AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #1 Skrevet 21. januar 2016 Er det kun størrelsesforskjell på dem eller er de avlet slik at linjene i mellompuddel, dvergpuddel og toypuddel gemytt- og helsemessig er forskjellige? Ønsker en rolig og relativt frisk hund, og har god erfaring med puddel (dverg, lenge siden. Tror ikke oppdretteren dretter opp lenger?) Er f.eks toypuddelen mer gneldrete enn mellompuddelen, eller er de like gneldrete/lite gneldrete begge to? Generelt sett selvfølgelig. Vet at kollapset trachea ikke er helt uvanlig, og dårlige tenner forekommer (i allefall det veterinæren sa), men er det noen oppdrettere å anbefale som avler på sunne linjer? Anonymkode: a8f69...0ef
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #2 Skrevet 21. januar 2016 Er kun størrelse det går på. Anonymkode: da9c3...8dc
Hectine Skrevet 23. januar 2016 #3 Skrevet 23. januar 2016 Vi har vertfall hørt fra andre med toy at "skal du ha en vakthund, går du for toypuddelen".
Reveenka Skrevet 24. januar 2016 #4 Skrevet 24. januar 2016 Jo mindre hund jo mer lyd er min erfaring. Puddel er en relativt frisk rase, dverg og toy kan ha patella problematikk og kollapset trachea og tannproblemer. Akkurat disse tre problemene kommer du ikke utenom om du velger en miniatyrhund - uansett rase. Mellompuddel kan ha hd eller aa(ad) er ikke mange som røntger hundene sine dessverre og det er lov å avle på c hofter mot frie hofter. Heldigvis er det ikke mye sykdom og det er mange dyktige oppdrettere som tar helse på alvor. Puddel er flott rase.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #5 Skrevet 27. januar 2016 Den 1/23/2016 at 15.03, Hectine skrev: Vi har vertfall hørt fra andre med toy at "skal du ha en vakthund, går du for toypuddelen". Ja, jo.. det kan jo ha sine fordeler det og. Bare det ikke blir for mye liksom. Anonymkode: a8f69...0ef
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 #6 Skrevet 27. januar 2016 Den 1/24/2016 at 17.35, Neontetra skrev: Jo mindre hund jo mer lyd er min erfaring. Puddel er en relativt frisk rase, dverg og toy kan ha patella problematikk og kollapset trachea og tannproblemer. Akkurat disse tre problemene kommer du ikke utenom om du velger en miniatyrhund - uansett rase. Mellompuddel kan ha hd eller aa(ad) er ikke mange som røntger hundene sine dessverre og det er lov å avle på c hofter mot frie hofter. Heldigvis er det ikke mye sykdom og det er mange dyktige oppdrettere som tar helse på alvor. Puddel er flott rase. Ja, så var det å vurdere hva som er verst av hosting, tannproblemer og kne som hopper ut eller HD? Må innrømme at jeg ikke vet hva HD går ut på annet enn at det kan bli vondt? Anonymkode: a8f69...0ef
Reveenka Skrevet 27. januar 2016 #7 Skrevet 27. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, så var det å vurdere hva som er verst av hosting, tannproblemer og kne som hopper ut eller HD? Må innrømme at jeg ikke vet hva HD går ut på annet enn at det kan bli vondt? Anonymkode: a8f69...0ef Tannproblemer får de aller fleste hunder når de når en viss alder, så akkurat den slipper du ikke unna i det hele tatt. Nå er det ikke slik at du er garantert å få en hund med disse andre problemene, men jo mer du vet om problematikken jo mer informert valg kan du ta. Så ring heller rundt å høre med oppdrettere om helseaspektet på avlen deres. Kjenner de til problematikken er de ærlige, har de aldri hørt om en puddel med patellaluksasjon, hd, tracheal kollaps eller pyrea burde du styre unna. Ang hd så sier mange mellompuddeloppdrettere at hd ikke er et problem for rasen siden puddelen er så lett i kroppen...! Så jeg ville holdt meg til oppdrettere som røntger mellompuddelene sine og som avler på fri mot fri. Hvordan hd påvirker en hund er veldig individuelt, smerte er gjerne knyttet til forkalkninger, feilbelastninger og overvekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå