AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #1 Skrevet 21. januar 2016 Ja, hva er deres beste slanketips? Hva var mest effektivt for deg da du skulle kvitte deg med noen ekstra kilo? Del gjerne småting og store ting! Anonymkode: 7f15c...a71
Thorn Skrevet 21. januar 2016 #2 Skrevet 21. januar 2016 For meg har det vært å lage en matplan og spise regelmessig. Klarer ikke alltid å holde meg til planen, men det går mye bedre enn når jeg prøver meg uten! 1
Fredsmegleren Skrevet 21. januar 2016 #3 Skrevet 21. januar 2016 Grønn te, mye cayennepepper på mat, sitronsaft, frukt istedenfor godteri. Skulle ikke ned i vekt, bare stramme meg opp rundt midjen
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #4 Skrevet 21. januar 2016 Spis 75-80% av det du gjør pr dag. Unn deg alt, men i moderate mengder. Bestreb å ha et mest mulig sunt og variert kosthold i hverdagen. Drikk vann og minst mulig brus. Spis minimalt med chips/kjeks og kaker. Mosjonér hver dag. Anonymkode: 9962c...f46
Olive_North Skrevet 21. januar 2016 #5 Skrevet 21. januar 2016 Planlegge alle måltider til punkt og prikke, hver uke. Hver mandag fordeler jeg 60gr havregrøt i seks plastbokser, og setter de i "frokost-skapet". Jeg lager 2l grønnsaksmoothie, fordeler 9dl i tre flasker, resten fryser jeg i muffinformer og tar opp 9dl på onsdag så jeg har for torsdag til fredag. Fordeler proteinpuler i tre shakere, så alt står klart til dagene med trening. Fordeler 60gr fullkornspasta, eller fullkornscouscous i seks porsjonsbokser. Til middagen. Dette spiser jeg med kjøtt og 1/2 bukett brokkoli eller 200gr asparges + mozarella, pesto, dressing, rømme eller hjemmelaget guacamole. Hver dag har hver sin plass i kjøleskapet, med tilhørende frukt og vitaminer. Slik har jeg 100% kontroll på kaloriene og måltidene. 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #6 Skrevet 21. januar 2016 Planlegg hvert måltid (som de andre her sier) da går du ikke så lett på en impulssmell. Det å planlegge måltider er også ofte ganske positivt for lummeboken. Appen Lefesum har også hjulpet meg til å få en mye bedre kontroll på hvor mange kalorier jeg kan spise og hvordan jeg ligger an i løpet av dagen og uken... Man kan selvsagt bare skrive det opp og regne ut også, men lefesum er praktisk. Har bare brukt gratisversjonen, og det holdt for meg. Lykke til Anonymkode: 6c647...27a 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #7 Skrevet 21. januar 2016 Takk for tips! Vanligvis er jeg ingen storspiser, men etter at jeg flyttet inn med kjæresten spiser jeg oftere og mer. Det er nok det jeg har lagt på meg litt ekstra av. Nå er jeg jo vant til å spise mer, så vil gjerne avvenne meg det sånn at jeg går tilbake til mitt normale. Men når man er vant til å spise mye og skal kutte, er man ofte sulten. Det er ikke så gøy. Finnes det noe som kan gi en metthetsfælelse sånn at overgangen blir lettere? Noen piller, en drikk eller noe? Anonymkode: 7f15c...a71
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #8 Skrevet 22. januar 2016 For meg er det bare stress å veie maten. Det er viktig å ta det seriøst, men en av de største grunnene til at man mister motivasjonen er fordi man tenker og dveler for mye på det. Først, sett opp en realistisk plan på hvor mange kilo du ønsker å ta av innen 1 mnd, 3 mnd og 6 mnd. Dette kan du notere ned, sette opp ett regnestykke med ca. hvor mange kalorier du tror du forbrenner i løpet av én uke, og hvor mye kalorier du tillater deg å spise hver uke. 7000 kalorier = 1 kg, så går du utifra det regnestykket. Ved hjelp av statistikk, slipper du å bekymre deg om du plutselig veier 1 kilo mer en søndag. Garantert vannvekt. Man bør imidlertidig ikke tenke altfor mye på om man når målet sitt eller ikke. I starten er det enklest å ta én dag om gangen, og etterhvert som du har klart deg fint i to uker, kan du begynne å planlegge uke for uke (eks: selskap på lørdag, da kan man heller redusere kcal inntaket på noen av de andre ukedagene, og heller kose seg den dagen, uten å overdrive selvsagt. Så får du heller innta 900 kcal enn planen den uka, istedenfor 1700, ingen krise). Det er lettest å telle kalorier uke for uke, da kroppen din ikke fungerer i ett 24 timersvindu. Som sagt, er det greit å ikke tenke for mye på det. Men les deg opp på kosthold, hva som inneholder mye kalorier og hva som ikke gjør det, bruk Myfitnesspal til å telle ca. kalorier og hvis du ikke vet eksakt hva maten inneholder, for eksempel: to tacolefser med kjøttdeig og tilbehør, at hver inneholdt ca. 550 kalorier, istedenfor 450 som du sannsynligvis tror mest på. Dette kan være en grei vane hvis man ikke orker å veie maten, fordi de fleste undervurderer hvor mye de faktisk får i seg. Ikke bry deg om pizza er usunt. Det er den totale energimengden som gjelder, m.a.o. kalorier, for kroppen din klarer ikke å lagre fett på kroppen dersom den får for lite næring. Man kan gå ned i vekt på McDonalds mat hvis man går i underskudd, men du vil sannsynligvis miste fett, og ikke muskler, og da må en spise sunn mat som får fettprosenten redusert. Derfor bør en ikke spise for mye av de raske karbohydratene, som finnes i brus, godteri, chips, kaker, skolebrød osv... prøv å få i deg mer proteiner (kyllingfilet, osteschnitzel, fisk, karbonadedeig, fisk og skyr er noen eksempler) og fiber (som holder deg mett lengre og gjør blodsukkeret stabilt) og ikke drikk kaloriene! Drikk vann (ta ett glass 15 min før hvert måltid), lettbrus, fun light... det finnes mange ulike sorter og man holder fint ut med dette i en lengre periode Melk/Biola er ikke så ille, men juice bør du kutte ut fra kostholdet. Ha ett juksemåltid (merk: måltid, ikke dag, mange misforstår her med at de tror de har "lov" til å spise alt de kommer over på juksedagen, og det gjør at man nuller ut underskuddet fra de seks andre dagene og dermed feiler big time) hver lørdag, eller annenhver hvis du klarer det. Hvis du gjør som meg, så kan du ha ett juksemåltid annenhver. Planlegg hva du skal kose deg med. Ta for eksempel sjokolade og chips som gir 1500 kcal. Konsumer 250 kcal mindre på onsdag og fredag, slik at når du inntar de 1500 kaloriene, går du 1000 kalorier i minus istedenfor 1500. I løpet av noen mnd kan denne lille forskjellen utgjør eksempelvis 10%. Man trenger ikke gjøre dette, men hvis man vil bli ferdig kjappere, som meg selv, er dette en grei taktikk å bruke. En annen positiv ting med disse dagene, er at det får fart på metabolismen, og hvis man kun spiser usunt på denne dagen, istedenfor å spre det utover flere dager (i mindre mengder), vil dagen med 3000 kcal, mot, 1500 kcal i ukedagene, gi kroppen ett lite "sjokk", og man føler man må drite ekstra på kvelden. Fordelen med dette er da at kroppen vil raskere bli kvitt drittet du har spist, slik at fettprosenten forverres betraktelig mindre enn om kroppen jevnlig får i seg godsakene. Jeg tror ikke dette er vitenskapelig bevist, men det hevdes at kroppsbyggere bruker denne metoden på å holde seg i form, og at konkurransespisere ofte er tynne. Det virker jo forsåvidt ganske logisk. Er nok ikke uten grunn at kostholdsekspertene anbefaler å kose seg ekstra på lørdagen, men ikke ellers! .. og til slutt, trening. Hvis du klarer å trene er det en bonus. Det vil gjøre at du når vekta de raskere, men det er bra for helsa og mest sannsynlig vil du ikke klare å få en stram kropp uten. Kostholdet ditt betyr kanskje noe sånt som 80% av vektnedgangen, dvs. du klarer fint å gå ned i vekt, men vil nok aldri bli helt fornøyd med mindre du trener iblant. Beklager hvis dette ble rotete, men er ganske trøtt. Lykke til! Anonymkode: a8dd4...ceb 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #9 Skrevet 22. januar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, hva er deres beste slanketips? Hva var mest effektivt for deg da du skulle kvitte deg med noen ekstra kilo? Del gjerne småting og store ting! Anonymkode: 7f15c...a71 Kostholdsendring + trening Anonymkode: aff2e...cc3 1
Povel Skrevet 23. januar 2016 #10 Skrevet 23. januar 2016 Nå er jeg midt i mitt livs oppgjør med kroppen. Har levd usunt i 25 år med røyk, god mat og snop... Vekta krabbet oppover til 115kilo(179cm høyde) og stabiliserte seg der i flere år. Sommeren 2015 fikk jeg en mer stillesittende jobb, men tenkte ikke på det. Den 16 Desember stabbet jeg oppå vekten og fikk sjokk, vekten hamret 120 kilo inn i øynene mine! Der og da tenkte jeg at nå får det f... meg være nok!! Så jeg satte sporenstraks i gang mrd tiltak. Målet for julen var å ikke gå mer opp før mitt livs første nyttårsforsett skulle påbegynnes. Tok av meg 3kg i julestria🙂 Så begynte alvoret. Har nå komt meg ned i 111kg! Og nå skal jeg si hvordan 🙂 Kuttet ut hverdagskos, alt for mye sukker.. Litt mindre og sunnere mat. Og så aktivitet! Startet med 3km gange i raskt tempo 6 dager i uken, mem øker på lengde jamt og trutt. Er nå oppe i 6km pr tur. Har kjøpt meg aktivitets/pulsklokke. Veldig motiverende å se utvikling og hvor mye kcal man forbrenner i løpet av turen. Da er det også enklere å justere seg inn på maks forbrenning med tanke på puls.. Men mitt ultimate tips for å komme seg over denne dørstokkmila er dette: Lydbok! Mange sverger til musikk for å gire seg opp. Det er vel og bra, men det hjelper ikke ikke meg over dørstokkmila allefall.... Med lydbok så gleder du deg til å komme ut for å høre videre, og du "glemmer" at du går. Man må selvfølgelig passe på å holde tempoet oppet, men med pulsklokke som du titter regelmessig på så holdes trykket oppe 😉 For meg så går dette som en lek nå, tar av 1,5kg i uken. Når jeg når målet mitt på 80 kg så skal jeg nyte det litt før jeg skal kaste den forbanna røyken! Lykke til!! 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #11 Skrevet 23. januar 2016 Sett deg inn i kalorier, og vei maten til hvert minste gram. Før logg over hva du får i deg. Når man går på en diett på feks 1500 kcal dagen, vil man sjelden kaste bort kalorier på feks pizza - da vil man ha "metthet for pengene", ergo kjører man på med grønnsaker og rent kjøtt for å bli ordentlig mett. For å gå ned en kilo i uken må man spise i snitt 1000 kcal mindre enn kroppen forbrenner, hver dag(7000 på en uke). Trener man brenner man gjerne 300 kcal - ergo må 700 kcal kuttes fra kostholdet den dagen. Fokuser på maten og ta trening som en bonus! Anonymkode: 7d310...832
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #13 Skrevet 23. januar 2016 hvis du er som meg og må ha sjokolade på lørdager så skal jeg fortelle hva som har funket for meg. Jeg har da sørget for å stramme inn på kaloriene i uken slik at jeg kan tillate meg litt utskeielser i helg. Jeg bruker aptiless drikk. Denne holder meg mett lenge og stagger søtsuget hver frokost tar jeg kun denne og vips har jeg spart inn ca 300 kalorier daglig. Jeg er ikke sulten i det hele tatt før lunsj. Anonymkode: c18ed...c11
Pringle Skrevet 23. januar 2016 #14 Skrevet 23. januar 2016 Den 22.1.2016 at 3.15, AnonymBruker skrev: For meg er det bare stress å veie maten. Det er viktig å ta det seriøst, men en av de største grunnene til at man mister motivasjonen er fordi man tenker og dveler for mye på det. Først, sett opp en realistisk plan på hvor mange kilo du ønsker å ta av innen 1 mnd, 3 mnd og 6 mnd. Dette kan du notere ned, sette opp ett regnestykke med ca. hvor mange kalorier du tror du forbrenner i løpet av én uke, og hvor mye kalorier du tillater deg å spise hver uke. 7000 kalorier = 1 kg, så går du utifra det regnestykket. Ved hjelp av statistikk, slipper du å bekymre deg om du plutselig veier 1 kilo mer en søndag. Garantert vannvekt. Man bør imidlertidig ikke tenke altfor mye på om man når målet sitt eller ikke. I starten er det enklest å ta én dag om gangen, og etterhvert som du har klart deg fint i to uker, kan du begynne å planlegge uke for uke (eks: selskap på lørdag, da kan man heller redusere kcal inntaket på noen av de andre ukedagene, og heller kose seg den dagen, uten å overdrive selvsagt. Så får du heller innta 900 kcal enn planen den uka, istedenfor 1700, ingen krise). Det er lettest å telle kalorier uke for uke, da kroppen din ikke fungerer i ett 24 timersvindu. Som sagt, er det greit å ikke tenke for mye på det. Men les deg opp på kosthold, hva som inneholder mye kalorier og hva som ikke gjør det, bruk Myfitnesspal til å telle ca. kalorier og hvis du ikke vet eksakt hva maten inneholder, for eksempel: to tacolefser med kjøttdeig og tilbehør, at hver inneholdt ca. 550 kalorier, istedenfor 450 som du sannsynligvis tror mest på. Dette kan være en grei vane hvis man ikke orker å veie maten, fordi de fleste undervurderer hvor mye de faktisk får i seg. Ikke bry deg om pizza er usunt. Det er den totale energimengden som gjelder, m.a.o. kalorier, for kroppen din klarer ikke å lagre fett på kroppen dersom den får for lite næring. Man kan gå ned i vekt på McDonalds mat hvis man går i underskudd, men du vil sannsynligvis miste fett, og ikke muskler, og da må en spise sunn mat som får fettprosenten redusert. Derfor bør en ikke spise for mye av de raske karbohydratene, som finnes i brus, godteri, chips, kaker, skolebrød osv... prøv å få i deg mer proteiner (kyllingfilet, osteschnitzel, fisk, karbonadedeig, fisk og skyr er noen eksempler) og fiber (som holder deg mett lengre og gjør blodsukkeret stabilt) og ikke drikk kaloriene! Drikk vann (ta ett glass 15 min før hvert måltid), lettbrus, fun light... det finnes mange ulike sorter og man holder fint ut med dette i en lengre periode Melk/Biola er ikke så ille, men juice bør du kutte ut fra kostholdet. Ha ett juksemåltid (merk: måltid, ikke dag, mange misforstår her med at de tror de har "lov" til å spise alt de kommer over på juksedagen, og det gjør at man nuller ut underskuddet fra de seks andre dagene og dermed feiler big time) hver lørdag, eller annenhver hvis du klarer det. Hvis du gjør som meg, så kan du ha ett juksemåltid annenhver. Planlegg hva du skal kose deg med. Ta for eksempel sjokolade og chips som gir 1500 kcal. Konsumer 250 kcal mindre på onsdag og fredag, slik at når du inntar de 1500 kaloriene, går du 1000 kalorier i minus istedenfor 1500. I løpet av noen mnd kan denne lille forskjellen utgjør eksempelvis 10%. Man trenger ikke gjøre dette, men hvis man vil bli ferdig kjappere, som meg selv, er dette en grei taktikk å bruke. En annen positiv ting med disse dagene, er at det får fart på metabolismen, og hvis man kun spiser usunt på denne dagen, istedenfor å spre det utover flere dager (i mindre mengder), vil dagen med 3000 kcal, mot, 1500 kcal i ukedagene, gi kroppen ett lite "sjokk", og man føler man må drite ekstra på kvelden. Fordelen med dette er da at kroppen vil raskere bli kvitt drittet du har spist, slik at fettprosenten forverres betraktelig mindre enn om kroppen jevnlig får i seg godsakene. Jeg tror ikke dette er vitenskapelig bevist, men det hevdes at kroppsbyggere bruker denne metoden på å holde seg i form, og at konkurransespisere ofte er tynne. Det virker jo forsåvidt ganske logisk. Er nok ikke uten grunn at kostholdsekspertene anbefaler å kose seg ekstra på lørdagen, men ikke ellers! .. og til slutt, trening. Hvis du klarer å trene er det en bonus. Det vil gjøre at du når vekta de raskere, men det er bra for helsa og mest sannsynlig vil du ikke klare å få en stram kropp uten. Kostholdet ditt betyr kanskje noe sånt som 80% av vektnedgangen, dvs. du klarer fint å gå ned i vekt, men vil nok aldri bli helt fornøyd med mindre du trener iblant. Beklager hvis dette ble rotete, men er ganske trøtt. Lykke til! Anonymkode: a8dd4...ceb Bare nysgjerrig, hvordan teller du kalorier uten å veie maten? Og hvorfor tenke på kalorier i det hele tatt, hvis man bare skal anslå hvor mye man tror man forbrenner? Jeg er interessert i dette fordi jeg er i en overgangsfase mellom å telle kalorier og spise etter appetitten, hvor jeg fremdeles må passe bevisst på hvor mye jeg spiser, men jeg har lært meg hvor mye som er passe, så utfordringen er "bare" å holde meg til det.
Gjest willma Skrevet 23. januar 2016 #15 Skrevet 23. januar 2016 For meg så hjalp det å kutte ut brød, poteter, ris osv. For meg passer dette yppelig, da jeg i utgangspunktet ikke er så glad i sånt. Men sier ikke at det er det rette for alle
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #16 Skrevet 23. januar 2016 Igjen, takk for alle svarene! Moro å se hva som har fungert for dere For meg er det ikke aktuelt å begynne å veie maten. Jeg er ute etter en ny livsstil, og aldri om jeg skal veie maten i all fremtid Kommer nok ikke til å telle hver eneste kalori, men heller droppe å spise unødvendig (altså for kos, og det som er mest fetende til lunsj). 7 timer siden, AnonymBruker skrev: hvis du er som meg og må ha sjokolade på lørdager så skal jeg fortelle hva som har funket for meg. Jeg har da sørget for å stramme inn på kaloriene i uken slik at jeg kan tillate meg litt utskeielser i helg. Jeg bruker aptiless drikk. Denne holder meg mett lenge og stagger søtsuget hver frokost tar jeg kun denne og vips har jeg spart inn ca 300 kalorier daglig. Jeg er ikke sulten i det hele tatt før lunsj. Anonymkode: c18ed...c11 Oj, jeg er ute etter noe mettende som ikke er mat! Er disse veldig dyre? Smaker de kjipt? Vil gjerne høre mer om denne! 8 timer siden, Povel skrev: Nå er jeg midt i mitt livs oppgjør med kroppen. Har levd usunt i 25 år med røyk, god mat og snop... Vekta krabbet oppover til 115kilo(179cm høyde) og stabiliserte seg der i flere år. Sommeren 2015 fikk jeg en mer stillesittende jobb, men tenkte ikke på det. Den 16 Desember stabbet jeg oppå vekten og fikk sjokk, vekten hamret 120 kilo inn i øynene mine! Der og da tenkte jeg at nå får det f... meg være nok!! Så jeg satte sporenstraks i gang mrd tiltak. Målet for julen var å ikke gå mer opp før mitt livs første nyttårsforsett skulle påbegynnes. Tok av meg 3kg i julestria🙂 Så begynte alvoret. Har nå komt meg ned i 111kg! Og nå skal jeg si hvordan 🙂 Kuttet ut hverdagskos, alt for mye sukker.. Litt mindre og sunnere mat. Og så aktivitet! Startet med 3km gange i raskt tempo 6 dager i uken, mem øker på lengde jamt og trutt. Er nå oppe i 6km pr tur. Har kjøpt meg aktivitets/pulsklokke. Veldig motiverende å se utvikling og hvor mye kcal man forbrenner i løpet av turen. Da er det også enklere å justere seg inn på maks forbrenning med tanke på puls.. Men mitt ultimate tips for å komme seg over denne dørstokkmila er dette: Lydbok! Mange sverger til musikk for å gire seg opp. Det er vel og bra, men det hjelper ikke ikke meg over dørstokkmila allefall.... Med lydbok så gleder du deg til å komme ut for å høre videre, og du "glemmer" at du går. Man må selvfølgelig passe på å holde tempoet oppet, men med pulsklokke som du titter regelmessig på så holdes trykket oppe 😉 For meg så går dette som en lek nå, tar av 1,5kg i uken. Når jeg når målet mitt på 80 kg så skal jeg nyte det litt før jeg skal kaste den forbanna røyken! Lykke til!! Oj, det var et godt tips! Og sikkert spesielt deilig akkurat nå når lufta er så frisk Jeg sliter litt med konsentrasjonen, så lydbok er kanskje ikke greia for meg. Men det er jo så mange spennende radiodokumentarer på NRK! Takk for inspirasjonen Og lykke til med ditt prosjekt! Håper du når dine 80 kilo :D Anonymkode: 7f15c...a71
Tibbie Skrevet 23. januar 2016 #17 Skrevet 23. januar 2016 Er du som meg som HATER å trene, men fortsatt vil ha litt aktivitet inn i hverdagen, så gå på shopping! Kjøp mange nye, flotte treningsklær sånn at du gleder deg til å gå tur, gå på yoga og dra på treningssenteret sånn at du får bruke det. Jeg er i hvert fall så simpel 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #18 Skrevet 23. januar 2016 Spis alt, men litt mindre av det. Anonymkode: 87df4...27b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #19 Skrevet 23. januar 2016 Fyll på med grønnsaker. Aldri hørt om noen som har spist seg opp i vekt på grønnsaker. Anonymkode: 751ae...7f9
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #20 Skrevet 23. januar 2016 Få kjærlighetssorg.... 😔 Anonymkode: 1104c...e32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå