AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #1 Skrevet 22. januar 2016 Jeg er student og lurer på hva som vil lønne seg mtp bil? Jeg skal i praksis og er avhengig av bil i 12uker. Samtidig vil jeg muligens trenge bil i sommer da jeg må jobbe turnus, og bussene ikke alltid går når jeg skulle trengt den i helgene. Jeg har funnet en leasing bil som "videre selges" med 13mnd resterende tid, og koster 1300kr/mnd. Men hvor mye ekstra vil det bli i året mtp veiavgift, forsikring osv? I løpet av 13 mnd har jeg vært ut med ca 16 000kr, får man egentlig en brukt bil i grei stand til den prisen? som student har jeg ikke råd til å betale en bil til 40 000kr. Men om det lønner seg å punge ut så mye i lengden så er det såklart noe å tenke på. Anonymkode: f76db...70b
Fjompen Skrevet 22. januar 2016 #2 Skrevet 22. januar 2016 (endret) Forsikring er jo lett å sjekke ut selv på nettsidene til de ulike selskapene, men siden du må ha full kasko så blir det jo fort litt. Veiavgiften er vel på 3000-noe, og du er ansvarlig for å overholde serviceintervallene. D et du må huske på å sjekke er hvor mye kjørelenge som er igjen. Leasingavtaler er bundet opp i en maks kjørelengde, og det er veldig mange som forsøker å videreselge leasingavtalen sin når de ser at de har gått i baret og kjøpt for lav kjørelengde. Det kan såklart oppjusteres, men det, eller betaling i etterkant er dyrt. Du må også være veldig, veldig nøye med eventuelle skader ut over bruksslitasje både når du overtar bilen og når du leverer den inn. Å ikke ta en "slitasjetest" fra NAF både før overtagelse og ved innlevering er et sjansespill. Du får en lettkjørt og økonomisk bil som i drift koster mindre enn en bruktbil til 16000, fordelen med å kjøpe en bruktbil er kanskje at når året er omme så eier du fremdeles restverdien i bilen. Endret 22. januar 2016 av Fjompen
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #3 Skrevet 22. januar 2016 Det største ankepunktet med leasing er prisen du må betale for unormal slitasje når du leverer inn bilen. For mange har dette blitt en dyr overraskelse. Anonymkode: e990f...6c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå