Gå til innhold

Lite vektnedgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 16 år, som veier rundt 54-56 kg og er 170 cm høy. Veldig lite skjelett, og kan veie lite uten at det synes. Er født prematur og var da 42 cm og 1500gram. Har siden sommeren prøvd å gå ned i vekt, og ligget på 900 kcal på hviledager, og spiser like mye som jeg forbrenner ekstra. Dette vil si at om jeg løper i 30 min kan jeg spise ca 300 kcal mer. I det siste har jeg trent hver dag, fotball, ski, løping, svømming og styrke. Det jeg lurer på er hvor mye jeg burde spise for å få ned til 50 kg. Dette er ikke så lite som det høres ut da jeg har liten benmuskelatur og lite muskler. I Mars 2015 veide jeg 58, men har gått ned mer i fett og opp i muskler. Føler at vekta nå har stoppet litt opp og trenger tips. Vil ikke ha kommentarer på at jeg blir undervektig eller om jeg har anoreksia, da dette er noe jeg ikke har. Jeg spiser sunt, og det er utrolig mye mat man kan spise for 1200 kcal. Trener 6 til 9 ganger i uka.

En vanlig matdag:

Frokost: 

2 wasa rug

litt avokado til pålegg

Mellommåltid:

1 wasa rug, eple, rosiner, nøtter eller Kanelknekkebrød wasa

Lunsj:

1-2 wasa rug

eplebiter

nøtter

Mellommåltid:

Squashpizza, havregrøt, yoghurt, cherrytomater eller banan

Middag: 

Det familien får, minus rødt kjøtt, pasta og ris. Salat, potet og enten fisk eller kylling.

Kveldsmat:

4 wasa rug, squashpizza, havregrøt eller en grov brødskive med geitost

Anonymkode: 4d3c2...0c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke rart du ikke går ned. Du spiser for lite. Kroppen får ikke næringen den trenger og tviholder på hva den har.

Og det er ikke nødvendig at du skal gå ned i vekt. 

Skrevet
37 minutter siden, Dwight skrev:

Ikke rart du ikke går ned. Du spiser for lite. Kroppen får ikke næringen den trenger og tviholder på hva den har.

Og det er ikke nødvendig at du skal gå ned i vekt. 

Så hvor mye burde jeg spise?

Anonymkode: 4d3c2...0c3

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg rapporterer dette innlegget da du ikke har et sunt forhold verken til kropp, vekt eller mat. 

Skrevet

Du burde ikke  gå ned i vekt, og du kan umulgi få i deg det du trenger av næringsstoffer på det ensidige og usedvanlig kalorifattige kostholdet du har. 900 kcal hadde vært passende til en spurv, ikke til en jente på 170 cm. BMI er riktignok ikke det eneste man skal ta hensyn til når man vurderer vekt, men du ligger altså allerede i det nedre området av det som kan kalles normalvekt, og på grensen mot å være undervektig.

Og tatt i betraktning at du ikke er fullt utvokst, burde du ikke sulte deg selv på denne måten. Det kan umulig være sunt.

Din BMR, gitt alder, høyde og vekt, skulle være 1400 kcal.

• Liker 3
Skrevet

Du spiser altfor ensidig og for lite og kroppen får ikke det den trenger av byggesteiner og for å holde deg frisk. Du trenger mye mer proteiner og du får for mye karbohydrater ift protein. Og ikke minst mye mer kalorier. Du må da være sulten hele tiden?

Lag deg havregrøt til frokost, ta frokosten du har i dag til lunsj, bare med mer avokado + skinke/roastbiff og en skyr til.

Spis kjøtt, jente, du trenger jern og proteiner. 

Med trening 6-9 ganger i uken så trenger du mye mer kalorier enn du får i deg i dag bare for å opprettholde basisfunksjonene i kroppen din og for at kroppen skal finne en vekt å stabilisere seg på 

Ikke bare tenk vekt heller. Tenk på å gi kroppen din det beste for at den skal yte på trening, for at den skal holde deg frisk og rask og skadefri. Får du for lite mat så rekker aldri kroppen å bygge seg opp igjen etter hver trening og du er dømt til å bli syk eller skadet. Syk fordi immunforsvaret blir dårligere og skadet fordi kroppen aldri får restituert deg. 

Hvis ikke du er toppidrettsutøver og har en plan og et støtteapparat så er 6-9 ganger alt for masse trening i din alder og ikke minst med ditt kaloriinntak. 900-1100 kcal med din høyde og treningsmengde er farlig

• Liker 1
Skrevet

Legg deg på litt over 2000 kcal, tren gjerne styrke og få i deg mer proteiner. Du vil oppleve å gå opp i vekt men hvis dietten din er riktig vil fettet bli erstattet av muskler, og når man har mer muskelmasse (muskler veier 4 ganger så mye som fett men tar mye, mye mindre plass) vil du se mindre ut på en høyere vekt, med lik fettprosent, som du har nå. Så hvis du har gått opp 5 kg og dette er muskler, kan du slanke deg tilbake på vekta du var på og se mye mer definert ut enn du var i utgangspunktet, og fortsette slik, hvis målet ditt er å se ut som Johaug :)

Anonymkode: 4819f...378

• Liker 1
Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Du beskriver kosthold som bryter med retningslinjene her på Kostholdsforumet der det står: 

Sitat

- Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell.

Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege eller en ernæringsfysiolog for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Nikee, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...