Gå til innhold

Kirkelig eller borgelig.

Anbefalte innlegg

Gjest førstedamen
Skrevet

Skal gifte meg sommeren 2017. Har tenkt at det blir et ute bryllup hvor alt da blir å skje på hytta. Sermonien også, altså et utebryllup.Klarere derimot ikke helt og bestemme oss for om en prest skal vie oss eller om vi skal bruke en person fra tinghuset. Min forlovede er døpt, men det er ikke jeg. Derimot kan vel jeg kalles mer kristen eller mer troende enn han selvom jeg ikke følger den kristne tro (så nei, jeg er ikke kristen), men troende. Han er ateist, og tror ikke på noe reigiøst. Problemet er vel også at siden vi bor i finnmark er det ikke bare å velge i vrake i folk. Hvem andre har autoritet til å vie folk? Har hørt at kapteiner har det, eller er det bare en myte? Har også opplevd andre som har brukt tinghuset men det har visst blitt veldig kristent uansett, fordi hun faktisk brukte bibelen som utgangspunkt.

Noen erfarnger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og du tror en prest kan vie deg på hytta? Slutt å drømme, finn frem regler og lover og se realistisk på tingene. 

Anonymkode: a73d2...3ee

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Og du tror en prest kan vie deg på hytta? Slutt å drømme, finn frem regler og lover og se realistisk på tingene. 

Hva er du så jævla sint for :fnise:

Human etisk vielse er iallefall kjempefint, syns jeg :)

• Liker 2
Gjest førstedamen
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja tenk det kan hun :) Men er ikke sikker på om de på tinghuset gjør det.

Gjest førstedamen
Skrevet

Folk har da ute bryllup i store låver på landet hele tiden, les et bryllupsmagasin!!!

Skrevet

Det er flere som vier f.eks borgerlig, Human-Etisk forbund, Humanistforbundet, Unitarforbundet m.fl. Unitarforbundet vier både borgerlig og kristelig. Min samboer og jeg velger kommer til å velge Unitarforbundet for borgerlig vielse når vi en dag gifter oss. Som agnostiker føler jeg det ikke riktig å ha en kristelig vielse.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest førstedamen
Skrevet
1 time siden, Yvonne skrev:

Det er flere som vier f.eks borgerlig, Human-Etisk forbund, Humanistforbundet, Unitarforbundet m.fl. Unitarforbundet vier både borgerlig og kristelig. Min samboer og jeg velger kommer til å velge Unitarforbundet for borgerlig vielse når vi en dag gifter oss. Som agnostiker føler jeg det ikke riktig å ha en kristelig vielse.

Problemet er bare at ingen slike forbund har folk i små bygder langt utpå finnmarksvidda. Så det begrenser det til tinghuset og prest. 

Skrevet
2 timer siden, førstedamen skrev:

Problemet er bare at ingen slike forbund har folk i små bygder langt utpå finnmarksvidda. Så det begrenser det til tinghuset og prest. 

Mange forbund drar dir du vil bare du betaler reise og opphold

Anonymkode: 31e08...913

Skrevet
Den 21.1.2016 at 16.39, førstedamen skrev:

Ja tenk det kan hun :) Men er ikke sikker på om de på tinghuset gjør det.

Man kan få en dommer til å komme til hytta

Skrevet
Den 21.1.2016 at 16.12, førstedamen skrev:

Skal gifte meg sommeren 2017. Har tenkt at det blir et ute bryllup hvor alt da blir å skje på hytta. Sermonien også, altså et utebryllup.Klarere derimot ikke helt og bestemme oss for om en prest skal vie oss eller om vi skal bruke en person fra tinghuset. Min forlovede er døpt, men det er ikke jeg. Derimot kan vel jeg kalles mer kristen eller mer troende enn han selvom jeg ikke følger den kristne tro (så nei, jeg er ikke kristen), men troende. Han er ateist, og tror ikke på noe reigiøst. Problemet er vel også at siden vi bor i finnmark er det ikke bare å velge i vrake i folk. Hvem andre har autoritet til å vie folk? Har hørt at kapteiner har det, eller er det bare en myte? Har også opplevd andre som har brukt tinghuset men det har visst blitt veldig kristent uansett, fordi hun faktisk brukte bibelen som utgangspunkt.

Noen erfarnger?

Hvis du gifter deg borgerlig har du mange flere muligheter til å designe bryllupet akkurat slik du selv vil ha det. 

Skrevet

Du kan jo bare ringe til din lokale menighet og høre med presten om det er mulig? Kirken er sånn passe desperat etter folk som vil ha sermonier i kirkens regi, så det burde egentlig ikke være noe problem.

Anonymkode: dfd72...27f

Skrevet

Om en av dere melder dere inn i Norges humanetikerforbund har de representanter som kan vie :)

Anonymkode: de864...42e

Skrevet
Den 21.1.2016 at 18.39, førstedamen skrev:

Unitarforbundet vier i hele landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...