Gjest førstedamen Skrevet 21. januar 2016 #1 Skrevet 21. januar 2016 Har begynt å spise slik som da kalles super natulig. Ingenting jeg spiser har mer enn 4 ingredienser skrevet på pakken. Kjøper ekte kjøtt og vill fisk på kaia, og kjøper økologisk frukt og grønt. Men jeg trenger noe som jeg kan ha i f.eks kaker. En god erstatning for sukker rett og slett. Noen ideer? Vil også fortelle det at etter at jeg har sluttet med goderi til vanlig og sluttet med brus og avhengigheten er borte, føler jeg meg fantastisk!!!!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #2 Skrevet 21. januar 2016 36 minutter siden, førstedamen skrev: Har begynt å spise slik som da kalles super natulig. Ingenting jeg spiser har mer enn 4 ingredienser skrevet på pakken. Kjøper ekte kjøtt og vill fisk på kaia, og kjøper økologisk frukt og grønt. Men jeg trenger noe som jeg kan ha i f.eks kaker. En god erstatning for sukker rett og slett. Noen ideer? Vil også fortelle det at etter at jeg har sluttet med goderi til vanlig og sluttet med brus og avhengigheten er borte, føler jeg meg fantastisk!!!! Dette er ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg ble nysgjerrig og håper du tilgir meg. Hvordan gjør du det når du lager maten selv, må du holde deg til fire ingredienser da også? Hva er begrunnelsen for at det ikke kan være flere ingredienser enn fire? Anonymkode: 33c74...ce9 1
Gjest førstedamen Skrevet 21. januar 2016 #3 Skrevet 21. januar 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg ble nysgjerrig og håper du tilgir meg. Hvordan gjør du det når du lager maten selv, må du holde deg til fire ingredienser da også? Hva er begrunnelsen for at det ikke kan være flere ingredienser enn fire? Anonymkode: 33c74...ce9 Finner begrunnelsen en plass på www.100daysofrealfood.com (fant ikke den artiklen akkurat nå) Handler da om at f.eks pasta ikke skal ha 10 ingredienser. Da er det mye e stoffer og annet unatulig, enten i selve produktet, eller i måten det er laget på. Eller forpakningen for all del. Pasta består jo egentlig bare av vann, mel, sukker og en ting til mener jeg. Den i butikken har jo så mange ingredienser at man vet ikke hva halvparten er engang. Det går det hele ut på
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #4 Skrevet 21. januar 2016 OK, jeg skjønner hva du mener angående pasta, men mye annen mat inneholder jo flere ingredienser fordi det er de ingrediensene som hører hjemme i retten. Så sånn sett forstår jeg ikke at å sette en "fast" grense på 4 ingredienser har noe for seg, det må da være mye viktigere hvilke ingredienser det er i maten enn hvor mange det er av dem. Et eksempel, for å holde oss i pasta-land: Pesto! En deilig og helt naturlig pesto inneholder gjerne basilikum, hvitløk, olivenolje, pinjekjerner, parmesan og litt sitron. Naturlige, sunne ingredienser som så vidt jeg kan skjønne er "lov", og det finnes pesto i butikken som ikke inneholder kunstige tilsetningsstoffer. Men den er altså ikke lov å spise etter disse reglene? Ikke misforstå, jeg har lest kjapt over linken du la ut og synes hovedtrekkene virker veldig fornuftige og positive, og all ære til deg for å gjøre en innsats! Jeg er helt for naturlig og kortreist mat, så ja takk, mer av det! Jeg er bare ikke helt med på denne regelen om antall ingredienser, og fant ingen argumenter på siden hennes som overbeviste meg. (Forresten: Den beste pastaen jeg får består av durumhvete og egg, ikke noe mer. Ikke engang salt. Salt hører bare hjemme i kokevannet. ) Anonymkode: 33c74...ce9 1
Gjest førstedamen Skrevet 21. januar 2016 #5 Skrevet 21. januar 2016 (endret) 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: OK, jeg skjønner hva du mener angående pasta, men mye annen mat inneholder jo flere ingredienser fordi det er de ingrediensene som hører hjemme i retten. Så sånn sett forstår jeg ikke at å sette en "fast" grense på 4 ingredienser har noe for seg, det må da være mye viktigere hvilke ingredienser det er i maten enn hvor mange det er av dem. Et eksempel, for å holde oss i pasta-land: Pesto! En deilig og helt naturlig pesto inneholder gjerne basilikum, hvitløk, olivenolje, pinjekjerner, parmesan og litt sitron. Naturlige, sunne ingredienser som så vidt jeg kan skjønne er "lov", og det finnes pesto i butikken som ikke inneholder kunstige tilsetningsstoffer. Men den er altså ikke lov å spise etter disse reglene? Ikke misforstå, jeg har lest kjapt over linken du la ut og synes hovedtrekkene virker veldig fornuftige og positive, og all ære til deg for å gjøre en innsats! Jeg er helt for naturlig og kortreist mat, så ja takk, mer av det! Jeg er bare ikke helt med på denne regelen om antall ingredienser, og fant ingen argumenter på siden hennes som overbeviste meg. (Forresten: Den beste pastaen jeg får består av durumhvete og egg, ikke noe mer. Ikke engang salt. Salt hører bare hjemme i kokevannet. ) Anonymkode: 33c74...ce9 Må selvfølgelig ha flere ingredienser i en rett eller et eventuelt tilbehør ja Det er da lov å lage sin egen pesto, vil jeg tro, og sånn har nå jeg ordnet mine egne regler. Men nei, det der med fire ingredienser ble litt feil når jeg ikke utdypet. Endret 21. januar 2016 av førstedamen
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #6 Skrevet 21. januar 2016 Boken "frie kaker" har kakeoppskrifter uten sukker. Jeg mener å huske at det brukes dadler i stedet. Anonymkode: 47d54...2f3
Berit Skrevet 21. januar 2016 #7 Skrevet 21. januar 2016 Jeg spiser også sånn som du, hvis jeg forstår rett. Jeg bruker søtning som dadler, noen ganger litt lynghonning. Jeg lager kaker med f.eks disse ingrediensene, søter noen ganger mer ved å ta en frukt i, gulrot er søt og godt i sjokoladekake, og bruker vaniljepulver som kjøpes i helsekostbutikk. Lager en himmelsk god krem på en kake som er vispet fløte, vaniljepulver, moste jordbær (av frosne) og en most banan som gir god og søt smak.
Berit Skrevet 21. januar 2016 #8 Skrevet 21. januar 2016 Må tilføye at jeg bruker mye rå kakaonibs, både i krem og strø over frokostblandinger mm.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #9 Skrevet 21. januar 2016 17 minutter siden, førstedamen skrev: Må selvfølgelig ha flere ingredienser i en rett eller et eventuelt tilbehør ja Det er da lov å lage sin egen pesto, vil jeg tro, og sånn har nå jeg ordnet mine egne regler. Men nei, det der med fire ingredienser ble litt feil når jeg ikke utdypet. Nå var det ikke det jeg spurte om, men greit nok. Det har egentlig ikke noe å si for meg, jeg var bare nysgjerrig. Uansett, lykke til med omleggingen! Anonymkode: 33c74...ce9
Gjest førstedamen Skrevet 21. januar 2016 #10 Skrevet 21. januar 2016 1 time siden, Berit skrev: Lager en himmelsk god krem på en kake som er vispet fløte, vaniljepulver, moste jordbær (av frosne) og en most banan som gir god og søt smak. Det hørtes veldig godt ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå