Gå til innhold

Hvilket fôr får katten din? [Avstemning]

Hvilket fôr får katten din?  

66 stemmer

1. 1. Hvilket fôr får katten din?

• Royal Canin
      30
    • Hills
      5
    • Eukanuba
      4
    • IAMS
      1
    • Purina
      0
    • Taste of the Wild
      0
    • Acana
      1
    • Orijen
      9
    • Dagligevarefôr (Friskies, Whiskas osv)
      8
    • Råfôr
      1
    • Annet - spesifiser nedenfor
      7

Anbefalte innlegg

Skrevet

:catmilk:

Stem i vei :)

Anonymkode: 9c44c...508

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Royal Canin leder :hoppendeglad:

Skrevet

Mine katter får kingsmoor. 

Anonymkode: 5c9dd...a80

Skrevet

De i dyrebutikken sa at Orijen var det beste for katte, og at Royal Canin ikke var så bra ...

Anonymkode: bf3e0...3ba

• Liker 2
Skrevet

MatMons, fra Felleskjøpet.

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De i dyrebutikken sa at Orijen var det beste for katte, og at Royal Canin ikke var så bra ...

Det er nok litt ulike meninger om fôr generelt, men at RC ikke er bra kjøper jeg ikke. Orijen er et bra fôr, men det inneholder mye fett. Min katt som allerede er overvektig legger på seg av alt annet enn fôr med lavt fettinnhold.

• Liker 2
Skrevet

Mine får både Orijen og Royal Canin. Orijen er det som gir finest pels og kattene blir mer energiske. Men den ene ble overvektig av å få kun Orijen, så nå blander jeg Orijen og Royal Canin.

Anonymkode: 888c9...5a2

Skrevet

Ga mine en blanding av Orijen og Canagan som tørrfôr, og Bozita våtfôr og Applaws våtfôr. I dag hadde jeg nok supplert med mer rått fôr da det er kommet flere fine alternativer på markedet.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sånn at de som jobber bak kassa i dyrebutikken nødvendigvis har mest peiling. Eller sier sannheten. Jeg vet en dyrebutikk i landet hadde en krangel med selgeren fra RC, så de slutta med foret, og svartmalte det for alle kundene sine. Ofte så kommer det mye an på hvem man har best avtale med, og hvem man tjener mest på å selge. 

Anonymkode: f7a17...6d1

• Liker 5
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke sånn at de som jobber bak kassa i dyrebutikken nødvendigvis har mest peiling. Eller sier sannheten. Jeg vet en dyrebutikk i landet hadde en krangel med selgeren fra RC, så de slutta med foret, og svartmalte det for alle kundene sine. Ofte så kommer det mye an på hvem man har best avtale med, og hvem man tjener mest på å selge. 

Anonymkode: f7a17...6d1

Enig. Og de ansatte i dyrebutikken er ikke eksperter å regne i forhold til veterinærer. Orijen skal vel være et renere fôr i den forstand sies det, men hvis det gjør at katter som har lett for å legge på seg blir tjukke så er det svært uheldig. 1 kg overvekt for en katt tilsvarer 16 kg overvekt for et menneske. Jeg velger derfor heller et magert fôr med litt korn, og RC har vært et anerkjent fôr i en årrekke.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Orijen er sikkert sunt og godt. Det er det eneste Pusina mi vil ha etter en lengre sykdomsperiode der hun hadde total matnekt. Jeg gir henne ikke mer enn det står på anvisningen, men hun holder på å bli feit rett og slett. Jeg var ute sammen med henne en dag da vi møtte naboen som lurte på om hun var på tjukken... :unsure: Så jeg må prøve å tenke ut et slags slankeregime her. Ikke lett, hun kommer løpende (med tunge skritt ;)) og maler mens hun spiser!

Endret av Aurora M.
skrivefeil
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
3 minutter siden, Aurora M. skrev:

Orjen er sikkert sunt og godt. Det er det eneste Pusina mi vil ha etter en lengre sykdomsperiode der hun hadde total matnekt. Jeg gir henne ikke mer enn det står på anvisningen, men hun holder på å bli feit rett og slett. Jeg var ute sammen med henne en dag da vi møtte naboen som lurte på om hun var på tjukken... :unsure: Så jeg må prøve å tenke ut et slags slankeregime her. Ikke lett, hun kommer løpende (med tunge skritt ;)) og maler mens hun spiser!

:fnise: Det er ikke lett med sultne små. Jeg har funnet ut at fôr med lavt fettinnhold og høyt fiberinnhold er en sikker vinner her i gården :) Det gjør dem mer tilfreds mellom måltidene. Ikke bare er det slitsomt for oss matmødre og høre på konstant mjauing etter mer mat, men det er jo slitsomt for de også å aldri føle en tilfreds metthet.

Skrevet
11 minutter siden, NasseNøff skrev:

Matmons fra felleskjøpet, for pus tåler ikke annet. Jeg skulle ønske magen hans tålte orijen, for det var planen. Men han tåler det ikke og han blir overvektig av det. 
Samme med vom fullfôr. 

Da orijen ikke funket så hadde jeg håpet at RC vektkontroll skulle funke. Men magen hans tåler det ikke. Så etter flere mislykkede forsøk så ble det tilbake til det fôret han tåler, Matmons. 

Det er bra du har funnet et fôr som passer han, hver katt er ulik :) Har du bry til å sjekke innholdet i Matmons? Jeg er litt nysgjerrig, og det står ikke noe på FK sine hjemmesider. Du trenger ikke liste hele sulamitten av ingredienslisten, men protein, fett og fiber? Og hvilken av Matmons-posene er det du har? På forhånd takk :blomst:

Når du sier at magen til pus er sensitiv, mener du da løs avføring eller bare at det er mye avføring?

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 23.1.2016 den 15.55):

Det er bra du har funnet et fôr som passer han, hver katt er ulik :) Har du bry til å sjekke innholdet i Matmons? Jeg er litt nysgjerrig, og det står ikke noe på FK sine hjemmesider. Du trenger ikke liste hele sulamitten av ingredienslisten, men protein, fett og fiber? Og hvilken av Matmons-posene er det du har? På forhånd takk :blomst:

Når du sier at magen til pus er sensitiv, mener du da løs avføring eller bare at det er mye avføring?

:fnise:

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Katten min pleide å få Hills fôr for eldre katter. En periode fikk han Matmons fra Felleskjøpet, men det ga han løs mage.

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 23.1.2016 den 15.55):

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
25 minutter siden, NasseNøff skrev:

Glemte å svare på det siste. Han blir dårlig i magen, og det går ikke over. Jeg har prøvd utallige metoder, gjort alt etter boken og fått råd fra veterinær. Til slutt så fikk jeg beskjed om å gå tilbake til matmons og hold oss der. For han reagerer ikke på det og han blir ikke feit. 

Han får kylling fordi jeg synes det høres bedre ut enn kjøtt :P Men hvis han blir matlei så kan han få kjøtt, plukker kylling av ren vane. 

Her har du bilde.
 56a3e9688151d_2016-01-2321.53.45.thumb.j
Her er nærbilde av det samme, Hvis det over ikke er lesbart. Ganske blank pose og denn er uåpent, så får ikke til å flate det ut. 

*56a3e970c8087_2016-01-2321.53.46.thumb.j

Her er bedre bilde av nederste del. På andre siden av posen er det en standard fôrings tabell. Altså hvor mye per kg blablabla. 

56a3ea8913565_2016-01-2322.01.07.thumb.j

Tusen takk!! :hoppe:

Skrevet

Katten min liker nesten ikke annen mat enn Friskies. Har prøvd mange typer fra dyrebutikken, men begynner å mjaue og mase etter den gamle maten sin.

• Liker 1
Skrevet

Våre katter får Royal Canin Renal Special tørrfôr da den ene katten har problemer med nyrene og av våtfôr får de både RC Renal og Hills k/d i fem ulike smaker da katten er veldig kresen og blir fort matlei :opplyser:

Anonymkode: 6e9b5...ba6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...