Gå til innhold

Hva kaller du mannen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er forlovet, ble det ganske nylig, og er litt usikker på hva jeg skal kalle mannen min. 

Feks hvis vi skulle i et selskap og jeg skulle sagt noe sånt som "Hei, mitt navn er xxxxx og dette er kjæresten/mannen/forloveden/samboeren min, xxxxxxx."

I feks tlf eller samtale med ukjente sier jeg ofte mannen min, mens til kollegaer eller andre som kjenner meg, men ikke mannen min sier jeg ofte kjæresten eller samboeren min. Og til venner omtaler jeg han ved å bruke navnet hans. 

Når jeg til folk sier samboer eller kjæreste, hender det folk retter på meg og sier med glimt i øyet "Du mener vel din forlovede?". 

Synes det er litt kleint å si "forloveden min", jeg ...

Hva ville dere valgt for ord?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er forlovet og samboere. Jeg kaller ham bare kjæreste eller samboer.

Syns det blir feil å kalle ham mannen min. Forlovede er også unaturlig for meg da det er en midlertidig status.

• Liker 1
Skrevet

Enig. Jeg kaller ham kjæresten min. :)

Skrevet

Irriterer meg grønn over at det er greit å si "dama mi" men ikke "mannen min". 

Han er mann, men jeg kan ikke si "min mann" uten at vi er gift. Jeg er dame, og han kan si "min dame" uten problem. 

Og ordet "mann" signaliserer ikke på noen måte at han er gift uten at en tar en "min" med, mens damer blir stemplet som gift i alle settinger, for da sier man bare "kone".

Irriterende språkbruk.

Anonymkode: c6ee6...129

• Liker 10
Skrevet

Jeg omtaler han som mannen min, før vi giftet oss omtalte jeg han som samboeren min, eller navnet hans :)

• Liker 1
Skrevet

Vi er 'bare' samboere, men jeg kaller ham mannen min siden det er det han er. :) 

• Liker 4
Skrevet

Mannen min. Direkte til han sier jeg kjære. Når jeg tenker over det kaller vi hverandre nesten aldri ved fornavn når vi er alene. Det blir bare; babe?? 

Skrevet

Jeg har alltid likt best å kalle ham mannen min, selv om vi ikke har vært gift. 

Jeg vet ikke, "kjæresten min" synes jeg ikke dekker det han er, han er mer enn det i livet mitt, og "samboeren min" synes jeg blir litt upersonlig.

De som kjenner oss vet at jeg kaller ham det uansett, og jeg bryr meg ikke om de som ikke kjenner oss tror vi er gift.

Skrevet

Ville valgt "kjæresten"/"samboeren"/"navnet" eller "forloveden". Vi er verken forlovet eller gift, så kaller han for "kjæresten"/"samboeren"/"navnet". Hadde kalt han "mannen min" dersom vi hadde vært gift :) På samme måte som at jeg ikke er "kona" hans, så er ikke han "mannen min", sånt kommer når man gifter seg. Han kaller meg forøvrig ikke "dama mi", for det hadde jeg ikke likt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har i grunnen kalt ham "gubben" siden vi var 17, han har alltid omtalt meg som "madammen" (nå er vi i 30-årene). Vi har brukt de kallenavnene både som kjærester, samboere, som forlovet og etter at vi gifta oss. 

Anonymkode: 337fe...252

Skrevet

Gubben her også:) Men dersom eg skal presentere han for nye bekjentskap, blir det mannen min, eller "han som eg høyrer saman med".

Skrevet

Vi er gift, men jeg kaller han fortsatt for kjæresten min. Syns "mannen min" er fryktelig kaldt og formelt. Kjæreste er jo mer hyggelig. Han kaller meg heldigvis ikke for "kona si" heller, for det er jo enda verre!

Skrevet
22 timer siden, Belladonna skrev:

Vi er gift, men jeg kaller han fortsatt for kjæresten min. Syns "mannen min" er fryktelig kaldt og formelt. Kjæreste er jo mer hyggelig. Han kaller meg heldigvis ikke for "kona si" heller, for det er jo enda verre!

Åh, jeg synes det er både fint og hyggelig å si mannen min, det er jo det han er. Synes kone er koselig og. Han driver og kaller meg konemor nå som vi er forlovet, koselig! :)

Skrevet

Du må bruke det du liker best :)

Til kolleger, familie, venner, mm. så bruker jeg navnet hans. Til mer ukjente personer som ikke vet navnet hans, sier jeg mannen. Vi var forlovet i fem år før vi giftet oss, kalte han for samboeren i den perioden. :)

Anonymkode: 2fcbb...071

Skrevet

Jeg kaller'n VENNEN, mest fordi jeg har glemt navnet hans og er for feig til å spørre :)

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...