Gå til innhold

Uten løk. Berge pastasausen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er et surrehode noen ganger og trodde jeg hadde løk. Hadde tenkt lage lasagne og har begynt å steke kjøttdeigen. Har en purre og hvitløk, men kan en tomatsaus bli vellykket uten løk? Hvis ikke er alternativet å fryse ned den stekte kjøttdeigen.

Skrevet

Hvitløk, løkpulver, gulrot, eller andre grønnsaker. Man kan lage en vellykket pastasaus ut av det meste så lenge smakene er balanserte :) 

• Liker 1
Skrevet

Løk gir sødme til tomatssausen, har du gulrot så kan du erstatte løken med det. Raspet gulrot.

Anonymkode: ec878...d9a

• Liker 1
Skrevet

Det er da ingen problem å lage god tomatsaus uten løk? Altså, den setter en liten spiss på det, men det går helt fint uten også synes nå i hvertfall jeg.

Anonymkode: c2794...4b8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for svar. Har ikke gulrot. Ellers har jeg sellerirot, hodekål, ingefær, purre, hvitløk, rød paprika,  sitron... Det er det jeg kommer på i farta.

Rød paprika kan kanskje erstatte gulrot for å gi sødme? Eller så kan jeg ha i en knivsodd honning?

Får prøve berge det, men uten løk føler jeg at jeg spiller bingo på kjøkkenet...

Endret av Atea
Skrevet
4 minutter siden, Atea skrev:

Takk for svar. Har ikke gulrot. Ellers har jeg sellerirot, hodekål, ingefær, purre, hvitløk, rød paprika,  sitron... Det er det jeg kommer på i farta.

Rød paprika kan kanskje erstatte gulrot for å gi sødme? Eller så kan jeg ha i en knivsodd honning?

Får prøve berge det, men uten løk føler jeg at jeg spiller bingo på kjøkkenet...

Litt brunsukker evt. hvitt sukker gir også tomatsausen litt rundere smak.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt brunsukker evt. hvitt sukker gir også tomatsausen litt rundere smak.

Har ikke sukker heller. Men nå har jeg hatt i purre, hvitløk, litt sellerirot, rød paprika, sitron, tomater, tomatpure og litt krydder. Får la det surre en time eller to og smake hvordan den er. Heldigvis venter jeg ikke gjester og det lukter godt så sulten jeg er nå, så mat blir det i alle fall. Tenkte lage lasagne med squash revet med ostehøvel i stedet for pastaplater siden jeg spiser mest mulig lavkarbo. Har laget det før, er veldig godt, men å glemme løk kan være en stor tabbe. Hvis jeg visste det, ville jeg ikke satt i gang med tomatsausen.

Skrevet
27 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Hvitløk, løkpulver, gulrot, eller andre grønnsaker. Man kan lage en vellykket pastasaus ut av det meste så lenge smakene er balanserte :) 

Takk for svar. Har ikke løkpulver heller. Ikke gulrot. Men har hatt i det jeg har, litt av hvert, så får se hvordan sausen blir om en times tid.

Skrevet

En god dæsj ketchup i sausen gir mer enn nok sødme.. om du har noe sånt i hus.

Hvitløk og purre kan ellers fint erstatte løk i sausen.

Anonymkode: 3f2b2...5a9

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, Atea skrev:

Takk for svar. Har ikke gulrot. Ellers har jeg sellerirot, kålrot, ingefær, purre, hvitløk, rød paprika,  sitron... Det er det jeg kommer på i farta.

Pleier selv å ha masse av grønnsaker i pastasausen og det blir bestandig godt, men dersom du bruker ren tomatpuré i sausen kan det bli litt beisk. 
Sellerirot er kjempegodt oppkuttet i lasagne forresten.

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg ha i fløte for å runde av sausen? Skrev pastasaus, mente tomatsaus til lasagne. Fikk litt små panikk her når jeg oppdaget at jeg ikke har løk. Har smakt på sausen, den virker så langt ok. Hadde i masse rød søt paprika i stedet for gulrot (som jeg ikke har). Kommer ikke til å lage hvitsaus, men en ostesaus med fløte. Og squash som pastaplater. Har litt panikk, men det er ikke fordi jeg venter gjester, det er fordi jeg er så sulten at det sikkert vil smake godt samme hva jeg tilsetter nå... Takk for svar. Det jeg har smakt til nå, har klart seg utmerket uten løk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...