AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #1 Skrevet 22. januar 2016 Hei, Jeg har fått en del kommentarer om at jeg er urettferdig som krever husleie av samboer som bor i leiligheten min. Personlig mener jeg det bare er rett og rimelig å betale leie for å bo et sted? Jeg betaler selv 9000 kr. pr. måned i boliglån + ca. 500 i strøm. Samboer betaler leie som dekker felleskostnadene/fellesgjeld på 4500 pr. mnd. Vi har en felleskonto hvor begge setter over et fast beløp hver måned, som dekker mat osv. Planen er at han skal kjøpe seg inn i leiligheten på sikt, men vi må vente til han får seg fast jobb (har vikariat). Høres dette fornuftig ut, eller urettferdig? Anonymkode: afa50...03a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #2 Skrevet 22. januar 2016 Jeg synes det høres fornuftig ut. Klart han skal betale for å bo han også, hvorfor i alle dager skulle han få bo gratis? Om han ikke hadde bodd hos deg hadde han nok måttet betale adskillig mer. Anonymkode: 16eef...4c0
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #3 Skrevet 22. januar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg har fått en del kommentarer om at jeg er urettferdig som krever husleie av samboer som bor i leiligheten min. Personlig mener jeg det bare er rett og rimelig å betale leie for å bo et sted? Jeg betaler selv 9000 kr. pr. måned i boliglån + ca. 500 i strøm. Samboer betaler leie som dekker felleskostnadene/fellesgjeld på 4500 pr. mnd. Vi har en felleskonto hvor begge setter over et fast beløp hver måned, som dekker mat osv. Planen er at han skal kjøpe seg inn i leiligheten på sikt, men vi må vente til han får seg fast jobb (har vikariat). Høres dette fornuftig ut, eller urettferdig? Anonymkode: afa50...03a Litt vanskelig å forstå hva du mener her, mener du at han betaler kr 4500 pr mnd i leie, eller at felleskostnadene er på dette beløpet? Det vanlige er jo at den som ikke eier betaler halvparten av renteutgiftene både på hovedlånet (- skattefradrag) og halvparten av felleskostnadene til sameiet og eller deler likt på resten av utgiftene. Da er det du som står for selve nedbetalingen av lånet. Om felleskostnadene er på 4500 pr mnd og renteutgiftene dine på lånet er på ca 3000 (eks), så bør han altså betale ca 3-3500 i husleie til deg + at dere deler på andre utgifter. Anonymkode: 05f86...78c 1
Jolene Skrevet 22. januar 2016 #4 Skrevet 22. januar 2016 Synes det er fornuftig. Gjør det samme selv til min samboer.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #5 Skrevet 22. januar 2016 Noe annet hadde vært dumskap. Det er flere kvinner her inne som er styrt av følelser og ikke har et snev av fornuft. De lever i en naiv verden. Anonymkode: 17486...163
Gjest Sisti Skrevet 22. januar 2016 #6 Skrevet 22. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det vanlige er jo at den som ikke eier betaler halvparten av renteutgiftene både på hovedlånet (- skattefradrag) og halvparten av felleskostnadene til sameiet og eller deler likt på resten av utgiftene. Anonymkode: 05f86...78c At noe er vanlig betyr ikke nødvendigvis at det er det mest fornuftige eller rettferdige. Det fornuftige/rettferdige er å dele på gevinsten ved at dere bor sammen. Du TS tjener 4500/mnd på at han bor hos deg. Hva ville han betalt i husleie hvis han ikke bodde hos deg? Hvis han hadde betalt 9000 i husleie et annet sted, betyr det at han nå sparer 4500 på å bo hos deg. Da har dere delt gevinsten likt, og alt er tipp-topp. Hvis han i stedet hadde bodd i et kollektiv til 4500/mnd tjener han absolutt ingenting på å bo med deg, mens du tjener alt. I tillegg kommer jo verdien av å bo med samboer/ikke i et slitent kollektiv, så det er vanskelig å sette et nøyaktig kronebeløp på hva han sparer eller ikke. Så det lureste er nok å spørre hverandre - føler dere at ordningen er rettferdig? Føler dere at beløpet han betaler er rimelig? Føler han at han også tjener på dette, ikke bare du? Hadde jeg vært din samboer hadde jeg vært sånn OK fornøyd med å betale 4500/mnd, for alternativet mitt hadde vært å leie en leilighet til 10 000/mnd. Samtidig, i mitt tilfelle, hadde jeg tenkt at alternativet hvis vi skulle bo sammen var å sammen leie et sted til 10000, dvs 5000 pr stykk. Sammenlignet opp mot det tjener jeg ingenting på å bo hos deg kontra at vi sammen leier et sted, mens du per nå betaler bare noen tusenlapper for at vi bor sammen (avdrag er ikke en kostnad for deg - så av de 9000 betaler du bare noen tusenlapper i rente) - altså sparer jeg mindre enn deg. Noen ganger vil renter+felleskostnader delt på TO gi en ok pekepinn på hva rimelig leie er, andre ganger ikke - det avhenger altså helt av hva alternativene koster. Jeg tenker at hvis dere begge er fornøyde nå, så lar dere det forbli slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå