AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #1 Skrevet 21. januar 2016 Har ei jente på 13 år som nå trenger ny mobil. Den gamle mobilen hennes er nå død, det var en iphone 5c som hun hadde spart opp penger til selv, med bare litt hjelp fra oss. Greia er at det eneste gangbare i hennes kretser er apple, og aller helst det helt nyeste. Dvs iphone 6! Vi synes det er det glade vanvidd å skulle punge ut 6-7000 kr for en mobil til barnet når vi selv kjøper mobiler til en brøkdel av prisen til oss. Jeg har sagt at hun kan få en billigere en av oss, men 6000 kr er alt for mye. Vi hadde klart det rent økonomisk, men vi synes det er pedagogisk feil å mate ungene med dyre forbruksartikler- hva i all verden skal de venne seg til å få da?? Hun har venninner som sier "nå har iphone 6 blitt ganske billig da, min kostet 10 000"?! Jeg blir helt dårlig av den forbrukermentaliteten. Vi har derfor sagt at hvis det eneste saliggjørende for henne er en iphone 6, så må hun spare selv. Hun er veldig frustrert siden et par av venninnene hennes har fått iphone 6 av foreldrene sine. Hva praktiserer dere? Anonymkode: 52d66...aa2 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #2 Skrevet 21. januar 2016 Mine foreldre har praktisert at vi har fått mobiler i sammenheng med jul/bursdag, altså at om vi får det utenom er det i stedet for bursdagspresang, i alle fall da vi var på den alderen. De har nok likevel ikke vært helt konsekvente. Jeg (eldst) og nesteldste fikk fikk gode mobiler, men ikke i den prisklassen, og kjøpte iPhoner for egne penger etterhvert. De to minste fikk nyeste modell av iPhone da de fikk mobiler. Anonymkode: 17078...33e
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #3 Skrevet 21. januar 2016 Dersom man kun skal ha iphone 6 trenger man ikke mobil. Hvis det er viktig at tenåringen skal ha mobil (for å nås på) kan dere komme med en sum hun kan få til å kjøpe mobil for(ikke nok til iphone 6, men en vanlig android), men de siste par tusen kronene får hun betale selv. Kan jo ikke få noe bare fordi akkurat det merke/modellen er den eneste hun vil ha, mobil er til å ringe med og ikke vise frem. Anonymkode: cf374...cdc 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #4 Skrevet 21. januar 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ei jente på 13 år som nå trenger ny mobil. Den gamle mobilen hennes er nå død, det var en iphone 5c som hun hadde spart opp penger til selv, med bare litt hjelp fra oss. Greia er at det eneste gangbare i hennes kretser er apple, og aller helst det helt nyeste. Dvs iphone 6! Vi synes det er det glade vanvidd å skulle punge ut 6-7000 kr for en mobil til barnet når vi selv kjøper mobiler til en brøkdel av prisen til oss. Jeg har sagt at hun kan få en billigere en av oss, men 6000 kr er alt for mye. Vi hadde klart det rent økonomisk, men vi synes det er pedagogisk feil å mate ungene med dyre forbruksartikler- hva i all verden skal de venne seg til å få da?? Hun har venninner som sier "nå har iphone 6 blitt ganske billig da, min kostet 10 000"?! Jeg blir helt dårlig av den forbrukermentaliteten. Vi har derfor sagt at hvis det eneste saliggjørende for henne er en iphone 6, så må hun spare selv. Hun er veldig frustrert siden et par av venninnene hennes har fått iphone 6 av foreldrene sine. Hva praktiserer dere? Anonymkode: 52d66...aa2 Kjøp en billig til rundt en tusen lapp til henne og la henne spare selv til iphone selv. Hjelp henne evtuelt med arbeidsoppgaver hun kan få betalt for å gjøre hjemme. 13 år og en slik urealistisk forhold til penger er ganske skremmende. Hvordan vil det gå når disse 13. Åringene blir studenter og skal leve på Lånekassen? Jeg kan jo være enig med at Iphone til 10.000 er ganske billig i forhold til en ny Mercedes, men i forhold til en families matbudsjett så blir den vel noe dyr? Vi har en 18. Åring og hun må jobbe og bruke egne penger til forbruksartikler hun trenger utenom skolen. Anonymkode: 7de46...f3f 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #5 Skrevet 21. januar 2016 Jeg har alltid måtte kjøpe min egen mobil fra jeg var 13 og fikk lov til å kjøpe min første. Om hun på død og liv skal ha den dyreste som finnes (overpriset som fy), så får hun spare til den selv. Jeg synes dere er meget generøse som tilbyr dere å gi inn 1000 kr til mobil. Anonymkode: 973ae...3e3 1
Poserose Skrevet 21. januar 2016 #6 Skrevet 21. januar 2016 Når jeg var barn hadde små mobiler nettopp kommet på markedet. Da arvet jeg foreldres gamle telefoner når de kjøpte nye. Når jeg etterhvert ville ha en spesiell telefon måtte jeg bruke sparepengene mine. Ikke at det var snakk om så horrible summer på den tiden. Min første iPhone kjøpte jeg selv. Nå som jeg har blitt voksen og forstår hva penger er verdt får jeg derimot dyr telefon til felles jule- og bursdagsgave
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #7 Skrevet 21. januar 2016 Vi bidro med det en grei mobiltelefon kostet (1000-1500 kr), og ville de ha en annen mobil enn dette måtte de betale mellomlegget selv. Anonymkode: cbd47...551 3
Gjest førstedamen Skrevet 21. januar 2016 #8 Skrevet 21. januar 2016 Lillesøsteren min på 14 sa 2 juledag at sjermen på hennes iphone 5 var begynt å bli dårlig, så hun maste på stemoren min etter ny. Jeg ga henne et kakk i hodet og forklarte henne akkurat hvorfor det ikke er en menneskerett og ha mobil. og hvis hun ikke vil ha stemor sin brukte eller en litt billigere mobil, får hun enten spare selv eller være uten mobil. Tenk hvis alle vi 4 ungene skulle ha iphone 6 samtidig. Da hadde huset blitt uten strøm og vi uten mat... Det blir for dumt, å bare gi noe som er dyrere enn en komfirmasjonsgave til ungene sine i hytt og pine når det ikke er bursdag engang.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #9 Skrevet 21. januar 2016 Man kan jo få en iPhone 6 ned i 6000, om man klarer seg uten den nyeste (som er 6s) og med 16 gb minne. (til sammenlikning er 6s med 128 gb ca 9500). Men joda, det er jo fortsatt en dyr telefon. Man kan få mange langt billigere telefoner. 1000 som noen nevner blir nok litt knapt for en moderne smarttelefon, men man får det for omtrent underkant av 1500 og oppover. Det bør være mer en nok for en ungdom. Anonymkode: 566ef...010
Anglofil Skrevet 21. januar 2016 #10 Skrevet 21. januar 2016 (endret) Da jeg gikk på ungdomsskolen/videregående fikk jeg mobil til jul/bursdag, og kun hvis jeg trengte det. Én gang fikk jeg mobil utenom dette fordi den gamle jeg hadde hatt i noen år tok kvelden. Da fikk jeg en mobil av mine foreldre og hvis jeg ikke ønsket meg denne ble jeg pent nødt til å kjøpe den jeg ville ha selv. Jeg er vokst opp med at hvis man ønsket seg noe så måtte man enten spare til det, og jeg fikk kun penger til bursdag eller jul (og litt sommeferiepenger, jeg fikk ikke lommepenger utenom dette), eller jeg måtte ønske meg det til jul/bursdag. Barn og unge har godt av å lære seg at de ikke kan få alt de peker på. Det spiller ingen rolle om det er kult eller det er in, jeg tenker: so what? Da får man spare til det. Ja, det var kult med Miss Sixty-bukser og Buffalo-sko den gang jeg gikk på ungdomsskolen, men det var ikke snakk om å få disse plaggene. Jeg sparte i månedsvis for å få råd. Og det hadde jeg jammen bare godt av. Mvh Yvonne Endret 21. januar 2016 av Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #11 Skrevet 21. januar 2016 Jeg ser at de fleste er enige med meg i at det er galskap med hva disse ungene forventer å få. Enig i at apple-mobilene er overpriset som fy, men det er jo fordi det bare er det ungdommene vil ha, av en eller annen grunn. TIl tross for at det finnes andre androidmobiler som er bedre på mye av det tekniske.. Har opprettet en sparekonto til henne der hun kan ha pengene mens hun sparer. Hun har nå mellom 2500 og 3000 som stort sett er penger hun har fått til bursdag og jul. Men det går sakte oppover fordi hun ikke akkurat sliter seg ut på å jobbe hjemme.. så nå vil hun selge en del klær på finn, som hun har vokst fra. Kreativ strategi som jeg forsåvidt støtter. Men merker at hun blir muggen for at den mobilen ikke kommer fort nok. Og så blir JEG litt muggen på andre foreldre som bare øser ut mobiler til 7000 kr til sine barn slik at presset blir større på resten.. :/ men slik er det vel bare. Anonymkode: 52d66...aa2 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #12 Skrevet 21. januar 2016 Det var TS, forresten Anonymkode: 52d66...aa2
tussi680 Skrevet 21. januar 2016 #13 Skrevet 21. januar 2016 Vi har kostet på ungene i den alderen mobil, men for all del, ikke de dyreste og "beste", for forlangte de det da ble det ingenting. 2
Surriball Skrevet 21. januar 2016 #14 Skrevet 21. januar 2016 Veldig bra at du er standhaftig! Jeg hadde aldri i verden verken fått mobil til 7-10000 som 13-åring eller kjøpt meg en så dyr telefon nå. 2
Drømmern Skrevet 21. januar 2016 #15 Skrevet 21. januar 2016 Mobil er på en måte noe av det mest grunnleggende en har i våre dager. Jeg har som regel betalt halvparten selv, men jeg får ikke støtte før den jeg allerede har er helt død. Faren min er den som har penger, og han syns en bra mobil er skikkelig unødvendig ettersom han selv (mann på over 60 uten sosiale medier) klarer seg uten. Moren min derimot, vil selv ha det alle nyeste, så hun får også bare støtte hun også, hehe. Om noen måneder når jeg flytter ut må jeg nok betale alt selv. Kan det være mulig å finne en mobil på finn.no da?
Gjest førstedamen Skrevet 21. januar 2016 #16 Skrevet 21. januar 2016 17 minutter siden, Drømmern skrev: Mobil er på en måte noe av det mest grunnleggende en har i våre dager. Jeg har som regel betalt halvparten selv, men jeg får ikke støtte før den jeg allerede har er helt død. Faren min er den som har penger, og han syns en bra mobil er skikkelig unødvendig ettersom han selv (mann på over 60 uten sosiale medier) klarer seg uten. Moren min derimot, vil selv ha det alle nyeste, så hun får også bare støtte hun også, hehe. Om noen måneder når jeg flytter ut må jeg nok betale alt selv. Kan det være mulig å finne en mobil på finn.no da? Ja men kan kjøpe brukte mobiler på nett. Når iphone 6 kommer blir det nok som sist at mange selger de som er brukt bare en uke til litt billigere pris. Men søsknene mine på 14 og 17 ville nok aldri kjøpt en mobil som hadde vært tatt ut av esken og pakket inn igjen selvom den var helt ny. Ungdom idag......(var forsovet også slik, men nå er jeg ikke lengre like mye forbruksmenneske)
Gjest Belle âme Skrevet 21. januar 2016 #17 Skrevet 21. januar 2016 Foreldra mine betaler mine mobiler(Og ja, det er IPhone.) Eg skal betale 2000,- for IPhone 7 sjølv.
annebanane Skrevet 21. januar 2016 #18 Skrevet 21. januar 2016 Fikk mobil en gang for noen år siden som julepresang, men da fikk jeg ikke velge fritt. Ville jeg ha en dyrere, måtte jeg legge ut for resten selv. Eneste grunnen til at jeg fikk en my mobil var at jeg var helt blakk og min ikke fungerte i det hele tatt. Ellers har jeg betalt eller arvet alle andre mobiler, og synest dette er det en burde gå for - så sant det ikke er krise.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #19 Skrevet 21. januar 2016 Min datter får av meg. Anonymkode: b4fc0...108
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #20 Skrevet 21. januar 2016 47 minutter siden, Drømmern skrev: Mobil er på en måte noe av det mest grunnleggende en har i våre dager. Jeg har som regel betalt halvparten selv, men jeg får ikke støtte før den jeg allerede har er helt død. Faren min er den som har penger, og han syns en bra mobil er skikkelig unødvendig ettersom han selv (mann på over 60 uten sosiale medier) klarer seg uten. Moren min derimot, vil selv ha det alle nyeste, så hun får også bare støtte hun også, hehe. Om noen måneder når jeg flytter ut må jeg nok betale alt selv. Kan det være mulig å finne en mobil på finn.no da? Ja, men det er få som egentlig behøver det nyeste som 6s når man skal kjøpe ny. Du får mange ok smarttelefoner til langt lavere pris enn det. Anonymkode: 566ef...010
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå