Gå til innhold

Dere som bor i leilighet/blokk - hva er bråk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmål til dere som bor eller har bodd i blokk. Hvor mye hører dere til naboene? Hva slags lyder hører dere? Blir dere plaget av det? Hvor mye skal til for at dere blir virkelig plaget/ville vurdert å klage?

Bare nysgjerrig!

Anonymkode: e6104...a03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppussing utenfor tillatt tid. Det er helt grusomt å høre på oppussing når man ikke vet når det slutter :rasende:

Jeg irriterer meg over fest midt i uka (uten å si noe, da jeg ikke vet om naboene er gærne eller ikke..)

• Liker 2
Skrevet

Vi hører veldig lite fra naboene våre, bor i en ganske ny blokk. De ved siden og under oss har vi aldri hørt, de over hører vi om de spiller høy musikk eller mister noe i gulvet. Dersom de har fest med åpne vinduer hender det at vi hører litt høylydt snakking også. Blir ikke plaget med mindre de holder på til langt på natt. Den eneste gangen vi har vurdert å klage var da de holdt på til 03:00 en natt til mandag... :P Det har heldigvis ikke gjentatt seg. 

Skrevet

Naboene i oppgangen bråker en del og slenger i dører når de går inn og ut, noe jeg ikke ser på som et problem i det hele tatt. Han som bor i leiligheten over setter på en sang på fullt volum en gang i uken, bortsett fra det er det helt stille. Ser meg selv som utrolig heldig :) 

Hadde musikken vært på det nivået i lengre perioder eller sent på natten, hadde det vært fristende å si fra. Men det skal en del til for min del, man må tåle litt i blokk. 

• Liker 1
Skrevet

Kun bråk som foregår mellom 23:00 og 07:00 anser jeg som plagsomt. Om dagen får de bråke så mye de vil. Vil man ha det stille, kjøper man ikke leilighet i en blokk/leilighetskompleks. 

Har per i dag en nabo som kommer hjem midt på natta, slamrer med døra, og driver å banker på noe. Høres ut som han slår i gulvet med en hammer. Har gjort det 3 netter på rad, og jeg blir gal! 

• Liker 2
Skrevet

Blir latterlig irritert om jeg hører høy bass i veggen halv 12 (24) på en vanlig hverdag eller fest 12 (24) i helger. Det skal være stille kl 23.00. 

Har opplevd å være våken en hel natt, til å dra på jobb tidlig dagen etterpå hvor festen forsatt holdt på. 

• Liker 1
Skrevet

Lite jeg irriterer meg over, og har heldigvis ikke naboer som er spesielt festglade. Unntaket er naboer som har satt igang vaskemaskinen sett på kvelden. Når sentrifugeringen slår inn kl 2 om natta, så blir jeg ikke spesielt blid. Lyden fra sentrifugeringen forplanter seg i betongen i blokka og høres sikkert langt bedre andre steder enn inne i leiligheten til de som vasker. Etter et par ganger med dette, hengte jeg opp en lapp på infotavla i gangen med informasjon om at det høres godt. Har ikke hørt noe mer siden.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi hørte det godt da naboen pusset opp. Det gikk over en veldig lang periode, og var på kveldstid, så det var plagsomt. Hører når nabogutten har noen raserianfall, men det er ikke plagsomt. Hører at folk går i gangen om de går med klikk-klakk sko, eller snakker høyt, men ikke plagsomt. Ellers hører vi veldig lite til naboene våre. Jeg har her skrevet om de som bor til høyre, venstre, over og under oss - ikke de som bor på andre siden av gata. Ikke at de bråker så mye de heller, men det har vært noen fester der som aldri har tatt slutt og det kan være plagsomt, men ikke ofte. 

Endret av Evans
Skrevet

Hva med skritt/tramping? Hører dere mye av dette, og er det isåfall sjenerende?

Skrevet

Selvfølgelig er skritt/tramping både sjenerende og irriterende, men det er jo noe man bare må (til en viss grad) leve med, har man bosatt seg i et leilighetskompleks med mennesker over seg.

Jeg hører særdeles lite fra det feite kvinnemennesket over meg (kanskje fordi hun sitter i rullator så hun beveger ikke kroppen så mye, mer triller rundt), men det er likevel dritirriterende de få gangene jeg hører henne labbe rundt. Spesielt på kveld/natt, når det ellers er helt stille hos meg.

Anonymkode: b2d9f...c57

Skrevet

når jeg bodde i blokk så var det mest irriterende med naboer som blandet seg inn kun fordi de var nysgjerrige. eller de over som trampet og støvsugde midt på natten. men jeg ble ikke hysterisk av den grunn.

Anonymkode: fad16...92e

Skrevet

Kom til å tenke på denne: 

• Liker 5
Skrevet

Vi bor øverst, så vi har ingen naboer over oss, men hører aldri noe til våre naboer, verken under oss eller de som bor på hver sin side av oss. Det er nok en kombinasjon av at det er veldig godt isolert (har t-banen rett nedenfor der vi bor, men den hører vi ikke) og at vi har rolige naboer.

Hender at jeg hører bestefarsklokken til naboene som tydeligvis står inntil veggen der vår sofa står. Den "plinger" hver hele time. Men det er bare koselig det altså, det er ingen forstyrrende lyd, og den høres kun når man er helt musestille. Det er ikke en lyd jeg våkner av hvis jeg sovner på sofaen for å si det på den måten.

Støy og ulyder for meg er alt av oppussingslyder og lyder fra fest. Men så lenge det ikke er etter klokken 23:00 så tenker jeg ikke noe på det, det er bare støy man må tåle. Dessuten er det ytterst sjelden vi opplever bråk, det er så og si aldri.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi bodde nest øverst, og bråket var grunnen til at vil flyttet fra den ellers fantastiske leiligheten. Nå var ikke naboene over oss festere eller noe, men det var så himla lytt i bygningen. De gikk med sko inne hele tiden (!) og det var en voldsom klikke/trampelyd når de gikk. Når de vasket gulvet med vaskefille, hørte vi lyden av filla mot sprekkene i tregulvet: tktktktktktktk... En gang vi skulle sove, og naboen var borte, hørte vi en høy virbrerende lyd fra soverommet over. Det ga seg ikke. Vi skjønte at naboen hadde glemt telefonen sin hjemme, på gulvet, og noen prøvde iherdig å få tak i ham.... Var ikke så lett å få sove da. Lydene må nok ha forsterket seg gjennom den gamle huskonstruksjonen.

Dette var en blokk fra århundreskiftet med leire mellom etasjene (da vi skulle skru i en lysekrone i taket, datt det mange små leireklumper ned på gulvet, hehe...). Stemmer som snakket hørte vi bare når vi anstrengte oss. Det var altså trinnlyd/lyd av ting som berørte gulvet, som var ille.

Vi prøvde å be naboene om å kanskje gå mer i sokkene, fortalte at det var veldig lytt her, men de som bodde øverst forstod jo ikke dette problemet, og det ble ikke bedre i det hele tatt.

Da vi flyttet ut, la jeg en avskjedsgave igjen til naboene over oss, utenfor døren deres. Et par filttøfler til hver... :)

Anonymkode: 39ff8...598

Skrevet

Hører dama over oss synger på badet gjennom ventilen. Kan også høre hunden som bjeffer og trasker rundt med klørne sine. Ellers ingenting, men glad det ikke er en småbarnsfamilie!. Ellers hører vi folk i oppgangen. Er veldig stille her. Jeg ville tolerert ganske mye på dagtid. 

Anonymkode: 68386...4c2

Skrevet

Bor i tomannsbolig som er horisontaldelt, vi bor øverst. Det er tydeligvis ikke etasjeskiller her, for her høres ALT. Måtte bytte soverom da jeg hører vekkeklokka dems, jeg hører nå de snakker både på stua og soverommet, hvert skritt de går, alle dører som åpnes etc. Er så lei!!

Anonymkode: 355cf...0e0

Skrevet

Jeg bor nederst og hører svært lite sammenlignet med da jeg bodde øverst i en tomannsbolig. Hender jeg hører når den gamle tunghørte naboen har besøk eller har på radioen, når naboen opp går med sko inne eller når folk prater i oppgangen. Veldig fredelig og rolig. Bor i en blokk fra 60-tallet

Da jeg bodde i tomannsbolig hørte jeg ALT.

Anonymkode: 60b17...726

Skrevet

Vi bodde i en ekstremt lytt bygård inntil nylig. Hørte de over oss tisse, snakke osv. De nede hadde fest ca hver dag, så det ganske uutholdelig til slutt. Her vi bor nå (blokk) er det mye stillere. Vil tro det er en blanding av stillere naboer (koster en god del mer å bo her vi bor nå, så da er jo gjerne nivået på de som bor her litt høyere) og bedre isolasjon. Hører de oppe smelle med dører, hører godt når de åpner verandadøra og hører når det går folk i trappeoppgangen. Men ikke noe som er veldig plagsomt eller irriterende for oss. Er veldig fornøyd med det :)

Anonymkode: 82dc9...3a8

Skrevet (endret)
Den 21. januar 2016 at 19.51, AnonymBruker skrev:

Spørsmål til dere som bor eller har bodd i blokk. Hvor mye hører dere til naboene? Hva slags lyder hører dere? Blir dere plaget av det? Hvor mye skal til for at dere blir virkelig plaget/ville vurdert å klage?

Bare nysgjerrig!

Bor ikke i blokk, men intet hus med 2 leiligheter. Jeg hører ekstremt mye, men det er lite av det jeg tillater meg å reagere negativt på. Ellers hadde jeg blitt gal. Jeg bor i 1. og naboen i 2. noe som gjør at jeg opplever mest bråk, mens hun ikke hører så mye (dette vet jeg siden jeg har oppholdt meg mye i 2. etg tidligere når jeg kjente forrige nabo meget godt)

Kan høre dem på do, når de dusjer, når vaskemaskinen sentrifugerer så rister det i skapene mine, hører alle knirk, ALLE dunk i gulvene osv

Jeg klager til henne når hun har barn hos seg som løper over gulvet i 2 timer. Da kan jeg ikke høre på radio, se på TV eller noe som helst for alt jeg hører er tramping. Ender også med migreneanfall som varer et døgn eller to og det kan jeg bare ikke akseptere. 

Klager også om sommeren når de er ute i hagen og skravler høyt 5 cm unna soveromsvinduet hvor vi ikke får sove. Da ber jeg dem om å la være å oppholde seg helt inntil husveggene og vinduene. 

Endret av Wenda
Skrevet

Hos oss er det utrolig lydt i blokken! Og selv om vi bor utenfor byn er det en del unge folk her. Det er også en del utleieleiligheter og stort gjennomtrekk av beboere. Altså er det ofte oppussingslyder, og det bærer særdeles godt gjennom betong! Jeg jobber natt, og blir ukentlig vekket av denslags på formiddagen. Skikkelig frustrerende! Men jeg har aldri klaget på noen, de har jo full rett til å styre på om dagen. Ellers er det mye playstationlyd fra han som bor over oss. Tv-en hans henger på veggen som går ned til soverommet vårt, så du hører det godt når han spiller skytespill 24/7. Fra tid til annen er det også full slåssing mellom han og damen.

Som jeg gleder meg til å flytte!

Anonymkode: 86a83...df8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...