AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #1 Skrevet 22. januar 2016 Hei! Jeg er en av de heldige som har blitt plukket ut i bokontroll av lånekassen - igjen, jeg ble det også i fjor. I fjor var det ikke noe problem, da kopierte vi leiekontrakten og sendte inn, samt med huseiers underskrift på at jeg også kom til å bo der ut 2015 - da tenkte jeg at det ikke ble nødvendig med en ny bokontroll neste år, men den gang ei. Problemet mitt er at jeg flyttet ut i desember, og det ser ut til at leiekontrakten forsvant med flyttelasset, jeg finner den virkelig ikke. For å gjøre en lang historie kort, så flyttet jeg ut, og jeg og huseier har ingen kontakt per i dag. Huseier vil heller ikke skrive under på at jeg har bodd der i 2015, så jeg ringte lånekassen for å spørre om det finnes noen andre måter å bevise at jeg har bodd der. Jeg sa at jeg kunne vise til kontoutskrifter som viser at jeg har betalt leie, jeg har hatt strømabonnement og bredbånd - men det vil ikke lånekassen godta som bevis. Er det virkelig mulig at de er så firkantede? Hva i svarte kan jeg egentlig gjøre? Jeg vil ikke risikere å miste studielånet. Jeg blir så sint og fortvilet. Anonymkode: e1b42...92c 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #2 Skrevet 22. januar 2016 Skal ikke både du og huseier ha leiekontrakt? Isåfall bør jo huseier ta en kopi av kontrakten han sannsynligvis har liggende. Hvorfor er huseier så vanskelig? Oppstod det problemer mellom dere? Det virker litt merkelig at de ikke godtar det. Man betaler jo ikke feks fast 7000kr i mnd for leie + strømabonnement uten å bo et sted. Kan de snakke med utleier kanskje? Eller nekter han plent å bekrefte? Anonymkode: 86611...c07 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #3 Skrevet 22. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Skal ikke både du og huseier ha leiekontrakt? Isåfall bør jo huseier ta en kopi av kontrakten han sannsynligvis har liggende. Hvorfor er huseier så vanskelig? Oppstod det problemer mellom dere? Det virker litt merkelig at de ikke godtar det. Man betaler jo ikke feks fast 7000kr i mnd for leie + strømabonnement uten å bo et sted. Kan de snakke med utleier kanskje? Eller nekter han plent å bekrefte? Anonymkode: 86611...c07 Huseier nekter, rett og slett. "Det er ditt problem" Og ja, det oppstod en del problemer de siste månedene, da huseier tok inn enda en leietaker uten å ha snakket med meg først (problemer som i at den nye leietakeren ikke snakket norsk, snakket dårlig engelsk, nektet å betale strøm, nektet å vaske fordi det var "kvinnejobb" og var generelt kvinnefiendtlig). Huseier ville ikke blande seg inn i denne konflikten, og rådet meg egentlig bare om å flytte ut, noe jeg ble nødt til, da den andre leietakeren ble truende. Noe jeg også har prøvd å forklare lånekassen. "Men det er en kontrakt vi etterlyser" var det eneste svaret jeg fikk, da jeg prøve å si at de kunne få bankutskrifter og lignende. Kommer virkelig ingen vei med dette. Anonymkode: e1b42...92c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #4 Skrevet 22. januar 2016 Du har rotet bort kontraktet, og det er dessverre ditt ansvar å ta vare på slike papirer. Skjønner at du blir fortvilet når du har andre beviser, men så firkantet er de altså. Anonymkode: 62e0f...e52 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #5 Skrevet 22. januar 2016 Litt nysgjerrig her, men hvordan fikk du vite at du har blitt tatt ut i kontroll? Sender de Mail/brev om at du må sende inn bevis? Anonymkode: 3485e...fa9
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #6 Skrevet 22. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Litt nysgjerrig her, men hvordan fikk du vite at du har blitt tatt ut i kontroll? Sender de Mail/brev om at du må sende inn bevis? Anonymkode: 3485e...fa9 Ja, du får mail. Anonymkode: e1b42...92c
Vattenflaska Skrevet 22. januar 2016 #7 Skrevet 22. januar 2016 Det finnes vel attester som du kan bestille fra Skatteetaten der det står hvor du har bodd og hvor lenge? Ring å hør med de. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #8 Skrevet 22. januar 2016 Bate send inn de "bevisene" du har. Jeg fikk også beskjed om at de bare aksepterte leiekontrakt, men jeg sendte inn de kontoutskriftene jeg hadde likevel. Hørte ingenting etter det. Det er verdt å prøve Anonymkode: 125f5...9fb
Gjest Sisti Skrevet 22. januar 2016 #9 Skrevet 22. januar 2016 Jeg ville også sendt inn i de beviser du har, og henvist til dokumentene du sendte i fjor, og skriftlig forklart saken (ikke dette med ny leieboer, men at utleier nekter å signere noe papir).
Gjest fluesmekker Skrevet 27. mars 2018 #10 Skrevet 27. mars 2018 Vet at dette er en gammel post, men jeg lurer på om dette ordnet seg? Er i en lignende situasjon der lånekassen anklager meg for forfalskning av en sms sendt som bekreftelse på boforhold. Jeg hadde ingen leiekontrakt og ingen face2face kontakt med utleier. Bodde der i noen måneder i starten av studieåret før jeg flyttet grunnet dårlige boforhold og ingen sikkerhet. Om jeg mister retten til lån og stipend ser jeg ingen annen mulighet enn at jeg må droppe ut av studiet.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #11 Skrevet 27. mars 2018 Ville bare sendt inn de dokumentene du har. Jeg ble utvalgt til bokontroll i fjor, leiekontrakten stod i samboerens navn og de godtok den.. Så vil tro hvis du bare sender de dokumentene du har så skal det gå fint! Må legge til at vi bor i båt (Hahaha ja faktisk) og det var havneleie kontrakten jeg sendte inn, hørte ingenting fra de etterpå. Anonymkode: ea093...6ed
Gjest fluesmekker Skrevet 27. mars 2018 #12 Skrevet 27. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ville bare sendt inn de dokumentene du har. Jeg ble utvalgt til bokontroll i fjor, leiekontrakten stod i samboerens navn og de godtok den.. Så vil tro hvis du bare sender de dokumentene du har så skal det gå fint! Må legge til at vi bor i båt (Hahaha ja faktisk) og det var havneleie kontrakten jeg sendte inn, hørte ingenting fra de etterpå. Anonymkode: ea093...6ed Jeg har allerede gjort det to ganger. Det er veldig frustrerende. Sendte et bilde av sms fra huseier der man tydelig ser hvilket nr det er sendt fra og jeg forklarte situasjonen i brevet og oppga huseiers fulle navn + nummer. Det er så utrolig typisk at dette måtte skje meg. Bodde 3 måneder i en leilighet eid av en udugelig huseier, i et kollektiv der de som bodde der hadde rotet bort kontrakten de selv hadde. På nettsiden til lånekassen står det heller ikke hva de godtar som dokumentasjon, men kundebehandleren som avslo saken min skrev at skjermdumper ikke var godkjent. Jeg tok forøvrig et bilde av smsen (ikke en skjermdump), altså det hadde vært veldig vanskelig å forfalske den. Jeg forstår ikke hvorfor en skjermdump av en epost f.eks. skulle være et problem. Vil de ha all dokumentasjon via posten? Eller fax Det kjennes bare så vondt å ikke bli trodd. Gruer meg veldig til å ringe de i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå