AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #1 Skrevet 21. januar 2016 Jeg og en jevnaldrende kvinne hadde begge midlertidige kontrakter hos samme firma (I samme type stilling). Vi var begge forespeilet fast ansettelse etter 6 måneder i jobben. Vi begynte samtidig, og kontraktene utløp samtidig. Etter 2 måneder i jobben ble det klart at behovet for ansatte ikke lenger var det samme, og at bedriften bare ville tilby en av oss fast ansettelse. Den andre ville ikke få fornyet kontrakten sin. Vi hadde oppfølgingssamtaler annehver uke, hvor vi ble informert om hvordan vi presterte i jobben. Jeg ytret på ett av disse møtene en bekymring for å potensielt stå uten jobb om få måneder. Lederen forsikret meg om at jeg ikke hadde noe å bekymre meg over, og viste meg statistikker over prestasjonene våre. Mine lå jevnt over min kollegas på alle punktene de måler. Jeg fikk etter hvert flere ansvarsoppgaver enn min kollega, og min kollega fortalte at hun hadde fått beskjed om at hun virket umotivert, og at hun måtte ta seg sammen (hun kjente seg ikke igjen i beskrivelsen). En måned før kontraktene våre løp ut annonserte kollegaen min på et morgenmøte at hun er gravid. Alle gratulerte, det inkludert meg. To dager senere får jeg beskjed om at det er tatt en beslutning angående fast ansettelse. Min kollega blir fast ansatt, jeg får ikke fornyet kontrakten. Jeg føler at beslutningen er tatt på grunnlag av at hun er gravid, og ikke på bakgrunn av våre jobbprestasjoner. Jeg vet at gravide har et særlig vern mot oppsigelse, men gjelder det også i situasjoner som dette? Har man som gravid automatisk forrang over noen som leverer bedre resultater? Har bedriften tatt en god beslutning? Sjefen sa at "du kan jo vikariere for henne dersom du ikke har funnet en annen jobb før hun skal ut i permisjon", men har ikke direkte bekreftet om graviditeten var utslagsgivende for beslutningen. Jeg er utrolig skuffet over hele situasjonen. Jeg har virkelig stått på for å få denne jobben, og trivdes godt. Anonymkode: 37271...3c8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #2 Skrevet 21. januar 2016 Om det var moralsk rett av firmaet vet jeg ikke, men jeg kan godt skjønne at de ikke tør ta sjansen på et helvete med illsinte fagforeninger og oppslag i avisen om diskriminering av gravide. Det kan hende de rett og slett valgte minste motstands vei her. Anonymkode: e5617...ff9 3
Devilheart Skrevet 21. januar 2016 #3 Skrevet 21. januar 2016 Håper du er organiset, for denne er en sak du bør ta opp med fagforeningen din asap. I realiteten står arbeidsgiver fritt til å ansette den de vil, men syns dette tilfellet kan undersøkes grundigere hvis det er sant som du sier at du har prestert bedre enn kollegaen din. I verste fall tror jeg du har rett til begrunnelse for oppsigelsen, men ikke helt sikker. Tror ikke det kan skade mer å spørre sjefen for konkret årsak. 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #4 Skrevet 21. januar 2016 Det er helt lovlig å ikke fornye vikariatet til en som er gravid, uten av det kan ses med bakgrunn i graviditeten. Det blir ikke trøbbel med fagforeninger og avisoppslag som en over nevner, så lenge en kontrakt ikke blir fornyet har ikke arbeidsplassen gjort noe galt. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med fagforeningen og bedt dem ta saken videre. Dog har du som vikar/midlertidig ansatt veldig få rettigheter. Anonymkode: e7d02...2e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå