Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har gått opp for meg at min "gamle" drøm siden vgs ikke er for sein å oppnå selv om jeg havnet en helt annen plass den dag idag som bilmekaniker. 

Så jeg tenker å begynne å studere igjen, til ingeniør, men har noen spørsmål iforhold til dette med bioingeniør som jeg synes høres meget interessant ut! Men jeg må jo finne litt ut av om det passer meg som person.. 

De som er det eller vet av noen som er det. Hvordan er en typisk arbeidsdag for en bioingeniør? Hvordan er den jobben mtp sosialt samvær, samarbeid? (Er veldig sosial av meg). Vanskelig å finne noe med mye og detaljert info om dette på nettet synes jeg :/

Anonymkode: e0a6f...1a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber ved et laboratorium på et relativt lite sykehus, der alle enheter er samlet (preanalytisk, poliklinikk, blodbank, hematologi + +).
Kan ihvertfall si at det er veldig sosialt hos oss, siden vi jobber så tett.
Det skjer innimellom at det kommer folk som er nysgjerrige på bioingeniør-yrket på omvisning. Får snakke med en bioingeniør og stille spørsmål. Du kan ikke spørre en plass i nærheten av der du bor om det er mulighet for å komme en dag?

Anonymkode: 26c90...840

Skrevet

En bioingeniør på et legekontor hvor jeg hadde praksis hadde de samme oppgavene som helsesekretærene (være i resepsjonen, ta telefonen, jobbe på laben, osv) i tillegg til dette hadde hun som oppgave å passe på at alle kunne det de skulle, gi opplæring, og holde kontakt med sykehusene om diverse prøver, og sånt. 

Anonymkode: dd6b1...8e4

Skrevet

No offence til bioingeniør, men jeg ser ikke på det som et egentlig ingeniørstudie, så hvis du vil studere til ingeniør så velg noe annet.
Bortsett fra akkurat det er det et bra yrke med godt sosialt miljø på sykehusene. Spesielt mannlige bioingeniører blir tatt godt i mot tipper jeg da det er flertall av kvinner. 
Du kan jobbe i ulike avdelinger på sykehus eller lignende. Noen jobber med biokjemi men det går også an å se på patologiske snitt.

Du kan også jobbe i industrien, men da bør du velge riktige fag og peile deg inn på det. Jobber der kommer ikke av seg selv, spesielt ikke i oljekrisen. Men det er absolutt mulig å jobbe i industrien!

Anonymkode: ebe20...088

Skrevet

PS. Jeg gikk bare ut i fra at du sannsynligvis var mann siden flest menn er bilmekaniker, så var statistisk sannsynlig at du var mann. :) Hvis du er kvinne så bare se bort i fra den setningen om mann. :)

Skrevet

TS her! Nei, jeg er en kvinnelig bilmekaniker ja :) 

Takk for svar! Var også usikker på hvor de jobbet, men her fikk jeg jo svar på det også. Kanskje jeg skulle spurt på et sykehus eller lignende ja, det var lurt! 

Da har jeg forstått det litt mer og godt å høre at det også er et sosialt yrke :-D  Skal selvfølgelig undersøke forskjellige ingeniørutdanninger først, men denne hørtes mest interessant ut og den jeg forsto minst av :fnise:

Anonymkode: e0a6f...1a2

Skrevet

Jeg er også bioingeniør og jobber på blodbanken på et relativt stort sykehus. Jeg elsker jobben min! Mine arbeidsoppgaver er kort fortalt; tapping av blodgivere, produksjon av blodprodukter, analysering av pasientprøver og utlevering av blodprodukter. 

Hvis ikke blodbankarbeid frister, så er det også mulig å jobbe med mikrobiologi, patologi eller på et "vanlig" laboratorie med prøvetaking av pasienter og analysering av blod/urin/fæces og diverse andre kroppsvæsker. Dette høres kanskje litt ekkelt ut, men plutselig sitter man å diskuterer en stygg avføringsprøve i lunsjen eller på fest. Helt normalt for en bioingeniør!

Det er forholdsvis lite pasientkontakt (noe jeg liker), men man jobber tett på med kollegaer hele tiden så det er absolutt ikke mangel på det sosiale.

Hvis du tar kontakt med et laboratorium vil de sikkert mer enn gjerne vise deg litt rundt og svare på eventuelle spørsmål du har. De fleste av oss er stolt av yrket sitt.  Bare spør her i tråden også hvis jeg kan svare på noe du lurer på.

Lykke til! 

Anonymkode: 2dc61...020

• Liker 2
Skrevet

Jeg studerer bare nå da, så har ikke noe erfaring fra arbeidslivet. Kan jo fortelle litt om studiet :)

Jeg går andreåret nå. Det første året var tungt, mye generelle fag. Hvis du må ta realfag for å komme inn, vil jeg VIRKELIG anbefale å velge kjemi, både kjemi 1 og 2 helst. De som hadde kjemi sleit ikke med biologien, og de med biologi fra før sleit sykt med kjemien. Det er voldsomt mye obligatorisk, og det er vanskelig å planlegge f.eks. ferie rundt studiene, som er enklere på andre studier. Nå i 4. semester er det sykt med labrapporter, og det skal visst bare bli mer i 5. semester. Det er skikkelig tørt og kjedelig, men kan også være lærerikt. Du blir god på å skrive rapporter for å si det sånn. Ellers har vi endelig begynt med gøy fag, som f.eks. transfusjonsmedisin. Det syns jeg er skikkelig moro!! Tenker jeg har lyst å jobbe på blodbank når jeg er ferdig. Uansett, forelesningene er ganske dølle, men lab er gøy. Praksis er også gøy, og jeg gleder meg til praksis dette semesteret!

Uansett, mye tidlige og lange dager (god forberedelse til arbeidslivet). Det kreves en del innsats av deg, men det er gøy. Kan anbefales! 

• 5 uker senere...
Skrevet

Litt utenfor tema, men tok dere som er Bioingeniører matten på vgs eller senere? Jeg gikk en formgivingsfaglinje og matten var av den enkleste sorten, fikk allikevel dårlig karakter. Vurderer nå å ta opp matten igjen og kjemi 1 ( kanskje kjemi 2 også) for å kunne søke på Bioingeniørstudiet.  Er voksen m barn og samboer. Alle innspill mottas med takk :)

• 2 uker senere...
Skrevet
Den 2/29/2016 at 20.36, FruForvirret skrev:

Litt utenfor tema, men tok dere som er Bioingeniører matten på vgs eller senere? Jeg gikk en formgivingsfaglinje og matten var av den enkleste sorten, fikk allikevel dårlig karakter. Vurderer nå å ta opp matten igjen og kjemi 1 ( kanskje kjemi 2 også) for å kunne søke på Bioingeniørstudiet.  Er voksen m barn og samboer. Alle innspill mottas med takk :)

Jeg tok R1 og kjemi 1 som privatist. Ta kjemi 2 også dersom du har mulighet til det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på en større lab, og jeg har forstått det slik at bioingeniører sliter på jobbmarkedet. I høst hadde vi en del stillingsutlysninger og under lunsjen sa direktøren til en kollega hvor hennes datter ville bli bioing "over halvparten av søkerne her er bioingeniører, hun burde velge nanoteknologi eller kjemiingeniør, for vi kan velge og vrake fra øverste hylle pga oljeindustrien"

Anonymkode: 47b7e...a9c

• Liker 1
Skrevet

Mye ledige bioingeniørstillinger mesteparten av tiden, men det er vanskelig å få jobb i enkelte byer, spesielt der utdanningen er. Men om man er villig til å flytte på seg til et mindre sted så er man veldig ettertraktet, enkelte steder har også stipendordninger for å tiltrekke seg nyutdannede bioingeniører.

Skrevet

En kort presentasjon av hva en bioingeniør gjør: 

AnonymBruker
Skrevet
Den 22.1.2016 at 16.16, AnonymBruker skrev:

No offence til bioingeniør, men jeg ser ikke på det som et egentlig ingeniørstudie, så hvis du vil studere til ingeniør så velg noe annet.

Hvorfor det egentlig?

Anonymkode: ace33...965

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på en større lab, og jeg har forstått det slik at bioingeniører sliter på jobbmarkedet. I høst hadde vi en del stillingsutlysninger og under lunsjen sa direktøren til en kollega hvor hennes datter ville bli bioing "over halvparten av søkerne her er bioingeniører, hun burde velge nanoteknologi eller kjemiingeniør, for vi kan velge og vrake fra øverste hylle pga oljeindustrien"

Neida, det er ikke vanskelig å få jobb som bioingeniør. Noen steder er det vanskelig, som Trondheim og Kristiansand (så vidt jeg har forstått), mens andre byer som Oslo, Bergen og Stavanger er det ikke problem i det hele tatt. Og jobb i helsevesenet er i tillegg trygt, iallefall nå med den forestående eldrebølgen. At de med andre utdanninger kan velge og vrake blant jobber i oljeindustrien er vel en påstand som ikke er sann lenger? Det er ikke så mye å velge og vrake i lenger blant stillinger i oljebransjen. 

Anonymkode: 09d91...0df

Skrevet

Helsevesenet er en veldig sikker arbeidsplass, selv om lønnen aldri har vært kjent for å være den beste. ;)

Folk blir syke i fremtiden også, og det er også mer fokus på å være sunn og perfekt, folk vil fikse på alt ved kroppen, og psykisk helse vil også trenge arbeidskraft.

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, det er ikke vanskelig å få jobb som bioingeniør. Noen steder er det vanskelig, som Trondheim og Kristiansand (så vidt jeg har forstått), mens andre byer som Oslo, Bergen og Stavanger er det ikke problem i det hele tatt. Og jobb i helsevesenet er i tillegg trygt, iallefall nå med den forestående eldrebølgen. At de med andre utdanninger kan velge og vrake blant jobber i oljeindustrien er vel en påstand som ikke er sann lenger? Det er ikke så mye å velge og vrake i lenger blant stillinger i oljebransjen. 

Anonymkode: 09d91...0df

Les hva jeg skrev, vi kan velge og vrake fra de som blir dumpet fra oljeindustrien, vi velger dem fremfor bioingeniører

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Les hva jeg skrev, vi kan velge og vrake fra de som blir dumpet fra oljeindustrien, vi velger dem fremfor bioingeniører

Da tipper jeg det ikke er bioingeniører dere egentlig søker etter? 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ikke for å være pirkete, men bioingeniører er ikke ingeniører i det hele tatt, da de har for lite matematikk og teknologi i utdanningen til å klassifiseres som ingeniører.

Endret av physics
Skrevet
Den 3/14/2016 at 16.38, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det egentlig?

Anonymkode: ace33...965

De har for lite matematikk- og teknoligifag til at de kan kalles ingeniører.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...