Gå til innhold

Ullsokker og pels - hvordan få de rene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med to bikkjer og en katt i hus blir det alltid litt pels, og til min irritasjon forsvinner aldri all pelsen fra sokkene når de vaskes på ull program? Tips til hvordan få de rene? Kan de sentrifugeres eller er ikke det bra for de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare problemer med hår i sokkene i perioder hvor de røyter og det skjer ikke om vinteren heldigvis, så da tar tørketrommelen hårene. Har du korthåra raser er det kanskje vanskeligere å få ut hår? I røyteperioder bruker jeg klesrulle på sokkene før og etter vask, litt jobb er det. Hadde ikke turt å sentrifugere ull nei.

Skrevet
2 minutter siden, palamina skrev:

Jeg har bare problemer med hår i sokkene i perioder hvor de røyter og det skjer ikke om vinteren heldigvis, så da tar tørketrommelen hårene. Har du korthåra raser er det kanskje vanskeligere å få ut hår? I røyteperioder bruker jeg klesrulle på sokkene før og etter vask, litt jobb er det. Hadde ikke turt å sentrifugere ull nei.

Kan ullsokker virkelig tørketromles (evt på lav temperatur, da?)? Krymper de ikke da?

15 minutter siden, Ann Christin skrev:

Med to bikkjer og en katt i hus blir det alltid litt pels, og til min irritasjon forsvinner aldri all pelsen fra sokkene når de vaskes på ull program? Tips til hvordan få de rene? Kan de sentrifugeres eller er ikke det bra for de?

Mine ullsokker tåler godt sentrifugering i forbindelse med vask i vaskemaskin. Jeg vasker ullsokkene på finvask 40 grader med sentrifugering.

Anonymkode: ba07f...556

Skrevet

Jeg håper også noen kan svare på dette!! Finner ingen løsning. Tar jo evigheter å "plukke" sokkene fri for hår. Sist jeg ved et uhell puttet ullsokker i tørketrommelen ble det dukkesokker..

Anonymkode: c5948...1d2

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper også noen kan svare på dette!! Finner ingen løsning. Tar jo evigheter å "plukke" sokkene fri for hår. Sist jeg ved et uhell puttet ullsokker i tørketrommelen ble det dukkesokker..

Går det an å støvsuge bort hårene fra sokkene før og etter vask?

Skrevet

Her er også tips for fjerning av dyrehår: http://www.klikk.no/bolig/rengjoring/article799392.ece

og her ": Vi fikk tips om å blande litt soyaolje i fôret hans, og vips så var hår-problematikken borte gitt :overrasket: Begynn med en spiseskje morgen og kveld, øk gradvis - etterhvert kan du gi han opptil 1 dl, men vær klar over at han vil legge på seg litt ;)"

Skrevet

Med støvsuger evt støvsuge sokkene før vask:

"Jeg har kjøpt meg Miele "cat&dog" støvsugeren, og denne tar ALT når man setter på den ekstra enden som suger til seg absolutt alt av hår og drit :D SUPERFORNØYD!!!"

http://www.canis.no/innlegg.php?id=1605903

• Liker 1
Skrevet

Evt ville jeg brukt tøfler hjemme, for å unngå å få så mye hundehår i ullsokkene mine

• Liker 1
Skrevet

Bruk tøfler :) 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, palamina skrev:

Hvor sterk varme bruker du uten at ullsokkene krymper i tørketrommelen?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er også tips for fjerning av dyrehår: http://www.klikk.no/bolig/rengjoring/article799392.ece

og her ": Vi fikk tips om å blande litt soyaolje i fôret hans, og vips så var hår-problematikken borte gitt :overrasket: Begynn med en spiseskje morgen og kveld, øk gradvis - etterhvert kan du gi han opptil 1 dl, men vær klar over at han vil legge på seg litt ;)"

Røyte gjør de uansett! To ganger i året, og pga paranoid vær begynte de igjen nå før jul og holder på litt enda ;) Bare underull også, så kjempeherlig!

Tror tøfler får bli løsningen ja, selv om jeg ikke liker det!

Skrevet

Jeg bruker tøfler stort sett hele tiden, men man klarer ikke unngå det helt uansett :( Vi har brukt fiskeolje i foret, men det hindret ikke røyting. Dessuten er den verste røytekatten satt på slankekur nå. Og i tillegg har vi jo meg, jeg røyter også som en langhåra katt med vinterpels :( Det fungerer dessverre ikke å støvsuge ullsokkene; hår/pels sitter dønn fast, jeg må rive det av med hendene. Det kommer tydeligvis an på sokken også;  sånne vanlige hjemmestrikkede er ikke noe stort problem, og har et par fra Norheim, det går også ganske fint. Men ullsokkene fra Kari Traa og Ullvang prøver tydeligvis å tove en ny sokk av pelsen.  Vi støvsuger og vasker jevnlig altså ;) 

Men jeg skal definitivt prøve gummihansker og nal på sofa etc.!  

Vi har forøvrig stort forbruk av klesruller! Jeg drømmer om en sluse i entreen, med en kraftig blåsemaskin, som raskt og enkelt kan blåse meg helt fri for pels. 

Skrevet

klesrulle på sokkene? Hmm har samme problem

Skrevet
Den Thursday, January 21, 2016 at 21.46, Ann Christin skrev:

Du putter altså sokker med pels i vaskemaskinen? Har du da tenkt på hvor pelsen blir av? Først stopper noe i  vaskemaskinens lofilter, så går en hel del i vaskemaskinens og avløpets rørsystem. Og en dag så sier rørene nå er det nok av katte og hundehår.......Dette begriper jeg ikke at folk ikke tenker på, det er sånn uten av syne ute av sinn, inntil vannet strømmer inn (fordi rørene er tette.)

Støvsugeren er din beste samrbeidspartner her, før du vasker sokker og andre hunde og kattehårbefengte ting, støvsug grundig, gjerne med sokkene på føtter eller tre dem på moppeskaftet og støvsug. 

Ellers er innesko eller tøfler en fin oppfinnelse for å unngå å støvsuge gukvene med sokker. Her i huset setter vi ikke føttene på gulvet uten tøfler på. 

Hilsen rørleggerbarn

Anonymkode: dd0a6...eac

• Liker 2
Skrevet
Den 22.1.2016 at 4.50, AnonymBruker skrev:

Soyaolje? Myyye salt i det, veldig usunt.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du putter altså sokker med pels i vaskemaskinen? Har du da tenkt på hvor pelsen blir av? Først stopper noe i  vaskemaskinens lofilter, så går en hel del i vaskemaskinens og avløpets rørsystem. Og en dag så sier rørene nå er det nok av katte og hundehår.......Dette begriper jeg ikke at folk ikke tenker på, det er sånn uten av syne ute av sinn, inntil vannet strømmer inn (fordi rørene er tette.)

Støvsugeren er din beste samrbeidspartner her, før du vasker sokker og andre hunde og kattehårbefengte ting, støvsug grundig, gjerne med sokkene på føtter eller tre dem på moppeskaftet og støvsug. 

Ellers er innesko eller tøfler en fin oppfinnelse for å unngå å støvsuge gukvene med sokker. Her i huset setter vi ikke føttene på gulvet uten tøfler på. 

Hilsen rørleggerbarn

Anonymkode: dd0a6...eac

Jeg tar av mesteparten først såklart, men noe sitter igjen. Dessuten går vannet ned i et sluk som vi har et rimelig tett filter over, det renses minst et par ganger i uken da det bor to hustander med pelsdyr her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...