløte) har 362 kalorier pr 100 gram. En gjennomsnitts kvinne trenger ca 2000 kalorier pr døgn for å holde vekta stabil. En gjennomsnitts mann 2500. Og gjennomsnitt betyr "summen av alle, delt på antallet", så det DU trenger, kan være mer, eller mindre.

Om noe er sunt eller ikke har ikke noe direkte med kaloriinnholdet å gjøre. Ingen mat er heller sunn eller usunn, i seg selv. Vi spiser mange forskjellige ting hver dag. Et kosthold kan være mer eller mindre sunt. Spiser du frukt og grønnsaker, brød, melk, fisk og kjøtt, og ikke for mye og ikke for lite, og ikke spiser noe du ikke tåler, så har du antakeligvis et sunt kosthold.

Jo større andel av kaloriene spm er fett, jo fetere er maten. Selvsagt kan man si at fløte er mer fetende enn skummet melk.

Skrevet

Kroppen prioriterer ikke å forbrenne fett. Fett lagres som opplagsnæring. Så ja, selvsagt er mat som for en stor del bestsår av fett, fetende. Skulle bare mangle.

Skrevet
12 minutter siden, Mann 42 skrev:

Kroppen prioriterer ikke å forbrenne fett. Fett lagres som opplagsnæring. Så ja, selvsagt er mat som for en stor del bestsår av fett, fetende. Skulle bare mangle.

Selv om du energimessig er i underskudd eller i balanse?

Anonymkode: a9e8a...c2e

Skrevet

Siden jeg er ernæringsfysiolog bør jeg jo svare
Fløte inneholder veldig mye kcal (pga det høye innholdet av fett), og vil jo dermed sagt være fetende i mengder (som mye annet, men siden dette har så høy kcaltetthet vil liten mengde inneholde mange kcal). Men for enkelte vil det være å anbefale. F.eks hvis man er veldig undervektig, kan det lønne seg å ha kremfløte i kaffen for å ikke gå ned mer i vekt/opprettholde en normalvekt.

Men også for folk som går på lavkarbo, hvor de erstatter karbohydrater i kosten med fett, kan det være greit å spise, for å få alle kcal man skal ha i løpet av en dag, uten å spise karbohydrater.

Anonymkode: 1d61f...9f4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden jeg er ernæringsfysiolog bør jeg jo svare
Fløte inneholder veldig mye kcal (pga det høye innholdet av fett), og vil jo dermed sagt være fetende i mengder (som mye annet, men siden dette har så høy kcaltetthet vil liten mengde inneholde mange kcal). Men for enkelte vil det være å anbefale. F.eks hvis man er veldig undervektig, kan det lønne seg å ha kremfløte i kaffen for å ikke gå ned mer i vekt/opprettholde en normalvekt.

Men også for folk som går på lavkarbo, hvor de erstatter karbohydrater i kosten med fett, kan det være greit å spise, for å få alle kcal man skal ha i løpet av en dag, uten å spise karbohydrater.

Og for å legge til: hvis man har spist sine 2000 kcal en dag (typisk eksempel) og man da drikker te med en dl kremfløte (362 kcal) så vil man gå opp i vekt etter en tid, men hvis man har spist 1650 kcal en dag, og drikker en dl fløte, vil man være i balanse. Det handler om kcal ut/kcal inn. Spiser/drikker man flere kcal enn man trenger vil man legge på seg etterhvert..

Skrevet

Lars Kristian Eriksen vet dette. Ta det med han.

Anonymkode: 6b5c3...c2b

• Liker 3
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du energimessig er i underskudd eller i balanse?

Anonymkode: a9e8a...c2e

Fett har siste prioritet for forbrenning. Kan det lagres, så blir det lagret. Hvis man er i energi underskudd, så vil kroppen forbrenne fett. Men ikke så lenge det fins tilgjengelig sukker eller proteiner.

Skrevet

Klart det. Det er morsmelk ment for en kalv.

Anonymkode: 896a2...af8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Spørsmålet bør være om kostholdet ditt er fetende og ikke om en enkelt matvare er fetende, for det første kan ikke besvares.

Endret av lisamari
  • Liker 2
Skrevet

Fløte virker ikke fetende på meg i alle fall. Spiser jeg mat med mye fløte i så blir jeg fortere mett og holder meg mett lenge.

Anonymkode: e254c...d36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...