A Skrevet 22. januar 2016 #1 Skrevet 22. januar 2016 Jeg er ikke helt der enda at jeg tenker på å bli gravid. Men flere av mine venninner etablerer seg og venter etter hvert barn, og jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal spørre de om! Jeg ønsker at de skal føle seg spesielle, og forstå at jeg er glad på deres veiene, for når alt kommer til alt er det noe av det største mange opplever i livet. Jeg har ikke lyst til å si noe feil, men jeg vet rett og slett ikke hva som er rett eller galt. Så det jeg lurer på er, hvor mye skal man spørre en gravid om graviditeten og alt som kommer etter, hva skal man si og ikke si? Setter pris på tips og erfaringer!
Gjest Magnifiq Skrevet 22. januar 2016 #2 Skrevet 22. januar 2016 Bare spør formen er fin (for all del ikke nevn str på magen). Om de har ordnet/kjøpt noe til den lille Om de har tenkt på navn. Og kommer hun med navn, så ikke si noe negativt. Ellers så er det vel venninner, så snakk med dem som du alltid har gjort.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #3 Skrevet 22. januar 2016 Enig med Magnifiq her over. Men du skal vite: noen gravide kan legge ut i det vide og det brede om graviditeten sin, da det faktisk kan være helt magisk å gå gravid. Det er alltid hyggelig å lytte til ei venninne som er i denne boblen, men etterhvert kan man prøve å styre temaet over på noe annet enn svangerskap og baby. Som gravid var jeg overlykkelig dersom jeg fikk pratet om meg og magen min, og jeg innså ikke da at ingen andre var like begeistret over babypraten min. De kunne jo liksom prøvd å få tankene mine over på noe annet, i hvert fall en gang i blant😛 Anonymkode: a6ebb...182 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #4 Skrevet 22. januar 2016 Jeg har vel egentlig satt pris på de venninnene som har behandlet meg som vanlig under graviditeten for min del må folk spørre om hva de vil, men jeg har ikke vært veldig hormonell og tar meg ikke då fryktelig nær av ting. vet liksom ikke helt hva og hvor mye jeg skal fortelle selv heller, så har stort sett bare prate om andre ting enn graviditeten selv. Er vel grenser for hvor interessant det er for andre enn meg De spørsmålene jeg har fått oftest er vel om termin, er formen min bra, hvilket kjønn og navn. Helt ok spørsmål å svare på. Bare vis at du er der for henne uansett. Jeg har så sinnsykt mange venninner som har skygget banen helt, og det er i grunn ganske trist. Anonymkode: 7af63...f28
EvaLena Skrevet 22. januar 2016 #5 Skrevet 22. januar 2016 Stort sett slipper du å spørre om noe som helst, de er stolte og plaprer velvillig i vei på eget initiativ 😊 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #6 Skrevet 22. januar 2016 Er det frekt å kommentere størrelsen på magen? Da var jeg uten å vite det slem da jeg sa til ei jeg kjenner at hun var så stor allerede nå, fem måneder på vei, spøkte med at det kanskje var to :-( jeg synes bare det var fint på henne, og kjekt at det viser. Tror dere hun tok det ille opp? Kjenner henne ikke veldig godt, snakker bare sammen hvis jeg tilfeldigvis treffer henne på gata/byen/cafe. Anonymkode: 97e19...7f0
Gjest Sisti Skrevet 22. januar 2016 #7 Skrevet 22. januar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det frekt å kommentere størrelsen på magen? Da var jeg uten å vite det slem da jeg sa til ei jeg kjenner at hun var så stor allerede nå, fem måneder på vei, spøkte med at det kanskje var to :-( jeg synes bare det var fint på henne, og kjekt at det viser. Tror dere hun tok det ille opp? Kjenner henne ikke veldig godt, snakker bare sammen hvis jeg tilfeldigvis treffer henne på gata/byen/cafe. Anonymkode: 97e19...7f0 Noen tar det veldig ille opp ja, andre ikke. Det er bedre å kommentere at magen ser flott ut, for hvordan skulle egentlig hun forstå at du mente det var fint? Jeg håper jeg ikke tar meg nær av sånne kommentarer, men man vet jo aldri hva hormonene gjør. Syns man kan spørre om det man oppriktig lurer på (så lenge det ikke er av privat karakter), ingen vits i å finne på spørsmål bare for å vise interesse. Man forstår jo at ikke alle er like nysgjerrige, og man tar ikke akkurat skade av å snakke om andre, normale ting.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #8 Skrevet 22. januar 2016 Jeg tenker at det er litt opp til dem å fortelle selv også Men du kan jo spørre om det går bra med de/formen er fin. Om de vet kjønnet, navn ol. Anonymkode: a049a...b44
Gjest Haaploes Skrevet 22. januar 2016 #9 Skrevet 22. januar 2016 8 minutter siden, Sisti skrev: Noen tar det veldig ille opp ja, andre ikke. Det er bedre å kommentere at magen ser flott ut, for hvordan skulle egentlig hun forstå at du mente det var fint? Jeg håper jeg ikke tar meg nær av sånne kommentarer, men man vet jo aldri hva hormonene gjør. Syns man kan spørre om det man oppriktig lurer på (så lenge det ikke er av privat karakter), ingen vits i å finne på spørsmål bare for å vise interesse. Man forstår jo at ikke alle er like nysgjerrige, og man tar ikke akkurat skade av å snakke om andre, normale ting. Ålreite gravide gjør det. Men du store så mange av venninnene mine som har blitt til skikkelige pregzillas! Hun ene mente det var skikkelig slemt av meg å snakke om utdanningen min, for nå var jo livet hennes satt på vent Man kommer langt med å spørre hvordan formen er
Frk.34 Skrevet 22. januar 2016 #10 Skrevet 22. januar 2016 Synes så og si alle kommenterer magen min jeg da, som forøvrig ikke har vokst så mye til å være uke 23. Så følger de gjerne opp med "hvor mange kilo har du lagt på deg da?" Virker som man som gravid er litt fritt vilt i forhold til hva folk sier, gjør og spør om... 2
Angua von Überwald Skrevet 22. januar 2016 #11 Skrevet 22. januar 2016 Jeg har igrunnen satt aller mest pris på de som snakker om helt vanlige ting, ting som ikke har noe med graviditeten å gjøre. Det er jo hyggelig å spørre hvordan formen er og sånt, det kan man svare kort og greit på. Er man veldig nære venner er det sikkert innimellom naturlig å snakke litt om hvordan ting blir og sånt, slik man ville gjort ved andre endringer i livet, men man blir jo ikke en annen person selv om man tilfeldigvis også er gravid. Du merker sikkert litt på personen hva hun er interessert i å snakke om selv. Min erfaring er at omgivelsene mine er mye mer opptatt av å snakke om graviditeten min enn meg.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #12 Skrevet 23. januar 2016 1 time siden, Frk.34 skrev: Synes så og si alle kommenterer magen min jeg da, som forøvrig ikke har vokst så mye til å være uke 23. Så følger de gjerne opp med "hvor mange kilo har du lagt på deg da?" Virker som man som gravid er litt fritt vilt i forhold til hva folk sier, gjør og spør om... Magens størrelse ser jeg ingen problemer i å påpeke. At flere tar dette negativt er jeg helt forbauset over. Det er jo meningen at magen skal vokse, og de fleste sier det vel av begeistring, slik som: "ÅÅ, så stor magen din har blitt!" Å grave om vekt synes jeg derimot ikke er greit. Anonymkode: 67d04...c15
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #13 Skrevet 23. januar 2016 "Hvordan er avføringen?" f eks er et relevant spørsmål. Anonymkode: effcb...13b 4
toneeee_ Skrevet 23. januar 2016 #14 Skrevet 23. januar 2016 Vi er i endel situasjoner der det kommer MYE spørsmål, og uansett hvor koselig det er (og hvor fint jeg egentlig syns det er å snakke om graviditeten) syns jeg at det blir ganske slitsomt (spesielt i familieselskaper der alle du hilser på stiller de samme spørsmålene ). Jeg tar det heldigvis aldri ille opp, og tenker at det er koselig st folk bryr seg, så får jeg tåle at jeg må si det samme 15 ganger. Jeg er ikke så glad i å få spørsmål om navn, men det er mest fordi jeg føler meg litt slem som da ikke deler med noen hva vi tenker (det blir for privat). Størrelse på magen får folk bare kommentere, jeg forholder meg til målene jordmor tar Ellers er det koselig å snakke om innkjøp man har gjort, planer for permisjon, trening og slikt. Jeg har en venninne som aldri nevner graviditeten min med et ord, selv om hun er den jeg er mest sammen med. Det er litt rart, for jeg vet hun bryr seg, men jeg tror det bare er hennes personlighet og at hun ikke vet hva hun skal si/spørre om. Derfor holder jeg det ikke imot henne, og prater heller om ting selv hvis jeg har behov for det
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #15 Skrevet 23. januar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Magens størrelse ser jeg ingen problemer i å påpeke. At flere tar dette negativt er jeg helt forbauset over. Det er jo meningen at magen skal vokse, og de fleste sier det vel av begeistring, slik som: "ÅÅ, så stor magen din har blitt!" Å grave om vekt synes jeg derimot ikke er greit. Anonymkode: 67d04...c15 Tja...når person nummer 4 den dagen kommer med en tvillingvits, eller bedyrer at de aldri i sitt liv har sett noen med så stor mage som meg, så påberoper jeg meg retten til å bli litt snurt... Anonymkode: 912d5...11b 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #16 Skrevet 23. januar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Magens størrelse ser jeg ingen problemer i å påpeke. At flere tar dette negativt er jeg helt forbauset over. Det er jo meningen at magen skal vokse, og de fleste sier det vel av begeistring, slik som: "ÅÅ, så stor magen din har blitt!" Å grave om vekt synes jeg derimot ikke er greit. Anonymkode: 67d04...c15 Det er meningen at magen skal vokse, men jeg fikk stadig høre: "Er det tvillinger?" "Du er vel ved termin snart?" "Oj, så utrolig diger du er!" Jeg har alltid vært slank, og en del familiemedlemmer spurte slike spørsmål med fryd i blikket. "Endelig har denne slanke jenta blitt feit". Det toppet seg da min bror sa: "Så feit du har blitt, kjente deg nesten ikke igjen!" Da svarte jeg kvasst: "Jeg er gravid, hva er din unnskyldning?" Noen digger å kommentere andres vektøkning, men jeg fikk null kommentarer da jeg trente av meg all fødselsvekt + enda 10 kilo. Vektnedgang var visst ikke like stor underholdning. Anonymkode: a6ebb...182 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #17 Skrevet 23. januar 2016 Det er ikke alltid det er så mange spørsmål som er nødvendige. Jeg mener det er flere fallgruver man kan falle i dersom man sier for mye derimot. Du behøver for eksempel ikke å spørre om barnet var planlagt om de anbefaler å være gravid. Er den kommende mammaen bekymret over noe bør du også respektere hennes meninger om det. La henne føle at hennes meninger er verdsatt. Du kan for øvrig spørre om de foretrekker å få babyklær, eller en babyleke fra deg i barselgave dersom du har tenkt å gi dem det når babyen kommer til verden. Etter fødselen bør du unngå å spørre om /når de planlegger neste barn (det er en privatsak!) om de anbefaler å føde (tåpelig spørsmål) Men du må gjerne spørre henne om hvordan hun egentlig har det. Kan gjerne også spørre om hun har lest noe om amming etc, eller om hun tar det mer som det kommer. Anonymkode: 12a6c...d06
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #18 Skrevet 23. januar 2016 Og hva man ikke bør gjøre: IKKE ta på magen uten å på en eller annen måte ha spurt eller mottatt invitasjon. Anonymkode: c8aba...3bd 2
Gjest Lalalala59 Skrevet 23. januar 2016 #19 Skrevet 23. januar 2016 Som man spør andre om; "Hvordan går det?"
toneeee_ Skrevet 25. januar 2016 #20 Skrevet 25. januar 2016 Enig i at det ikke passer seg å spørre om det var planlagt. Selv om det var det hos oss, så blir jeg like paff hver gang det spørsmålet dukker opp. Slikt har da ingen noe med! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå