Gå til innhold

Er det ego å få barn uten en mann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er singel kvinne i 30-årene. Jeg har det praktiske på stell og ønsker meg barn. Men jeg har altså ingen kjæreste. Er det ego å dra til Danmark eller ha ons for å få barn? Jeg ønsker jo ikke å satse på at jeg får kjæreste i løpet av de neste årene.. Jeg har familie rundt meg, og venner med barn, så hadde fått god hjelp om jeg ble gravid. Selvsagt ønsker jeg en mann å dele opplevelsen med, men ting bilr ikke alltid som man hadde tenkt. 

Noen tanker om dette? Noen i samme situasjon? Noen som har tatt valget om å få barn alene eller ikke barn i det hele tatt? 

Anonymkode: 16837...e66

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er egoistisk. Det er sikkert tabu å si i disse dager, men jeg synes faktisk barn har rett til å ha en mor og en far. 

Selvsagt kan ting skje - faren min døde tidlig. Men det er forskjell på å klare seg i en slik uforutsett negativ (og mer sjelden) situasjon og det å tilrettelegge for at noen skal vokse opp slik.

Anonymkode: e8ac5...4ea

• Liker 17
Skrevet

Kan legge til at du kan bli fosterforelder - enslige kan også det. Det er barn som allerede trenger et hjem. 

Anonymkode: e8ac5...4ea

• Liker 10
Skrevet

Ja jeg synes det er litt egoistisk.Man frarøver jo barnet en far.Like egoistisk er det selvsagt å gjøre seg gravid på ons, med gifte mannfolk,eller andre menn som aldri vil kunne være en skikkelig far for ungen.De som er på "Unge mødre" på tv er like egoistiske de også.Men det er jo en annen diskusjon.Kjenner flere som har funnet seg kjæreste og fått barn på naturlig vis etter de ble 35-37,så det er ikke slik at toget er gått fordi man er i 30-årene og singel.

Anonymkode: 23456...d65

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg vil kalle det egoistisk, men syns selv det ikke er riktig å frata barnet muligheten til å ha en far. Joda, det er mange barn som vokser opp uten far og selvsagt greier seg helt fint, men det er da som regel ting som har oppstått underveis.
Det å ta et bevisst valg i forkant om at barnet ikke skal å ha en far syns jeg faktisk er litt dårlig gjort.

En annen side av det er jo å med viten og vilje skulle gå inn i en graviditet, fødsel og spebarnstid helt alene.....det er jeg veldig glad jeg slapp....

• Liker 4
Skrevet

Vanskelig problemstilling. Jeg ville ihvertfall vært klar over at barnet kanskje kom til å mangle påvirkningen en far har i livet sitt. Hva gjør du om du får en sønn? Gutter trenger gode rollemodeller for å fungere optimalt. Vet jeg blir upopulær nå, men en alenemor kan ikke nødvendigvis vite hvordan være moren og faren på en gang. Så om du skulle få deg unge så sørg ihvertfall for at ungen har en onkel eller en annen person i familien som vedkomne kan se opp til. Som kan hjelpe ungen med det du ikke nødvendigvis klarer eller forstår deg på. 

Anonymkode: fe586...629

• Liker 3
Skrevet

Synes ikke det er ego. Hvis man skal vente helt til man får seg mann kan det ta årevis; og så vil man jo helst ha et par år sammen før man begynner baby-lagingen. Hvis man ikke har lyst til å vente ELLER ikke har behov for kjæreste, så synes jeg det skal være greit å ordne det på egenhånd. Barnet kan få en flott oppvekst med eller uten pappa. Det er 2016 og vi har kommet et godt stykke - man MÅ ikke være mann og kvinne sammen for å ha barn.

Hvis jeg var deg ville jeg ikke hatt ons for å bli gravid da. Da bør i så fall mannen være enig. 

• Liker 13
Skrevet

Jeg synes ikke det. Det blir litt som å si at min mor at hun var egoistisk siden hun skilte seg fra min far da han fikk jobb på andre siden av landet og hun ikke ville følge etter (hadde verken venner eller familie der). Jeg har stort sett vokst opp uten far.

Så lenge man gir sine barn trygge rammer, er det ikke så viktig hvordan de rammene ser ut.

• Liker 11
Skrevet

Ja, det er egoistisk å lure en unge på en fyr, ved å sørge for og bli gravid på en ONS, og derved dømme mannen til å betale barnebidrag de neste 18 årene av hans liv. Han ba aldri om det.

• Liker 10
Gjest Magnifiq
Skrevet

Selvsagt er det egoistisk! Det er det uavhengig om man er enslig eller i par.

jeg og mannen har fått barn av helt egoistiske grunner.

Når det er sagt, så syns jeg det å dra til Danmark er en helt legitim måte å få barn på. ONS derimot... No no! Ved å gjøre det gjennom en klinikk får du all informasjon om mannens helse etc. Det gjør du ikke ved ons.

Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Ja, det er egoistisk å lure en unge på en fyr, ved å sørge for og bli gravid på en ONS, og derved dømme mannen til å betale barnebidrag de neste 18 årene av hans liv. Han ba aldri om det.

Ts ville dra til Danmark. Hun vil ikke lure en unge på en fyr.

Anonymkode: 2cc91...a7b

• Liker 2
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Og få barn i seg selv er jo egoistisk det handler bare om å spre sine egne gener videre.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts ville dra til Danmark. Hun vil ikke lure en unge på en fyr.

Les en gang til. Hun skriver "Er det ego å dra til Danmark eller ha ons for å få barn? "

• Liker 7
Skrevet

Som det sies over er det å få barn en egoistisk handling i utgangspunktet uavhengig av sivilstatus. Vi har en forplantningsdrift dvs et behov for å videreføre gener som ikke blir større eller mindre av at du er enslig. Å ha barn er umåtelig moro men skikkelig slitsomt også, det ville bekymret meg mer om jeg var alene.

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, Million skrev:

Les en gang til. Hun skriver "Er det ego å dra til Danmark eller ha ons for å få barn? "

Ja, beklager. Så det nå når jeg leste det en gang til.

Å dra til Danmark synes jeg er helt ok. Selvfølgelig enig i at, med overlegg, å bli gravid med en ons ikke er ok i det hele tatt.

• Liker 4
Skrevet

Nei, det syns jeg da ikke. Mange kvinner vil leve uten en  mann, og likevel ha barn.  Alenemødre er ikke dårligere mødre. Jeg vil si tvert i mot. ☺

• Liker 5
Skrevet

Det er jo alltid egoistiske grunner for å få barn, uansett om man får det med en partner eller ikke. Det er jo fordi man ønsker seg barn, og vil ha en familie. Om det er mer egoistisk å ønske seg det som singel enn de som har partner? Nei, ønsket kan jo være like sterkt. Man er bare så uheldig at man ikke har en far å få barnet med. 

Å bli gravid på ons er ikke bare egoistisk, det er ondskapsfullt ovenfor faren. Å dra til Danmark påvirker ingen andre enn deg selv og barnet. Så skal du ha barn som singel, så gjør det ihvertfall på rette måten. 

Anonymkode: 5e721...b42

• Liker 3
Skrevet (endret)

Se det fra barnets synspunkt pleier jeg å si. Hvorfor har ikke jeg en pappa? Hvor er pappaen min? De andre har jo en pappa de kan reise til? Hva svarer mammaen da? 

De og blir voksne mennesker en gang og du må kunne svare for deg, et realt, ærlig svar og finne deg i at ungdommen/  det voksne barnets  reaksjoner på hva som skjedde. Hvordan føles det om du blir fraskjøvet i flere mnd?  Barna er jo det kjæreste vi eier og har og skal kunne vite hvem pappa er syns jeg. Ærlighet varer lengst og man må tenke langt framover og ikke akkurat bare her og nå.

Endret av tussi680
Skrevet
1 minutt siden, tussi680 skrev:

Se det fra barnets synspunkt pleier jeg å si. Hvorfor har ikke jeg en pappa? Hvor er pappaen min? De andre har jo en pappa de kan reise til? Hva svarer mammaen da? 

Antakelig det samme som adopterte svarer til sine barn. Man ville ha barn så sterkt, men klarte det ikke selv og måtte ha hjelp. Eller Man ville ha barn så sterkt, men hadde ingen pappa, så fikk hjelp til å få frø via sykehuset.

Anonymkode: 5e721...b42

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, tussi680 skrev:

Da tar hun frem bøkene hun har kjøpt. Dem som er beregnet på barn av enslige foreldre og andre mer "uvanlige" familiekonstellasjoner. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...