Gå til innhold

Ønsker barnehagestart i januar 2017! Hvordan?!? "Grønn" førstegangsmamma

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei!:goodbye:

Vi ble foreldre til ei lita jente i september. Det har kommet meg for øret at september og oktoberbarn nå får rett på barnehageplass. Gjelder det for årskullet 2015, eller trer det først i kraft for dette årets sept/okt barn?:klo:

Jeg har ønske om barnehageoppstart i januar 2017.  Syns det er litt tidlig å sende henne i barnehage i august alt, og vi har økonomi til å gå noen ekstra måneder ulønnet, med kontantstøtte. Kan noen fortelle meg om hvordan jeg går frem da? søker jeg nå   og skriver ønsket oppstartsdato,eller forhører jeg meg hos de forskjellige barnehagene utpå høsten om de tilfeldigvis har noe ledig..? Om jeg får plass men ikke til ønsket oppstartsdato men fra august, må jeg da betale på den frem til jeg vil ha ungen inn fysisk? Det vil jo da bety null kontantstøtte...

Og om jeg søker nå og blir satt på venteliste, når får man da beskjed om det blir en ledig plass? Jeg må jo også gi beskjed på jobben i god tid slik at min vikar har tid til å søke ny jobb!

Huff jeg har nok litt tungt for det... :Knegg: er så lite bevandret i dette at jeg har nesten problemer med å vite hva jeg skal spørre om. 

Alle tips mottas med takk! :nigo:

Anonymkode: 030ee...fed

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Alternativ 1: Du kan søke om opptak fra januar 2017, men det er på ingen måte sikkert at barnehagen har plass til barnet deres før til ordinært opptak i august 2017.

Alternativ 2: Dere kan søke om plass til høsten 2016, takke ja til plassen, men holde barnet hjemme fram til januar 2017. Da betaler dere riktignok for en plass dere ikke bruker, men da er dere i allefall sikret en plass i januar

Ah.. ser at dere har råd dersom dere også mottar kontantstøtten... den utgår jo naturlig nok dersom dere skulle gå for alternativ 2.

Endret av Havmus
Skrevet

Mitt barn ble født august 2014 og vi ville ikke ha han i barnehage med en gang, så vi søkte om opptak fra januar 2016. Jeg har det ganske fleksibelt med jobben, så det gjorde ikke noe om vi ikke fikk plassen. Nå ble det tilfeldigvis en ledig plass fra februar, men vi fikk først tilbudet to uker før oppstart. Så hvis du går for å søke om plass fra januar, er det ikke så lett å planlegge med tanke på jobb. Vi søkte forresten etter fristen for ordinært opptak, men det er sikkert lurere å søke før mars :)

Skrevet
2 timer siden, Havmus skrev:

Alternativ 1: Du kan søke om opptak fra januar 2017, men det er på ingen måte sikkert at barnehagen har plass til barnet deres før til ordinært opptak i august 2017.

Alternativ 2: Dere kan søke om plass til høsten 2016, takke ja til plassen, men holde barnet hjemme fram til januar 2017. Da betaler dere riktignok for en plass dere ikke bruker, men da er dere i allefall sikret en plass i januar

Ah.. ser at dere har råd dersom dere også mottar kontantstøtten... den utgår jo naturlig nok dersom dere skulle gå for alternativ 2.

Må bare legge til her at det er slettes ikke overalt en kan takke ja til plass og ikke ta den i bruk på flere måneder, selv om man betaler. Det kommer ann på hvor i landet du bor, private barnehager kan ha egne regler for dette også. 

Her i Oslo f.eks mener jeg fristen for å ta i bruk plassen er 4/5 uker. 

Anonymkode: 1b8f5...f11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...