Gå til innhold

praksisplass via NAV/80% stilling i firma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man jobber/har praksisplass via NAV i et firma 80% stilling 5 dager i uken fra 1.9.14 til 1.5.15 og den dagen skriver arbeidskontrakt og jobber 5 dager i uken, 80% stilling i firmaet, fra 1.5.15 og ut året, hvor mye ferie har man opptjent i 2016 da? Man har jo arbeidet hele året i 80% stilling 5 dager i uken, noe som i utgangspunktet gir rett på 25 virkedager ferie som alle andre har ("5 uker"), men det spesielle i denne saken er at fra jan - mai så var 80% via praksisplass ved hjelp av NAV. Gir en praksisplass rett på ferie? Året 2015 fikk vedkommende 2 uker ferie fra arb.giver. 

Anonymkode: 7de3e...066

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har alltid rett på 4 (eller 5 hvis tariffestet) uker ferie. Eneste unntaket er vel hvis man starter i jobb etter 30.09 og/eller man har avviklet ferie hos tidligere arbeidsgiver.

Her står alt ganske greit forklart.

• Liker 1
Skrevet

Det var jo nav som stod for lønna di,så sånn sett hadde du en annen arbeidsgiver. Ferie opparbeider man seg utifra feriepengerog man får vel ikke overført feriedager fra en arbeidsgiver til en annen (vet du sier det er samme sted men du har jo hatt to forskjellige utbetalere). Selve arbeidsplassen din nå betalte lønna di kun fra mai og da vil jeg tro at du har opparbeidet så så mange feriedager ut ifra det. Altså ikke et helt år. Hvorfor skal nåværende arbeidsted (og lønnsbetaler) gi deg ferie ut ifra noe som andre har betalt (nav)?

Anonymkode: 08d43...a1b

Skrevet
3 minutter siden, Brunhilde skrev:

Man har alltid rett på 4 (eller 5 hvis tariffestet) uker ferie. Eneste unntaket er vel hvis man starter i jobb etter 30.09 og/eller man har avviklet ferie hos tidligere arbeidsgiver.

Man kan ha rett til det men om feriepengene "dekker" dette er jo noe man selv må passe på. La oss si man har startet i en jobb i midten av september og har luselønn da vil det bli dyrt å ta ut 5 uker ferie neste år (gitt at man ikke jobbet annet sted før dette).

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ha rett til det men om feriepengene "dekker" dette er jo noe man selv må passe på. La oss si man har startet i en jobb i midten av september og har luselønn da vil det bli dyrt å ta ut 5 uker ferie neste år (gitt at man ikke jobbet annet sted før dette).

Men kan ikke ha rett på ferie, man har rett på ferie. Det å ikke ha råd endrer ikke på retten!

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Brunhilde skrev:

hehe, jeg skjønte jeg kom til å få "refs" for å ordlegge meg slik. Ser den ser litt tvilende ut, det var ikke meningen!

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ferie opparbeider man seg utifra feriepenger

Nei! Ferie har du alltid krav på, uansett om du får feriepenger eller ikke.

Skrevet

Du har selvfølgelig krav på fem ukers ferie, men må huske på at alle arbeidstakere trekkes i lønn for det antall feriedager man har. Så skal feriepengene veie opp for bortfallet av lønn. Det er som sådan ingenting som heter "ferie med lønn". 

Anonymkode: 725e2...6c6

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke snakk om MEG, da kunne jeg bare spurt sjefen. Jeg skriver fordi jeg planlegger en ferie med vedkommende og han vet ikke. 

Har han opparbeidet seg feriepenger, da? 

Skrevet

Feriepengene er en viss prosentdel (10,2 til 14,3) av lønna du fikk kalenderåret før. Prosentsatsen varierer med hvor lang ferie du har krav på (NB krav på, ikke tar) og hvor gammel du er (detaljer her).

Skrevet
Den 22.1.2016 at 19.28, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om MEG, da kunne jeg bare spurt sjefen. Jeg skriver fordi jeg planlegger en ferie med vedkommende og han vet ikke. 

Har han opparbeidet seg feriepenger, da? 

Feriepengegrunnlag skal komme frem av lønnsslipp.

(Kan ikke vedkommende spørre sin sjef, da?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...