Gå til innhold

Foreslår å forby gamle vedovner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Foreslår å forby gamle vedovner

Nye vedovner har nesten 90 prosent lavere utslipp enn gamle, og det er nå på tide å forby bruken av gamle ovner for å redusere svevestøv, mener både bransjen selv og Naturvernforbundet."

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2016/01/22/Foresl%C3%A5r-%C3%A5-forby-gamle-vedovner-12058798.ece

I år er også det siste året man kan søke om tilskudd til kjøp av ny vedovn, leste jeg nylig, hos Enova. Så det er uansett smart å bytte ut snart av flere grunner :)

http://www.klikk.no/bolig/boligokonomi/article931443.ece

Anonymkode: a03a1...be6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye bedre dette enn å skulle slå ned på bilbruken for å få ned svevestøv. I 1970 tallet var svevestøv også en fare, og da var det langt færre biler på veiene.

Anonymkode: 9fbbc...3a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ville være vel så bra å gi folk støtte til å bytte ut sine gamle vedovner med f.eks moderne ovner, i kombinasjon med en kampanje som f.eks anskueliggjør hvor mye mer effektive moderne ovner er. Pga etterbrenningen av avgasser og små partikler, gir de langt mer varme per vedkubbe, og det vil nok merkes på fyringsbudsjettet for den som bor i by og fyrer med ved om vinteren.

Får man ikke resultater den veien, så kan man saktens forsøke med et forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har nok også mye med fabrikker å gjøre og, selv om de er nye og moderne aldri så mye. Vi har blitt flere, mange biler,mange ovner, mange fabrikker osv.  Hvor skal det slutte? Nei, vi må nok slutte å formere oss, hihi.....

Endret av tussi680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

2 timer siden, Dodge skrev:

Håper ikkje dei gamle fine ovnene frå Ulefoss går tapt.

Men me kan få nye, fine ovnar får Ulefoss. Det vert vel gildt. Dei vil ha 90% mindre utslipp av skadelege gassar og sotpartiklar, bruka mindre ved for å gje den same varmeeffekten, og såleis verta både varmare, meir miljøvenlege og billigare i drift. Det er ingen bakdelar ved dette. Formgjevinga kan sikkert ivareta behova til nostalgikarane blant oss.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/22/2016 at 12.56, Mann 42 skrev:

Jeg tror det ville være vel så bra å gi folk støtte til å bytte ut sine gamle vedovner med f.eks moderne ovner, i kombinasjon med en kampanje som f.eks anskueliggjør hvor mye mer effektive moderne ovner er. Pga etterbrenningen av avgasser og små partikler, gir de langt mer varme per vedkubbe, og det vil nok merkes på fyringsbudsjettet for den som bor i by og fyrer med ved om vinteren.

Får man ikke resultater den veien, så kan man saktens forsøke med et forbud.

Det første som bør prøves er at de som ønsker å sponse andres nye ovner gjør det så kan vi som ikke ønsker å betale for andres vedovner slippe. Ha en privat innsamlingsaksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Summers skrev:

Det første som bør prøves er at de som ønsker å sponse andres nye ovner gjør det så kan vi som ikke ønsker å betale for andres vedovner slippe. Ha en privat innsamlingsaksjon. 

Du mener selvsagt "vi som ikke vil redusere utslippene våre av sot og kreftfremkallende mikropartikler til næømiljøet med 90% og som ikke syns det gjør noe at vi forbrenner fire ganger mer ved enn nødvendig"?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mann 42 skrev:

Du mener selvsagt "vi som ikke vil redusere utslippene våre av sot og kreftfremkallende mikropartikler til næømiljøet med 90% og som ikke syns det gjør noe at vi forbrenner fire ganger mer ved enn nødvendig"?

Nei, jeg mente det jeg skrev.

Endret av Summers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎30‎.‎01‎.‎2016 at 20.23, Dodge skrev:

Håper ikkje dei gamle fine ovnene frå Ulefoss går tapt.

Ha ha du er lke gæærn som meg, da jeg byttet ut min tok jeg av og pusset og hang opp på vegge siden med dyrene og platen foran med " eg grev ned min eld sent om kveld, gud gje min eld alder slokna ut"   ha ha eneste gudeteksten som har fått innpass I mitt hus....men ovnen var bare for fin til å kastes helt...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Summers skrev:

Nei, jeg mente det jeg skrev.

Og det jeg skrev er konsekvensen av den holdningen. Du vil ikke bytte ut din forurensende ovn for å spare småpenger, og konsekvensene blir at du forurenser dine omgivelser unødvendig mye. I områder der det er mye vedfyring kan lufta bli temmelig stinn vinterstid pga røyken. Faktisk er det tettsteder på landet der lufta på en stille vinterdag med 10-15 kuldegrader kan sammenlignes med Oslo i rushtida. Ene og alene pga vedfyring. Og i en by blir det selvsagt enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mann 42 skrev:

Du vil ikke bytte ut din forurensende ovn for å spare småpenger, og konsekvensene blir at du forurenser dine omgivelser unødvendig mye.

Jeg eier ingen forurensende ovn. Det er mye greiere om du kun forholder deg til hva jeg skriver og ikke dikter opp ting jeg mener og eier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Den 15.2.2016 at 15.30, 2Bhonest skrev:

Er jo snart 8 år siden det ble forbudt med slike ovner...

Mer i nærheten av 17 år. Tiden går fort.

Forbudet gjelder salg og installasjon, ikke bruk. Dessuten er bruktmarkedet helt uregulert, så der gjør man som man vil.

HI handler om bruken av disse gamle ovnene som står rundtomkring og oser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
6 timer siden, Lutetium 71 skrev:

Mer i nærheten av 17 år. Tiden går fort.

Forbudet gjelder salg og installasjon, ikke bruk. Dessuten er bruktmarkedet helt uregulert, så der gjør man som man vil.

HI handler om bruken av disse gamle ovnene som står rundtomkring og oser.

Man skal ha godkjent ildsted i huset, selv om man kjøper brukt.
De fleste regler som kommer har ikke tilbakevirkende kraft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...