AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #1 Skrevet 22. januar 2016 Hvordan monterer jeg en slik i murtak? Anonymkode: 407ba...bec
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #2 Skrevet 22. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan monterer jeg en slik i murtak? Anonymkode: 407ba...bec Hvis du kun har murflate og ikke noen el-boks å feste i, så må det borres et høl med murbor. Så banker du inn en plastplugg og skrur inn en krok til å henge lampa i. Denne enkle lette lampa henger kun i sin egen ledning med et klips mot denne kroken. Så kobles ledninger (ofte med sukkerbit eller om du har lang ledning som føres langs taket i ei plastlist. Sikkert enklest med plast-list for å slippe å bore i mur mange steder. Sikker på at taket er "mur"? Betong? Kan det være Leca-plank? Mye lettere å bore i. Kan gjøres med sveivedrill faktisk (håndmakt). Den hvite koppen som dekker koblingen (øverst på bildet) skyves opp mens du holder i ledningen og skrur forsiktig til plast-skruen på koppen og alt sitte. Her ser du hvordan en opphengsbøyle kan se ut http://www.lampsladdar.se/upphangningsbygel/31-0 Anonymkode: e7e32...3b6 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #3 Skrevet 22. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du kun har murflate og ikke noen el-boks å feste i, så må det borres et høl med murbor. Så banker du inn en plastplugg og skrur inn en krok til å henge lampa i. Denne enkle lette lampa henger kun i sin egen ledning med et klips mot denne kroken. Kan det være Leca-plank? Mye lettere å bore i. Kan gjøres med sveivedrill faktisk (håndmakt). Den hvite koppen som dekker koblingen (øverst på bildet) skyves opp mens du holder i ledningen og skrur forsiktig til plast-skruen på koppen og alt sitte. Her ser du hvordan en opphengsbøyle kan se ut http://www.lampsladdar.se/upphangningsbygel/31-0 Anonymkode: e7e32...3b6 Taket er sikkert betong, siden det er en ganske ny leilighet. Det holder å bare ha en krok? Skal koppen skrus inn i betongen eller bare henge løst? Anonymkode: 407ba...bec
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #4 Skrevet 22. januar 2016 http://www.clasohlson.com/no/P%C3%A6resokkel-med-stofftrukket-ledning/36-4269 Her er produktet. Jeg må vel kjøpe og montere støpsel også? Anonymkode: 407ba...bec
Snadder Skrevet 22. januar 2016 #5 Skrevet 22. januar 2016 Koppen har ofte en liten skrue i seg. Du løsner skruen å henger lampa på kroken. Når det er gjort fører du koppen helt opp i taket og skrur skruen fast igjen.
Snadder Skrevet 22. januar 2016 #6 Skrevet 22. januar 2016 Når det gjelder montering av lampen så er det gjerne en sukkerbit der du skrur fast ledningen ved å splitte den og stikke endene inn i sukkerbiten. Da er det gjerne 2 hull ledningene skal i og da skrues fast slik at den sitter stramt. Dersom du ønsker å dimme lyset kan du også kjøpe en ledningsdimmer. Når det gjelder fastmonterte ting som stikkontakter i veggen/taket, veggmontert bryter osv så må det installeres av en elektriker.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #7 Skrevet 22. januar 2016 30 minutter siden, Snadder skrev: Koppen har ofte en liten skrue i seg. Du løsner skruen å henger lampa på kroken. Når det er gjort fører du koppen helt opp i taket og skrur skruen fast igjen. Men hva skal den skrua skrus fast i? Anonymkode: 407ba...bec
Snadder Skrevet 22. januar 2016 #8 Skrevet 22. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men hva skal den skrua skrus fast i? Anonymkode: 407ba...bec Den skrua skrus fast i ledningen som går gjennom koppen.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #9 Skrevet 22. januar 2016 29 minutter siden, Snadder skrev: Når det gjelder montering av lampen så er det gjerne en sukkerbit der du skrur fast ledningen ved å splitte den og stikke endene inn i sukkerbiten. Da er det gjerne 2 hull ledningene skal i og da skrues fast slik at den sitter stramt. Dersom du ønsker å dimme lyset kan du også kjøpe en ledningsdimmer. Når det gjelder fastmonterte ting som stikkontakter i veggen/taket, veggmontert bryter osv så må det installeres av en elektriker. Sukkerbit henger på ledningen, ferdigmontert. Men jeg må vel feste sukkerbiten i et støpsel? Anonymkode: 407ba...bec
Snadder Skrevet 22. januar 2016 #10 Skrevet 22. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sukkerbit henger på ledningen, ferdigmontert. Men jeg må vel feste sukkerbiten i et støpsel? Anonymkode: 407ba...bec Sukkerbiten er ferdig montert i den ene enden og henger i ledningsdelen som går gjennom koppen. Det du må montere er en ny ledning i den andre enden av sukkerbiten. Anbefaler å kjøpe ferdig ledning med støpsel og bryter. Du kan selvfølgelig kjøpe ledning i løsvekt men da må du montere støpsel i enden av ledningen i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #11 Skrevet 22. januar 2016 14 minutter siden, Snadder skrev: Sukkerbiten er ferdig montert i den ene enden og henger i ledningsdelen som går gjennom koppen. Det du må montere er en ny ledning i den andre enden av sukkerbiten. Åja, haha. Jeg har virkelig ikke peiling på dette. Skal sukkerbiten og enden av den medfølgende ledningsdelen krølles sammen og legges inn i koppen da? Tipper de har sånne ledninger på Clas Ohlson. Anonymkode: 407ba...bec
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #12 Skrevet 22. januar 2016 17 minutter siden, Snadder skrev: Anbefaler å kjøpe ferdig ledning med støpsel og bryter. Du kan selvfølgelig kjøpe ledning i løsvekt men da må du montere støpsel i enden av ledningen i tillegg. Bryter har jeg på veggen, så det trenger jeg ikke tenke på. Hva med denne her for eksempel? Eller bør det være jordet støpsel?http://www.clasohlson.com/no/Ledning/32-4343-2 Anonymkode: 407ba...bec
Snadder Skrevet 22. januar 2016 #13 Skrevet 22. januar 2016 1. Ja du legger sukkerbiten og ledningen som blir til overs etter å ha justert høyden inni koppen. Anbefaler å bruke strips for å holde det samlet. Dersom du har bryter på veggen fra før så må du koble lampen på den ledningen du allerede har i taket fra en annen lampe. Da løsner du rett og slett ledningen fra taket og kobler den ledningen på lampen du har kjøpt. Dersom du IKKE har ledning i taket fra før men ønsker å benytte bryteren på veggen, så må du ha elektriker til å koble bryteren til ledningen du har kjøpt. Det enkleste er å kjøpe ledning med en bryter slik at du kan legge ledningen selv uten elektriker.. Da bruker du bare ledningsklips for å få ledningen til å sitte pent i taket og ned langs veggen.http://www.clasohlson.com/no/Ledning/Pr324342002
Snadder Skrevet 22. januar 2016 #14 Skrevet 22. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bryter har jeg på veggen, så det trenger jeg ikke tenke på. Hva med denne her for eksempel? Eller bør det være jordet støpsel?http://www.clasohlson.com/no/Ledning/32-4343-2 Anonymkode: 407ba...bec Anbefaler på det sterkeste å bruke jordet stikkontakt uansett.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #15 Skrevet 22. januar 2016 Du trenger virkelig en elektrikker! ikke finn på å gjør denne enkle tingen selv. DU kan jo finne på å brenne ned hele kåken.... Anonymkode: 27f2e...efc 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #16 Skrevet 22. januar 2016 31 minutter siden, Snadder skrev: Dersom du IKKE har ledning i taket fra før men ønsker å benytte bryteren på veggen, så må du ha elektriker til å koble bryteren til ledningen du har kjøpt. Jeg har et strømuttak oppe ved taket som er koblet til en bryter på veggen. Da er det vel bare å sette støpselet rett inn? Anonymkode: 407ba...bec
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #17 Skrevet 22. januar 2016 33 minutter siden, Snadder skrev: http://www.clasohlson.com/no/Ledning/Pr324342002 Denne er ikke jordet? Anonymkode: 407ba...bec
Snadder Skrevet 22. januar 2016 #18 Skrevet 22. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et strømuttak oppe ved taket som er koblet til en bryter på veggen. Da er det vel bare å sette støpselet rett inn? Anonymkode: 407ba...bec Ja da skal det bare være å sette rett inn. La bare ved link til hvilken type bryter jeg mente :D Men dra på en lampebutikk å kjøp ledning, så er du sikker på at du får det du trenger til din lampe og kanskje noen flere tips og råd..
Snadder Skrevet 22. januar 2016 #19 Skrevet 22. januar 2016 Sjekk gjerne hvilken watt styrke lampen tåler før du kjøper den. Enkelte typer decorpærer (store pærer med en glødetråd inni som gir pent lys) finnes kun i 40 og 60 watt. Dra gjerne innom en lampebutikk. Nå vet ikke jeg hvilken by du bor i men Christiania Belysning og Lampehuset er gode valg for å få god veiledning. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #20 Skrevet 23. januar 2016 11 timer siden, Snadder skrev: Sjekk gjerne hvilken watt styrke lampen tåler før du kjøper den. Enkelte typer decorpærer (store pærer med en glødetråd inni som gir pent lys) finnes kun i 40 og 60 watt. Dra gjerne innom en lampebutikk. Nå vet ikke jeg hvilken by du bor i men Christiania Belysning og Lampehuset er gode valg for å få god veiledning. Det står 20 W på den. Anonymkode: 407ba...bec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå