Gå til innhold

Hvordan montere denne lampesokkelen i taket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan monterer jeg en slik i murtak?

1293861-10-1392748366297.jpg

Anonymkode: 407ba...bec

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan monterer jeg en slik i murtak?

1293861-10-1392748366297.jpg

Hvis du kun har murflate og ikke noen el-boks å feste i, så må det borres et høl med murbor.
Så banker du inn en plastplugg og skrur inn en krok til å henge lampa i.
Denne enkle lette lampa henger kun i sin egen ledning med et klips mot denne kroken.

Så kobles ledninger (ofte med sukkerbit eller om du har lang ledning som føres langs taket i ei plastlist. Sikkert enklest med plast-list for å slippe å bore i mur mange steder. Sikker på at taket er "mur"?    Betong?

Kan det være Leca-plank?  Mye lettere å bore i. Kan gjøres med sveivedrill faktisk (håndmakt).

Den hvite koppen som dekker koblingen (øverst på bildet) skyves opp mens du holder i ledningen og skrur forsiktig til plast-skruen på koppen og alt sitte.

Her ser du hvordan en opphengsbøyle kan se ut

http://www.lampsladdar.se/upphangningsbygel/31-0

Anonymkode: e7e32...3b6

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kun har murflate og ikke noen el-boks å feste i, så må det borres et høl med murbor.
Så banker du inn en plastplugg og skrur inn en krok til å henge lampa i.
Denne enkle lette lampa henger kun i sin egen ledning med et klips mot denne kroken.

Kan det være Leca-plank?  Mye lettere å bore i. Kan gjøres med sveivedrill faktisk (håndmakt).

Den hvite koppen som dekker koblingen (øverst på bildet) skyves opp mens du holder i ledningen og skrur forsiktig til plast-skruen på koppen og alt sitte.

Her ser du hvordan en opphengsbøyle kan se ut

http://www.lampsladdar.se/upphangningsbygel/31-0

Anonymkode: e7e32...3b6

Taket er sikkert betong, siden det er en ganske ny leilighet.

Det holder å bare ha en krok? Skal koppen skrus inn i betongen eller bare henge løst?

Skrevet

Koppen har ofte en liten skrue i seg. Du løsner skruen å henger lampa på kroken. Når det er gjort fører du koppen helt opp i taket og skrur skruen fast igjen.

Skrevet

Når det gjelder montering av lampen så er det gjerne en sukkerbit der du skrur fast ledningen ved å splitte den og stikke endene inn i sukkerbiten. Da er det gjerne 2 hull ledningene skal i og da skrues fast slik at den sitter stramt. Dersom du ønsker å dimme lyset kan du også kjøpe en ledningsdimmer.
Når det gjelder fastmonterte ting som stikkontakter i veggen/taket, veggmontert bryter osv så må det installeres av en elektriker.

Skrevet
30 minutter siden, Snadder skrev:

Koppen har ofte en liten skrue i seg. Du løsner skruen å henger lampa på kroken. Når det er gjort fører du koppen helt opp i taket og skrur skruen fast igjen.

Men hva skal den skrua skrus fast i?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skal den skrua skrus fast i?

Den skrua skrus fast i ledningen som går gjennom koppen.

Skrevet
29 minutter siden, Snadder skrev:

Når det gjelder montering av lampen så er det gjerne en sukkerbit der du skrur fast ledningen ved å splitte den og stikke endene inn i sukkerbiten. Da er det gjerne 2 hull ledningene skal i og da skrues fast slik at den sitter stramt. Dersom du ønsker å dimme lyset kan du også kjøpe en ledningsdimmer.
Når det gjelder fastmonterte ting som stikkontakter i veggen/taket, veggmontert bryter osv så må det installeres av en elektriker.

Sukkerbit henger på ledningen, ferdigmontert. Men jeg må vel feste sukkerbiten i et støpsel? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sukkerbit henger på ledningen, ferdigmontert. Men jeg må vel feste sukkerbiten i et støpsel? 

Sukkerbiten er ferdig montert i den ene enden og henger i ledningsdelen som går gjennom koppen. Det du må montere er en ny ledning i den andre enden av sukkerbiten. Anbefaler å kjøpe ferdig ledning med støpsel og bryter. Du kan selvfølgelig kjøpe ledning i løsvekt men da må du montere støpsel i enden av ledningen i tillegg.

Skrevet
14 minutter siden, Snadder skrev:

Sukkerbiten er ferdig montert i den ene enden og henger i ledningsdelen som går gjennom koppen. Det du må montere er en ny ledning i den andre enden av sukkerbiten. 

Åja, haha. Jeg har virkelig ikke peiling på dette. Skal sukkerbiten og enden av den medfølgende ledningsdelen krølles sammen og legges inn i koppen da?

Tipper de har sånne ledninger på Clas Ohlson.

Skrevet
17 minutter siden, Snadder skrev:

Anbefaler å kjøpe ferdig ledning med støpsel og bryter. Du kan selvfølgelig kjøpe ledning i løsvekt men da må du montere støpsel i enden av ledningen i tillegg.

Bryter har jeg på veggen, så det trenger jeg ikke tenke på. Hva med denne her for eksempel? Eller bør det være jordet støpsel?

http://www.clasohlson.com/no/Ledning/32-4343-2

Skrevet

1. Ja du legger sukkerbiten og ledningen som blir til overs etter å ha justert høyden inni koppen. Anbefaler å bruke strips for å holde det samlet. Dersom du har bryter på veggen fra før så må du koble lampen på den ledningen du allerede har i taket fra en annen lampe. Da løsner du rett og slett ledningen fra taket og kobler den ledningen på lampen du har kjøpt. Dersom du IKKE har ledning i taket fra før men ønsker å benytte bryteren på veggen, så må du ha elektriker til å koble bryteren til ledningen du har kjøpt. Det enkleste er å kjøpe ledning med en bryter slik at du kan legge ledningen selv uten elektriker.. Da bruker du bare ledningsklips for å få ledningen til å sitte pent i taket og ned langs veggen.

http://www.clasohlson.com/no/Ledning/Pr324342002

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bryter har jeg på veggen, så det trenger jeg ikke tenke på. Hva med denne her for eksempel? Eller bør det være jordet støpsel?

http://www.clasohlson.com/no/Ledning/32-4343-2

Anbefaler på det sterkeste å bruke jordet stikkontakt uansett.

Skrevet

Du trenger virkelig en elektrikker! ikke finn på å gjør denne enkle tingen selv. DU kan jo finne på å brenne ned hele kåken.... 

Anonymkode: 27f2e...efc

• Liker 1
Annonse
Skrevet
31 minutter siden, Snadder skrev:

Dersom du IKKE har ledning i taket fra før men ønsker å benytte bryteren på veggen, så må du ha elektriker til å koble bryteren til ledningen du har kjøpt. 

Jeg har et strømuttak oppe ved taket som er koblet til en bryter på veggen. Da er det vel bare å sette støpselet rett inn?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et strømuttak oppe ved taket som er koblet til en bryter på veggen. Da er det vel bare å sette støpselet rett inn?

Ja da skal det bare være å sette rett inn. La bare ved link til hvilken type bryter jeg mente :D Men dra på en lampebutikk å kjøp ledning, så er du sikker på at du får det du trenger til din lampe og kanskje noen flere tips og råd..

Skrevet

Sjekk gjerne hvilken watt styrke lampen tåler før du kjøper den. Enkelte typer decorpærer (store pærer med en glødetråd inni som gir pent lys) finnes kun i 40 og 60 watt. Dra gjerne innom en lampebutikk. Nå vet ikke jeg hvilken by du bor i men Christiania Belysning og Lampehuset er gode valg for å få god veiledning.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Snadder skrev:

Sjekk gjerne hvilken watt styrke lampen tåler før du kjøper den. Enkelte typer decorpærer (store pærer med en glødetråd inni som gir pent lys) finnes kun i 40 og 60 watt. Dra gjerne innom en lampebutikk. Nå vet ikke jeg hvilken by du bor i men Christiania Belysning og Lampehuset er gode valg for å få god veiledning.

Det står 20 W på den. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...