Gå til innhold

Får ikke utbetalt feriepenger?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er veldig viktig for meg personelig å få løst.

Har arbeidet som tilkallingsvikar ved ett sykehus. Hadde ingenting fast. Plutselig så får jeg ikke flere vakter og har ikke blitt ringt etter. Så jeg tar hintet og har fått vakter ett annet sted. Men som sykepleierstudent må jeg ha fast inntekt hver mnd. Så derfor har jeg spurt om å få utbetalt feriepengene mine neste lønningsdag - som blir i februar. Jeg har liksom satt alle regninger på vent til da.

Men når jeg ringe SykehusParteren i dag - så får jeg opplyst at de kommer ført i mars. Enda jeg ikke har jobbet en eneste vakt siden i november 2015. Hvorfor mars og ikke februar? Hun på telefonen ble også overasket.

Hva gjør jeg? Er medlem i Norsk Sykepleier Forbund - kunne de evt gitt råd?

jeg går personlig konkurs hvis dette stemmer liksom. Har barn og er student og penger er svært viktige spesielt da. Jeg har jo fått fast liten stilling ett annet sted og da passer det så bra at lønna kommer i mars, hvis feriepengene kommer i februar. Dermed får jeg ingen store hull i inntekten.

Anonymkode: bc08f...a22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en typisk ting fagforeningen din hjelper med. Ta en telefon/send en e-post.

Og til neste gang: å ha en buffer er spesielt viktig når pengene er knappe. Spar opp minst 20.000 (10.000 til kriser, 10.000 til å jevne ut lønna) så snart du menneskelig mulig kan (om du må leve på havregryn noen måneders tid og ikke gjøre en ting som koster penger før i august er det helt rimelig og lettvint). Buffer er spesielt viktig når du har barn som er avhengig av deg og variabel inntekt. Ta deg på tak.

Anonymkode: ceaa2...6bf

• Liker 4
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en typisk ting fagforeningen din hjelper med. Ta en telefon/send en e-post.

Og til neste gang: å ha en buffer er spesielt viktig når pengene er knappe. Spar opp minst 20.000 (10.000 til kriser, 10.000 til å jevne ut lønna) så snart du menneskelig mulig kan (om du må leve på havregryn noen måneders tid og ikke gjøre en ting som koster penger før i august er det helt rimelig og lettvint). Buffer er spesielt viktig når du har barn som er avhengig av deg og variabel inntekt. Ta deg på tak.

Anonymkode: ceaa2...6bf

Tusen takk for rådet :)

Ja, en buffer konto må jeg ha. Tenkte at jeg skulle evt bruke skattepengene når de kommer eller opparbeide litt i sommerferien. Men fagforeningen - hvem er det for meg? Jeg er ikke med i Fagforbundet bare i Sykepleier Forbund. Sikkert ett dumt spørsmål, men.

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for rådet :)

Ja, en buffer konto må jeg ha. Tenkte at jeg skulle evt bruke skattepengene når de kommer eller opparbeide litt i sommerferien. Men fagforeningen - hvem er det for meg? Jeg er ikke med i Fagforbundet bare i Sykepleier Forbund. Sikkert ett dumt spørsmål, men.

Sykepleier Forbundet er din fagforening. Ta kontakt med de.

• Liker 1
Skrevet

Ingen kan nekte å utbetale feriepenger 

Skrevet

Jeg har skrevet idag til Sykepleier Forbundet og fikk raskt svar. Dessverre var det ikke akkurat det svaret jeg ønsket, for det hjelper meg ingenting.

De svarte i sin første mail at jeg skulle kontakte min avd-leder og henvise til lov om utbetaling av feriepenger. Men da jeg skrev at jeg syns det var svært ubehagelig å snakke med avd. lederen og ønsket råd om hvordan jeg på annen måte skulle gå fram. Fikk jeg beskjed at jeg selv måtte kontakte avd leder og hvis de sier at jeg ikke får det i mars, så er det den tidligste tidspunktet som de klarer å regne det til..

Likelangt... hadde jeg ikke vært i knipe økonomisk pga tapt inntekt de siste mnd, så hadde jeg ikke brydd meg mars eller april. Men at det kommer i februar har faktisk veldig mye å si nå..

Skrevet

De har frister for utbetaling av lønn til neste måned. Vi må fremsette krav innen 12 hver måned for å få det med på neste lønn i måned 

Anonymkode: 41af2...246

• Liker 1
Skrevet

Men vi er allerede i slutten av januar - lønnsrapportering og -kjøring tar mer enn et par dager. Leverer jeg reiseregning i dag er det slett ikke sikkert den kommer på februarlønna, uten at det betyr at noen har gjort seg vanskelige. Jeg skjønner ikke helt hva du forventer at fagforbundet skal gjøre med saken.

Anonymkode: 100dc...416

• Liker 2
Skrevet

Har du sagt opp kontrakten på tilkallingsvikariatet, da? For du har strengt tatt ikke krav på feriepengene før ferietid uten at arbeidsforholdet er offisielt avsluttet. 

For øvrig har fagforeningen din rett: Du må snakke med din avdelingsleder dersom du skal kunne få ur feriepengene utbetalt som forskudd. 

Det er nå helt i slutten av januar, du kan ikke forvente å få ekstraordinær betaling allerede i februar. 

Anonymkode: d1d85...6b8

• Liker 1
Skrevet

Som andre har nevnt er sikkert lønnen allerde kjørt for neste mnd, vi har hatt frister på den 16. og 20. hver mnd der jeg jobber. Så det er ikke noe avdelingsleder eller NSF får gjort noe med, ei heller noen som er vanskelig, det er rett og slett du som har spurt for sent ifht tidsfrister. 

Anonymkode: e2b44...32f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser at det er en del ting her som jeg ikke har nevnt. 

Jeg har selvfølgelig sagt i fra tidligere i januar - altså rundt den 10. Og jeg vet at lønnen kjøres innen den 20 og ikke etter det. Når jeg har sagt i fra den 10 januar bør det holde til lønnings dagen som er 12 februar.

Arbeidsforholdet er selvfølgelig avsluttet og kontraktene også. Dette er liksom en selvfølge...

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at det er en del ting her som jeg ikke har nevnt. 

Jeg har selvfølgelig sagt i fra tidligere i januar - altså rundt den 10. Og jeg vet at lønnen kjøres innen den 20 og ikke etter det. Når jeg har sagt i fra den 10 januar bør det holde til lønnings dagen som er 12 februar.

Arbeidsforholdet er selvfølgelig avsluttet og kontraktene også. Dette er liksom en selvfølge...

Hvis dette er i OUS så er siste frist for innlevering av bilag o.l. 28. januar, så de burde virkelig klare å fikse feriepengene dine. 

Anonymkode: 8ea30...4e0

Skrevet

Det er ikke OUS dessverre. Der har jeg også jobbet og har kun gode opplevelser. Dette er ett lite, lokalt sykehus på landet. Med teamleder og sykepleiere som nærmest er i slekt med hverandre. Og da jeg var i praksis der - så ble jeg lite populær. Jeg har skjønt en ting på småsteder: IKKE skill deg ut, si minst mulig, vær lik alle andre og snakk om hvilke gardiner du vil ha på kjøkkenet. Da vil man passe inn. Etter sykehus praksisen så var jeg lite populær og dermed er det ikke lett å bare ringe avd lederen når hun nærmest ler av deg, fordi HUN og alle andre koser seg å se at jeg nå tigger om ferie penger. Hvorfor? Fordi jeg skal angre bittert på at jeg ikke er lik de andre. Det var dagens frustrasjon :P

Jeg har ingen erfaringer med FAGFORBUND og har alldri brukt de før. Men jo - helt ærlig, jeg betaler medlemskontigent for hva? For at de nettopp i slike situasjoner kan ta en telefon nettopp til teamleder og være min advokat! 

Skrevet

jeg må le

Anonymkode: b55d9...5ab

• Liker 1
Skrevet

Så du tror seriøst at sykehuset trenerer utbetalingen din en måned fordi du ikke var populær da du jobbet der? Hallo, paranoia...

Administrative ting utenom rutinen kan ta tid. Selvfølgelig kjipt for deg at du har basert deg på å få pengene nå, men det er strengt tatt ikke arbeidsgivers problem eller ansvar.

Anonymkode: 100dc...416

• Liker 2
Skrevet

Når ble arbeidsforholdet avsluttet da? Det vanligste er å utbetale sluttoppgjør måneden etter siste ordinære lønnskjøring. Dvs hvis du har én måneds oppsigelsestid og leverte oppsigelse i januar, så er din fratredelsesdato 29. februar. Da stemmer det at sluttoppgjøret skal utbetales i mars.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du hadde blitt fortalt at du ikke fikk feriepenger i det hele tatt. Da hadde det vært lovbrudd. Da ville fagforbundet ditt ha hjulpet deg. 

At du har panikk fordi du har påtatt deg forpliktelser du ikke kan holde fordi du ikke jobber er ikke lovbrudd. Ingen fagforbund tar i slike saker, jeg lover. Deres rolle her er å veilede deg rundt hva du kan kreve, ikke kreve det for deg. 

Ring kreditorene dine og informer om saken og be om betalingsutsettelse en måned til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...