Brismedlime Skrevet 21. januar 2016 #1 Skrevet 21. januar 2016 I juli, når samboer har ferie, så er frøkna ca 4 mnd. Han har lyst å reise bort. Han drømmer om å leie hus i Italia, ligge ved bassenget og pusle med lillemor. Jeg er super skeptisk! Han vil planlegge ferie, jeg vil vente til ferien er der og se hvordan hverdagen vår er. Hvor dro dere på ferie og hvor stor var babyen?? Vi bor på sentrale Østlandet, så tips tas i mot med super takk!!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #2 Skrevet 21. januar 2016 Er han klar over at babyer har ekstremt tynn hud og ikke skal eksponeres mot særlig sol/varme? Babyen må jo holdes i skyggen og det blir jo bare slitsomt for deg som ammer. Uff jeg ville aldri vært med på det altså... Anonymkode: ea66f...fbc 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #3 Skrevet 21. januar 2016 Var på ferie i Hellas i sommer. Leide eget hus og delte basseng med en småbarnsfamilie (et par tvillinger og et litt eldre barn på tre år9 som bodde it et identisk hus ved siden av. Tok også samme fly som dem både til og fra Hellas. Etter å ha sett hvordan de hadde det i løpet av ferien ble jeg bombesikker på at jeg aldri skal ha med barn på sånne turer før de er minst fire eller fem år gamle. De var mer utslitt da de dro hjem etter de to ukene enn da de kom. Varmen, mangel på nye rutiner, ny mat, fremmede omgivelser; for et kaos. Det virket rett og slett som om de ga opp alt etter hvert, og de hadde i tillegg med bestefaren og to av tantene til småbarna for å rullere ansvaret litt. Ikke bare var det surt for dem, men merket også at de var til sjenanse for de andre på flyet, f.eks. Det er veldig forstyrrende med små barn som konstant hyler og gråter fordi et eller annet er galt. Det er ikke alltid foreldrene klarer å roe dem heller. Fikk inntrykk av at de gikk glipp av mange av de mindre krevende tingene man burde oppleve på sånne turer pga små barn. I tillegg er det ikke særlig sannsynlig at barnet husker sånne ting når de vokser opp heller. Alle takler ting forskjellig, men jeg skal i hvert fall vente med å ta med mine barn på sånne ferier til de er litt eldre. Anonymkode: 76c76...620
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #4 Skrevet 21. januar 2016 Hun er jo ikke født enda da...mye kan skje frem til da, hadde ikke bestilt noe ferie før barnet var kommet. Når det er sagt, så var vi på langtur med vår baby (til et annet kontinent) ved seks måneders alder, og det gikk kjempebra. Anonymkode: 08ca0...a5a
Femme79 Skrevet 21. januar 2016 #5 Skrevet 21. januar 2016 Jeg synes også det er lurt å vente til babyen har fått på seg 2-3 måneder før dere planlegger noe. Da vet dere mer om hvordan babyen er. Jeg hater å reise noe som helst sted med baby, men gjorde det likevel sist sommer, for eldstemanns skyld. Han var da 2,5 år omtrent og jeg følte at han trengte og fortjente noen opplevelser. Baby var 4 mndr da. Han sov veldig dårlig både dag og natt, jeg var sliten, stellefasilitetene var dårlige, mange provisoriske løsninger i mangel på de vanlige løsningene og utstyr som vi ikke kunne ta med etc. Det var veldig godt å komme hjem til det vante, hvor alt er lagt til rette for baby og småbarn!! Får du en baby som er som ei sovedukke kan det sikkert funke bedre enn det gjorde for meg. Jeg har hatt 2 veldig urolige babyer, så mine erfaringer tilsier at det er best å holde seg hjemme. Lykke til med den lille!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #6 Skrevet 21. januar 2016 Så lenge dere ikke velger å reise med fly så går det vel greit. baby + fly = mye skriking pga trykket i ørene. Iallfall prøv å unngå lange flyturer. Anonymkode: 15371...12f
bush babe Skrevet 21. januar 2016 #7 Skrevet 21. januar 2016 Jeg har reist mye med mine barn, og jo mindre de er, jo enklere er det, syns jeg. Fire måneder er perfekt, særlig hvis du ammer. Slipper å tenke på annen mat og amme kan gjøres overalt, og de er enkle på flyet. Men det er meg og min familie, vi er ikke stressa for så veldig mye, italia er jo så godt som likt som norge, og vi har vært på langt mer eksotiske steder med barna. Men er du typen som allerede stresser, ville jeg kanskje latt være, for da blir kanskje hele turen bare mas likevel... Ikke vet jeg. Og ei som skriver over her at babyer ikke skal være i solen, har kanskje et poeng, men en baby på fire måneder krabber ikke rundt, så det er like enkelt å passe på solen der som her hjemme. Man trenger ikke lage problemer ut av ingenting heller 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #8 Skrevet 22. januar 2016 10 timer siden, bush babe skrev: Jeg har reist mye med mine barn, og jo mindre de er, jo enklere er det, syns jeg. Fire måneder er perfekt, særlig hvis du ammer. Slipper å tenke på annen mat og amme kan gjøres overalt, og de er enkle på flyet. Men det er meg og min familie, vi er ikke stressa for så veldig mye, italia er jo så godt som likt som norge, og vi har vært på langt mer eksotiske steder med barna. Men er du typen som allerede stresser, ville jeg kanskje latt være, for da blir kanskje hele turen bare mas likevel... Ikke vet jeg. Og ei som skriver over her at babyer ikke skal være i solen, har kanskje et poeng, men en baby på fire måneder krabber ikke rundt, så det er like enkelt å passe på solen der som her hjemme. Man trenger ikke lage problemer ut av ingenting heller I Italiia i juli er det gjerne veldig varmt - oppmot 30 grader og vel så det. Jeg som voksen orker ikke en sånn varme selv, og hadde heller ikke tatt med et spedbarn til et såpass varmt sted. Den andre tingen er at man kan få problemer med amming og måtte gi flaske, og i mitt tilfelle så tålte barnet kun ett merke vi hadde problemer med å få tak på selv i Oslo sentrum med masse utvalg av kjeder. Tåler barnet NAN fint eller kan ammes er sikkert en ferie i mai/september topp dersom det viser seg at formen er fin og barnet ikke strever med kolikk/mating osv - men i juli? Kunne ikke falt meg inn. Anonymkode: bcbdb...ea4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #9 Skrevet 22. januar 2016 Vi reiste til syden med en baby på ni mnd , og den turen var bortkastet. Gode sove- og matrutiner ble klusset til, og jeg var bare så sliten etter den turen. Likevel hadde jeg heller valgt å dra med ham som ni mnd baby, enn som fire mnd baby. Anonymkode: 42439...ac1
Gjest Sisti Skrevet 22. januar 2016 #10 Skrevet 22. januar 2016 Tja, mitt inntrykk er at de som HAR reist med en så liten baby nesten alltid anbefaler det, fordi de mener det er mye, mye enklere med en baby som fullammer, enn med et litt eldre barn. Gjør man det ikke mens baby er veldig liten er det flere år til neste gang det er like "enkelt". Men det kommer jo så klart helt an på baby, så jeg ville nok ikke bestilt noen tur før baby har kommet. Da merker du vel kjapt om du orker tanken på å reise. De som ikke orker tanken lar jo ofte være, så derfor er det litt vanskelig å få nyanserte erfaringer fra de som har reist med små babyer (med små mener jeg under 6 mnd) - det er jo som regel de med en "enkel" baby som reiser.
Brismedlime Skrevet 22. januar 2016 Forfatter #11 Skrevet 22. januar 2016 Takk for svar alle! Jeg er ganske sikker på at sommeren i år blir temmelig rolig. Vi er jo ganske reisevant, men baby har vi jo ikke erfaring med. Så takk for alle argumenter i mot, er fortsatt skeptisk til fly og ferie med frøkna så tidlig. Men som flere av dere nevner, blir d en sovebaby, så trenger d jo ikke bli masete.. Men d vet man jo ikke
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #12 Skrevet 22. januar 2016 Vi var i Sveits og Frankrike da vår var 4 mnd. Gikk helt supert, og koste oss masse. Fullammet så det var ikke noe stress, bare passet på å tilby å gi oftere når det var varmt. Var i USA da babyen var 9 mnd, og koste oss masse da også, alle sammen. Flyturene våre har gått smertefritt, ammet på vei opp og ned og reiste på natta da vi reiste langdistanse. Vår var sovebaby, og en rolig baby. Jeg ville sett an hvordan ting går, hvordan babyen er, hvordan amminga går etc. Vi bestilte ikke turene før like innpå. Kanskje blir det så fint vær i juli at det fineste faktisk er å være hjemme? Sommer i Norge kan jo være utrolig flott! Anonymkode: 98260...dff
sol. Skrevet 22. januar 2016 #13 Skrevet 22. januar 2016 Var på Gran Canaria da baby var 5 måneder gammel. Gikk veldig fint, både flytur og opphold. Hadde såvidt begynt med litt grøt da vi reiste, og hadde med termos og kokte flaskevann på vannkoker der nede. Ellers ammet jeg fremdeles mye noe som var veldig lettvindt. Baby er generelt veldig glad i å ligge naken og sprelle, så en uke med lite klær på var tipp topp. Hun lå i skyggen med faktor 50 og koste seg. Nå har vi riktignok en veldig rolig baby som er glad i å sove, og hadde vi ikke hatt det hadde vi nok ikke reist (bestilt reisen da baby var ca 3 måneder og vi så hvor lett hun var å ha med å gjøre). Vi bodde på hotell og var ute og spiste hver kveld. La henne da i sengen på rommet vårt til vanlig leggetid ca 18.30 og flyttet henne over i vognen når vi gikk ut. Det fungerte veldig fint. Neste gang vi reiser sydover og hun er litt eldre vil jeg leie et hus som dere har tenkt, gjerne med venner med barn på samme alder. Spesielt mtp. soving om kvelden er det greit å ikke være avhengig av å gå ut å spise hver kveld.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #14 Skrevet 22. januar 2016 Jeg personlig ville sett ann baby og hvilke rutiner dere får Vår var en rolig og sindig kar i den alderen, men hadde ikke orket for det. Det er vanskelig å vite før man har fått babyen og kjent på om man orker reisen, fly, og alt det der. Anonymkode: 077d4...a93
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå