Amens Skrevet 22. januar 2016 #1 Skrevet 22. januar 2016 (endret) Jeg var på en firmasamling i høst. Jeg sitter i en i en aula ilag med 200 gode kollegaer hvorpå en jeg sitter ved siden av kan opplyse at påmelding til Bergen City Marathon har begynt. Hmm. Marathon, hadde jo vært kjekt å kunne stryke det av lista mens kroppen enda funker sånn nogelunde. Marathon er kanskje litt vel drøyt for en utrent kontorrotte. Halvmarathon it is then. Å shait. Lokalt treningssenter har innmeldingstilbud med gratis time med PT, greit, kanskje jeg kan få noen pinnpointere. Så nå er jeg på ett treningssenter som spiller ambient elektronica, 3 ganger i uka og gjør øvelser for å styrke ben- og kjernemusklatur. Noen som har gjort noe lignende? Fortell gjerne om hva du har meldt det på, hvor godt trent du er fra før og hvordan du trener. Når været en gang blir litt mindre isete, så er planen å jogge til jobb en dag i uka, det er 7 km. Endret 27. januar 2016 av Amens
Silfen Skrevet 22. januar 2016 #2 Skrevet 22. januar 2016 (endret) En jeg kjenner begynte med løpetrening med løplabbet sin nybegynneroppskrift og løp halvnmaraton i fjor etter 4-5 mnd med løpetrening på egenhånd. Hun var helt utrent og chubby på forhånd. Endret 22. januar 2016 av Silfen
Amens Skrevet 22. januar 2016 Forfatter #3 Skrevet 22. januar 2016 3 minutter siden, Silfen skrev: En jeg kjenner begynte med løpetrening med løplabbet sin nybegynneroppskrift og løp halvnmaraton i fjor etter 4-5 mnd med løpetrening på egenhånd. Vet du hvilken tid vedkommende løp på? Min kollega hadde løpt en gang, og fullføre på 2,15 timer. Han beskrev selv at han knapt var i live og var sjuk i to uker etterpå. Han driver med sykling.
Silfen Skrevet 22. januar 2016 #4 Skrevet 22. januar 2016 Hun løp halvmaraton og om jeg husker korrekt så løp hun en mil på rett under timen før maratonet. Men maratonet husker jeg ikke. 1
Wiggins Skrevet 22. januar 2016 #5 Skrevet 22. januar 2016 2 timer siden, Amens skrev: Vet du hvilken tid vedkommende løp på? Min kollega hadde løpt en gang, og fullføre på 2,15 timer. Han beskrev selv at han knapt var i live og var sjuk i to uker etterpå. Han driver med sykling. Selv en svært godt trent syklist vil bli totalt utslitt av å løpe 21 km hvis ikke h*n har trent noe særlig jogging det siste halvåret. Jogging er mye hardere belastning for beina enn sykling. Det er ingen sykkelritt som er så korte som 21 km, men når man skal løpe det er det langt nok for de fleste. Hvis du klarer å jogge noen km allerede nå burde det gå greit å fullføre halvmaraton med sstil om et halvt år. Hvor fort du kan regne med å løpe avhenger av flere ting. Noen har mye mer av de raske og eksplosive muskelfibrene, og vil aldri kunne bli særlig god på langdistanse. Det er også en fordel å ha en lett kroppsbygning. Selv er jeg ganske tungt bygd, ihvertfall til å være syklist, og løp halvmaraton på 1.33 den gangen jeg drev med jogging.
Amens Skrevet 22. januar 2016 Forfatter #6 Skrevet 22. januar 2016 42 minutter siden, Wiggins skrev: Selv en svært godt trent syklist vil bli totalt utslitt av å løpe 21 km hvis ikke h*n har trent noe særlig jogging det siste halvåret. Jogging er mye hardere belastning for beina enn sykling. Det er ingen sykkelritt som er så korte som 21 km, men når man skal løpe det er det langt nok for de fleste. Hvis du klarer å jogge noen km allerede nå burde det gå greit å fullføre halvmaraton med sstil om et halvt år. Hvor fort du kan regne med å løpe avhenger av flere ting. Noen har mye mer av de raske og eksplosive muskelfibrene, og vil aldri kunne bli særlig god på langdistanse. Det er også en fordel å ha en lett kroppsbygning. Selv er jeg ganske tungt bygd, ihvertfall til å være syklist, og løp halvmaraton på 1.33 den gangen jeg drev med jogging. Ja han gikk på en smell der, han hadde fått det for seg at siden han sykler mye, så skulle det gå greit. Jeg løp vel 7 km forrige helg, 5,5 av dem i ett. Det gikk ikke fort, men målet er ikke å fullføre raskt. Målet er å fullføre.
Amens Skrevet 27. januar 2016 Forfatter #7 Skrevet 27. januar 2016 Løp 6,5 km på 1 time i dag. Det går sakte fremover. Og fikset navnet på topic. Er ON FIRE! i dag....
Silfen Skrevet 27. januar 2016 #8 Skrevet 27. januar 2016 Du er kjempeflink! Jeg løp til bussen i går og døde nesten. Sikkert mest med å gjøre at jeg er relativt nyoperert, haha.
Amens Skrevet 27. januar 2016 Forfatter #9 Skrevet 27. januar 2016 14 minutter siden, Silfen skrev: Du er kjempeflink! Jeg løp til bussen i går og døde nesten. Sikkert mest med å gjøre at jeg er relativt nyoperert, haha. Det blir sagt at løping er kjempe sunt, men jeg mistenker at det ikke er fult så sunt når man er relativt nyoperert. Om jeg holder farten jeg har nå den 30.april, kommer jeg til å bruke 3,2 timer på det...
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #10 Skrevet 27. januar 2016 Det kommer til å gå kjempefint, men du må løpe ute! I hvert fall de fleste av øktene. Jeg var helt utrent og løp halvmaraton på ca. 2.15 etter ca. 5 mnd. med trening. Jeg løp en langtur i uka i veldig rolig tempo som jeg økte gradvis og kom opp i et par turer med halvmaratondistanse. I tillegg løp jeg litt kortere turer, litt raskt, litt rolig og noe intervall og bakkeløp. Det er lurt å følge et treningsprogram. Styrke, bevegelighet og spenst er også lurt, men jeg er ikke flink til å prioritere det. Uansett er det viktigst å løpe mye. Om du trener jevnt kommer du ikke til å føle som kollegaen din når du kommer i mål. Du blir sliten og ganske støl, men halvmaraton er helt overkommelig for de fleste og ikke i nærheten av samme påkjenning som et helt maraton. Lykke til! Tipper du blir bitt av løpebasillen! :D Anonymkode: 7e653...fec
Gjest Tigress Skrevet 27. januar 2016 #11 Skrevet 27. januar 2016 Har tenkt å gjere Tjejklassikern i år, det er Tjejvasan, Tjejvättern, Vansbro tjejsim og Lidingöloppets 10km. Med undantak av at eg for tida ikkje kan springe, og at det kan velte heile prosjektet, så er det heilt innanfor det eg bør klare. Eg er i elendig form nett no, men i heilt alminneleg god form, ikkje særleg rask. Om eg kan byrje å springe snart er målet å springe 10km på under 50, men nett no vil eg vere glad om eg kan springe det utan smerter. I Tjejvasan har eg von om å seede meg inn i beste mosjonsgruppa, då må eg gå på 2.38. Elles har eg inga ambisjonar, for Tjejvättern er jo så avhengig av om eg finn meg eit felt eller ikkje.
Amens Skrevet 27. januar 2016 Forfatter #12 Skrevet 27. januar 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer til å gå kjempefint, men du må løpe ute! I hvert fall de fleste av øktene. Jeg var helt utrent og løp halvmaraton på ca. 2.15 etter ca. 5 mnd. med trening. Jeg løp en langtur i uka i veldig rolig tempo som jeg økte gradvis og kom opp i et par turer med halvmaratondistanse. I tillegg løp jeg litt kortere turer, litt raskt, litt rolig og noe intervall og bakkeløp. Det er lurt å følge et treningsprogram. Styrke, bevegelighet og spenst er også lurt, men jeg er ikke flink til å prioritere det. Uansett er det viktigst å løpe mye. Om du trener jevnt kommer du ikke til å føle som kollegaen din når du kommer i mål. Du blir sliten og ganske støl, men halvmaraton er helt overkommelig for de fleste og ikke i nærheten av samme påkjenning som et helt maraton. Lykke til! Tipper du blir bitt av løpebasillen! :D Anonymkode: 7e653...fec Er nok allerede bitt;) Jeg trener styrke 3 ganger i uken, med ett program som en PT har laget til meg, kjenner at det har hjulpet MASSE. Planen er å få løpt mer ute, men jeg bor i en del av landet som er beryktet for været... Så det blir løping på tredemølle inntil værgudene er mildere i humøret. 2,15 hadde vært en fin tid å avslutte på.
Amens Skrevet 27. januar 2016 Forfatter #13 Skrevet 27. januar 2016 6 minutter siden, Tigress skrev: Har tenkt å gjere Tjejklassikern i år, det er Tjejvasan, Tjejvättern, Vansbro tjejsim og Lidingöloppets 10km. Med undantak av at eg for tida ikkje kan springe, og at det kan velte heile prosjektet, så er det heilt innanfor det eg bør klare. Eg er i elendig form nett no, men i heilt alminneleg god form, ikkje særleg rask. Om eg kan byrje å springe snart er målet å springe 10km på under 50, men nett no vil eg vere glad om eg kan springe det utan smerter. I Tjejvasan har eg von om å seede meg inn i beste mosjonsgruppa, då må eg gå på 2.38. Elles har eg inga ambisjonar, for Tjejvättern er jo så avhengig av om eg finn meg eit felt eller ikkje. Jeg vet ikke hva disse løpene er, men lykke til!
Gjest Tigress Skrevet 27. januar 2016 #14 Skrevet 27. januar 2016 8 minutter siden, Amens skrev: Jeg vet ikke hva disse løpene er, men lykke til! Takk! Om du er nysgjerrig er det berre å google.
Amens Skrevet 27. januar 2016 Forfatter #15 Skrevet 27. januar 2016 13 minutter siden, Tigress skrev: Takk! Om du er nysgjerrig er det berre å google. Skigåing, sykling, løping og svømming. Da lærte jeg noe nytt i dag og!
Gjest Tigress Skrevet 27. januar 2016 #16 Skrevet 27. januar 2016 1 minutt siden, Amens skrev: Skigåing, sykling, løping og svømming. Da lærte jeg noe nytt i dag og! Nett. Du skjønar sikkert kvifor eg ikkje orka å forklare det? ;-) For mange ord, for kort pause!
Amens Skrevet 27. januar 2016 Forfatter #17 Skrevet 27. januar 2016 9 minutter siden, Tigress skrev: Nett. Du skjønar sikkert kvifor eg ikkje orka å forklare det? ;-) For mange ord, for kort pause! Imponerende å kunne skilte med det diplomet:)
Gjest cheshirecat Skrevet 27. januar 2016 #18 Skrevet 27. januar 2016 Hei! Løpte halvmaraton 3 ganger ifjor, da uten nummer på ryggen. Gjorde det i egen regi, brukte rundt 3timer hver gang (skal sies at siste omgang var i full storm med sykt mye motvind så kunne sikkert hatt bedre tid på den runden om været var hakket bedre) jeg anbefaler deg å fokusere primært på å løpe langt uavhengig av tid. Bare løp i det tempoet som passer deg. Sykt viktig med gode sko og at du ikke overbelaster. Jeg løp halvmaraton en mandag og var i fin form etterpå. Løp deretter 5km med høyere tempo og forstrakk lysken, kunne ikke løpe på 2-3mnd! 😳 så prioriter lengte fremfor hastighet når du er utrent. Nå har jeg begynt å øke tempo og klarer greit å løpe 5km på 30min (dvs 10km/t) spurter også i intervaller med en tid på 12-12,5 km/t uten å få belastningsskader. Ta det sakte og fokuser på utholdenhet i første omgang så kommer hastighet etterhvert. Gode løpesko, bukse og musikk er for min del avgjørende. Løper nå ca 3ganger i uka og vil løpe 1/2maraton (for megselv) så snart snøen forsvinner. Jeg løper for meg. Ingen andre. Jeg blir stressa og forstyrra av å skulle løpe i flokk med andre. Anbefaler å drite i alle andre og heller løp for degselv i første omgang.. Anbefaler deg også å lese boka "født til å løpe".. Den er min bibel 😊 lykke til
Gjest Tigress Skrevet 27. januar 2016 #19 Skrevet 27. januar 2016 13 minutter siden, Amens skrev: Imponerende å kunne skilte med det diplomet:) Nja, det er jo ingen eigentleg store utfordringar her, då. Tjejvasan er på skarve 3 mil, Tjejvättern er på 100km. Eg er mest spent på 1km symjing mot straumen, men 1000m er jo ikkje så langt uansett korleis ein vrir på det. Men takk, likevel, det er no triveleg at du synest det er kult! Har ein slags plan om Oslo triathlon også, men ventar med å melde meg på til eg ser at eg kan springe til då. Oslo tri har eg gjort eit par gonger før, det er heilt greitt. Ein blir sliten så klart, men det går greitt.
PrincessConsuela Skrevet 28. januar 2016 #20 Skrevet 28. januar 2016 Jeg begynte å løpe januar 2015 og meldte meg på halvmaraton som motivasjon april samme året. Var helt utrent ift løping, og hadde vært sofasitter ca 1 år uten trening. Kom i mål på 2:23 og var ganske sliten etterpå. Meldte meg opp til nytt løp med samme distanse i juni, og kom i mål på 2:22, men fortsatt ganske sliten.. Var på ca. 7min/km. Har holdt det ved like og er nå meldt opp til halvmaraton i mars og maraton i april. Løper 4 ganger i uka og når jeg løper lange distanser føler jeg meg fin etterpå Nå er jeg på ca 6:15min/km, og målet for maratonet er 1) å fullføre, 2) å fullføre uten å gå/stoppe, 3) komme i mål på under 5 timer. Har lagt ved min treningsplan. Marathon Training Plan.pdf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå